عدم وجود یک طب مستقل به نام طب اسلامی
- دکتر حسام الدین علامه، مدیرکل فرهنگی سابق وزارت بهداشت و قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش قرآنی در نظام سلامت، معتقد است که چیزی تحت عنوان پسوند اسلامی برای طب وجود ندارد.
- قطعا بین اسلام، دین و معنویت با سلامت ارتباط وجود دارد، ولی این به معنای وجود یک طب مستقل به نام طب اسلامی نیست. این درحالیست که مدعیان طب موسوم به اسلامی، تمام دستاوردهای دانش بشری و تجارب علمی را منکر میشوند و از طرف دیگر در مراجعه به روایات نیز اصول اجتهادی را رعایت نمیکنند.
مدعیان طب موسوم به اسلامی
- علاوه بر این، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد به عنوان داعیهداران طب موسوم به اسلامی در سطح جامعه دست به اقداماتی میزنند که نهتنها علمی یا حتی دینی و اسلامی نیست، بله اعتقادات مذهبی و سلامت مردم جامعه را تهدید میکند.
- ویبا بیان اینکه بسیاری از ادعاهای این افراد از جنس شبه علم است، گفت: اغلب مدعیان طب موسوم به اسلامی، مطلقگرا هستند؛ یعنی دستاوردهای علمی و علم پزشکی را عمدتاً نفی میکنند و خیلی سادهاندیشانه و با تحلیلهای ساده معتقدند که همه دردها و بیماریها از طریق توصیهها و روایات اسلامی قابل درمان است.
- و خاطر نشان کرد: که این مدعیان طب موسوم به اسلامی، داروهایی را با نام اهل بیت(ع) تولید و عرضه کرده و مدعی میشوند که این داروها درمان صددرصدی بیماریهای بدخیمی همچون سرطان، اماس و بیماریهای غیرقابل درمان با پایه ژنتیکی هستند.
- بیمار و مراجعهکننده نیز با صرف هزینههای بسیار بالا دارو را تهیه کرده و پس از مدتی مصرف دارو و آگاهی از بیاثر بودن آن مجددا مراجعه میکند.
- اینبار به آنان گفته میشود که در بدن شما جن حلول کرده و باید طی مراسم «بخور حضرت مریم» این جن را از بدن شما خارج کنیم و مجددا بابت اجرای این مراسم و داروهای جدید از مراجعهکننده هزینههای گزافی دریافت میشود.
- در نهایت، پس از بیاثر بودن مجدد دارو و درمان، بیاعتقادی به ائمه(ع) و اسلام یا منافق بودن و ایمان ضعیف را علت عدم بهبودی بیمار مطرح میکنند! بنابراین این اقدامات به ایجاد تزلزل و تردید در اعتقادات و باورهای مذهبی مردم منجر میشود.
- وی این مدعیان را کلاهبردانی دانست که با سوءاستفاده از مقدسات برای خود کاسبی میلیاردی راه انداختهاند.
تهدید سلامت جامعه با طب موسوم به اسلامی
- علامه با بیان اینکه این مدعیان طب سنتی و آکادمیک را رد کرده و بوعلی سینا را قبول ندارند، گفت: در طب سنتی آکادمیک، داروهای طب رایج قطع نمیشود، بلکه در کنار آن از داروهای گیاهی استفاده میشود، در حالی که متاسفانه مدعیان طب موسوم به طب اسلامی به شدت طب نوین پزشکی و داروهای طب رایج را طرد کرده و حرام میدانند و حتی به بیمار توصیه میکنند که تمام مراجعات پزشکی و درمانهای طب رایج را کنار بگذارند.
- این در حالی است که در بسیاری از بیماریها محدوده و فرصت زمانی مشخصی برای اقدام سریع درمانی وجود دارد که عدم درمان در این مدت زمان، آثار و تبعات جبرانناپذیری به دنبال خواهد داشت.
