بازتعریف پروتکل سلامت جامعه بر اساس علم وحی
- حجت اسلام علی کشوری در 1 فروردین 99 در نامهای خطاب به وزیر بهداشت (سعید نمکی) خواستار بازتعریف پروتکلهای سلامت جامعه ایران بر اساس علم خطاناپذیر وحی شدند و در این زمینه بیان داشتند که در سالهای گذشته جمع قابل توجهی از مومنان متفقه _ و از جمله همکاران شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی _ تلاش نمودند؛ تا افکار عمومی مسئولین و مردم را با این خطر بزرگ آشنا کنند و البته _ مثل همیشه_ جریانهای طرفدار علوم غلط پوزتویستی در سازمان برنامه و بودجه کشور این مسائلِ مستدل را انکار کردند.
- اکنون که مجال انکار خطرات بیولوژیک کمتر شده است؛ از شما دعوت می کنم برای دفاع از سلامت مردم و مواجهه کارآمد با تهدیدات زیستی، بر مبنای دو راهبرد اساسی زیر به طلبه ها و علمای حوزه علمیه قم کمک کنید:
راهبردهای اساسی کمک کننده به طلبه ها و علمای حوزه برای دفاع از سلامت مردم
- آیت الله علی کشوری در نامه خود از وزیر بهداشت درخواست نمودند تا برای دفاع از سلامت مردم و مواجهه کارآمد با تهدیدات زیستی، بر مبنای دو راهبرد اساسی به طلبه ها و علمای حوزه علمیه قم کمک کنند، که از نظر ایشان این دو راهبرد عبارت اند از:
- راهبرد اول؛ تلاش برای تبیین گسترده نظام مفاهیم فقهی حوزه سلامت است. که آیت الله کشوری در این خصوص اظهار کرد: «نظام معنائی حاکم بر طب اسلامی» _ به دلیل انضمامی بودن به همه حوزه های حیات_ ابعاد پیچیده ای دارد؛ که در ساختار اجتهادی نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری- شامل : الف: تعریف فقهی حیات و مقایسه آن با تعاریف غلطی مانند اتوپوز (Autopoiesis) ، ب: تعریف پیشگیری به محوریت ساختار فقهی رزق و مقایسه آن با ساختار پیشگیری در بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ (کتاب مرجع بخش سلامت کشور) و ج: تعریف “نسخه به محوریت مفهوم اصطیادی مزج اختیاری”- تبویبی بدیع و قابل تفاهم با اطبای محترم یافته است.
- راهبرد دوم طلبه ها و علمای حوزه علمیه قم؛ پژوهش برای تدوین سند جامع حوزه سلامت کشور بر اساس مفاهیم فقهی است. که آیت الله کشوری معتقدند، این سند راهبردی فقهی دارای سه بخش اصلی است. در بخش اول به تبیین ساختار مبانی نظری و معنائی طب اسلامی (مانند: طینت، طبیعت، اخلاط، رزق، عرق، قلب) و مقایسه آن با تعاریف پایه زیست و طب موجود (مانند: سلول، متابولیسم، مولکولهای زیستی و…) می پردازیم.
- در بخش دوم این سند -در قالب طرح لقمان- به دنبال ثبت اطلاعات و تفاهم الگوهای درمانی طب اسلامی با همکاران طب موجود، در علاج بیماری های رایج عصر مدرنیته مانند ۱- درمان بیماری های عفونی مقاربتی، ایدز، هپاتیت ویروسی، ۲- درمان بیماری های غیر واگیر قلبی و عروقی، دیابت، سرطان، ۳- درمان بیماری های روحیِ افسردگی و جنون و ۴- مقابله با مشکلات ناشی از تغذیه غلط در مادران، نوزادان تازه متولد شده، کودکان و بزرگسالان و… هستیم.
- بخش سوم سند فقهی سلامت، ساختار پیشگیری از بیماری را از حیث، مبنا، راهبرد و بُعد، توسعه داده است. ساختار پیشگیری در بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ شامل اقداماتی در سه زمینه ۱- اقتصادی، ۲-اجتماعی و ۳- زیست محیطی است؛ ولی ساختار فقهی پیشگیری از بیماری شامل ۹ حوزه ۱- تغییر الگوهای زندگی(فقه الامام)، تصحیح اطلاعات طبی افراد(فقه العلم)، ۳- تصحیح ساختار روابط انسانی(فقه النظم)، ۴- تغییر ساختار مدیریت اختلافات انسانی(فقه العبره)، ۵- تغییر شاخصه های ارزیابی سلامت – خصوصاً شاخصه های ارزیابی غذا- (فقه الفرقان)، ۶- تصحیح الگوی بیان و خبر(فقه البیان)، ۷- تصحیح الگوی تحلیل بیماری ها(فقه التزکیه)، ۸- تغییر الگوی مشاغل(فقه المکاسب) و ۹- تغییر الگوی همکاری با سازمان بهداشت جهانی و دانشگاهای پزشکی دنیا (فقه نفی سبیل) است. مبتنی بر ساختار جدید پیشگیری از بیماری ۵۰ تصمیم عملیاتی در حوزه های طراحی مسکن، تولید غذا، طراحی فضای سبز شهری، تغییر مدیریت شهری و… طراحی شده است. ( رجوع شود به نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری)
مفاهیم فقهی طب اسلامی
- ایشان همچنین افزود: مفاهیم فقهی طب اسلامی در کتابهائی مانند ۱- وسائل الشیعه، ابواب صید، ذباحه، اَطْعِمَه و اَشْرِبَه و… (الحر العاملی، الشیخ أبو جعفر متوفای ۱۱۰۴ق) ۲- المحاسن (ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد برقی- متوفاى ۲۷۴ ق) ۳- کافی جلد ۸ (کلینی ، محمد بن یعقوب – ۳۲۹ق) ۴- دراسة فی طب الرسول المصطفى (عباس تبریزیان – معاصر) و برخی کتب دیگر تجمیع شدهاند.
- این کتابها در شرایط فعلی برای بسیاری از مومنان کتاب مرجع محسوب میشوند و به تدریج و با اطلاع یافتن اطبای محترم از محاسن کلمات مطرح شده در این کتب، جایگزین کتبی مانند اصول طب داخلی هاریسون (Harrison’s Principles of Internal Medicine)، بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰(Goal 3: Good health and well-being)، کدکس آلیمنتاریوس (Codex Alimentarius) و…. در تدبیر حوزه سلامت خواهند شد.
- و در ادامه بیان داشت: جریانهای تحول خواه حوزوی و دانشگاهی _ با قید فوریت_ بر اساس مفاهیم کتب فوق الذکر و در راستای راهبرد اول؛ به دنبال آگاهی بخشی درباره ابعاد بیو تروریسم -خصوصاً معرفی و مقابله با آزمایشگاههای زیستی آمریکا و سازمان ملل در منطقه غرب آسیا _ و تسریع در اجرای بندهای ج و چ ماده ۳۱ قانون برنامه ششم کشور و در یک جمله ارتقای قوانین زیستی کشور بر اساس سبک زندگی اسلامی هستند.