- وی در این رابطه به نمونه مرحوم آیتالله شاهرودی اشاره کرد و افزود: متاسفانه ایشان و اطرافیان وی نیز با همین نگاه و اعتماد به ادعای این افراد در خصوص توصیههای اسلامی، دینی و اهل بیت(ع)، درمان رایج را کنار گذاشتند و زمانی مراجعه کردند که دیگر کار از کار گذشته بود.
استفاده از آموزههای وحیانی و روایات در حوزه امور تکوینی و دنیوی
- وی با بیان اینکه در حوزه امور تکوینی و دنیوی میتوان از آموزههای وحیانی و روایات استفاده کرد، اظهار کرد: علاوه بر تصحیح روایات موجود و تبیین گزارههای روشمند مستخرج از آیات و روایات، حال باید توجه شود که آیا شرایط تمدنی و سبک زندگی، اجازه استفاده از آن نقل و یا روایت را میدهد؟
- چراکه امروزه نمیتوان بدون کار اجتهادی و علمی و همچنین آزمودن و اثبات نظریات، از آنها در حوزه سلامت و یا هر حوزه دیگری استفاده کرد.
عدم علمی بودن روش طب اسلامی از دیدگاه حوزه های علمیه
- این پزشک متخصص با انتقاد از عملکرد غیردینی و غیرعلمی بسیاری از مدعیان طب موسوم به اسلامی، بیان کرد: تقریبا همه مجتهدین و مراجع حوزه نیز معتقدند که نمیتوان با نگاه اخبارگرایانه و بدون انجام کار علمی از آیات و روایات اسلام به این سبک و سیاق استفاده کرد و حوزههای علمیه نیز کاملا اذعان دارند که این روش علمی نیست.
- وی با تاکید بر ضرورت آسیبشناسی این پدیدهها در سطح جامعه، افزود: قطعا با یک آسیبشناسی در حوزه جامعهشناسی باید بررسی شود که چرا بخشی از مردم، بدون تحقیق، هر ادعایی را از جانب افراد جاهل یا شیاد در حوزه طب سنتی یا طب موسوم به اسلامی میپذیرند.
- همچنین باید تحقیق شود که چرا دقت علمی در جامعه تا این حد پایین است و چرا بین معرفت و باورهای عمومی با باورهای علمی، عالمانه و عاقلانه این فاصله و گپ پر رنگ وجود دارد.
اعتراض به اقدام آقای تبریزیان
- علامه همچنین بیان کرد که این فرد (آقای تبریزیان) اخیرا در یک قیاس ناصحیح اقدام سخیف آتش زدن کتاب را به سخنان ارزشی مقام معظم رهبری مبنی بر آتش زدن برجام و آتش به اختیار عمل کردن تشبیه کرد
- که این سخنان خود نشاندهنده انحراف وی و سوءاستفاده از کلمات ارزشی مقام معظم رهبری جهت پوشش سوءاستفادهها و شیادی مالی و عوامفریبی است. بنابراین اقدامات این فرد نیازمند بررسی پرونده از نظر دستهای پشت پرده و با رویکرد امنیتی و مساله نفوذ است.
- وی با بیان اینکه چندین بار برای همین فرد (تبریزیان) احکامی صادر شده است، گفت: البته این احکام به حدی خفیف و در حد جریمههای ناچیز بوده که نهتنها بازدارنده و تنبیهی نبوده، بلکه جنبه تشویقی نیز داشته و بالعکس به پشیمانی شاکیان منجر شده است. بنابراین به نظر میرسد که هم مسئولین وزارت بهداشت کوتاهی کردهاند و هم مسئولان قضایی برخورد قانونی مناسبی نداشتهاند.
- وی افزود: اگرچه اغلب مراجع با این پدیده برخورد قوی و علمی داشتند ولی متاسفانه این برخوردها به جمع شدن این بساط دروغ منجر نشده و حتی از سال ۹۱ که این فرد در مدرسه فیضیه اقدام به برگزاری دروس طب اسلامی کرده، تاکنون چند هزار شاگرد پرورش داده و امروز تشکیلاتشان با شاگردان و هوادارانشان سلامت جامعه را تهدید میکنند.