زنان و بارداری

مکمل آهن در دوران بارداری

بررسی چگونگی تأمین آهن بدن در دوران بارداری از دیدگاه طب سنتی

حواس‌ تان باشد بارداری یک روال طبیعی است و تغییرات خُلقی باید بررسی شود. گاهی مادر باردار با شکایت کاهش آستانه تحمل و پرخاش‌ گری مراجعه می‌ کند. اگر بی‌ حوصلگی غیرطبیعی، کسالت و خواب‌ آلودگی به سراغ شما آمده است حتما باید ذخایر آهن توسط پزشک بررسی شود و مکمل آهن میل کنید.

زنان باردار در طول مدت بارداری خود نیاز قابل توجهی به آهن دارند بطوری که این نیاز برای حاملگی با یک جنین حدود یک گرم است لذا برای زنان بارداری که کمتر در معرض کمبودهای تغذیه ای قرار دارند، برای پیشگیری از فقر آهن روزانه ۳۰ تا ۶۰ میلی گرم مکمل آهن تجویز می شود.

از آنجا که نیاز بدن به آهن در چهار ماه اول بارداری کم است، مصرف آن در این مدت لزومی ندارد و حتی مصرف نکردن آهن در ابتدای بارداری، از تهوع و استفراغ شدید که در این دوران شایع است جلوگیری می کند زیرا یکی از عوارض مصرف آهن، تهوع و استفراغ است.

چگونه آهن مورد نیاز بدن مان را تأمین کنیم؟

  • درباره ی مصرف مکمل آهن با پزشک متخصص خود مشورت نمایید. خیلی از متخصصین چنین توصیه می کنند که تمام زنان بارداری که از رژیم غذایی متعادلی پیروی می نمایند باید مکمل های تامین کننده ۲۷ میلی گرم آهن را در سه ماهه دوم و سوم بارداری شان مصرف نمایند، که این مقدار آهن در اغلب مکمل های در دسترس برای دوره قبل از زایمان، وجود دارد.
  • برای افرادی که کم‌خونی مختصری دارند همچنین خانم هایی که کمبود آهن ندارند در دوران بارداری، می‌توانند ضمن رعایت تدابیر مربوطه از حسوم استفاده کنند، کفگیر حسوم را داخل قابلمه می‌گذارید تا در حین پخت غذا، باعث آزاد‌سازی آهن در غذا شود و کمبود آهن را جبران کند. گذاشتن طولانی ‌مدت حسوم در ظرف پخت غذا باعث تیرگی رنگ غذا می‌شود که خطرناک نیست اما فقط در صورت فقر آهن شدید این حد اشباع از آهن هفته‌ای یک بار توصیه می‌شود و در حالت سلامت، برای حفظ ذخایر آهن و جلوگیری از فقر آهن، گذاشتن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه حسوم در حال جوشیدن کفایت می‌کند.
  • گفته می‌شود که ملاس سیاه  منبع خوب آهن محسوب می‌شود. اما یک قاشق غذا از آن صرفاً ۰.۹ میلی‌گرم آهن دارد که در یک برش نان نیز این میزان آهن موجود است. واقعیت این است که ملاس (شیره‌ی قند) حاوی قند و کربوهیدرات‌هاست و بنابراین کالری نیز دارد. در این بین ملاس سبز که به «بلک سترپ» نیز معروف است همان طعم را داشته اما حاوی ۳ برابر آهن بیشتری است. این شیره‌ی سیاه قند را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کرده و جایگزین نیمی از قند مصرفی روزانه‌تان بکنید تا علاوه بر جذب آهن بیشتر، کالری کمتری دریافت کنید.
  • از مواد غذایی خونساز مانند گوشت گوسفندی به‌صورت کباب و شیرینی‌های طبیعی مثل عسل، انجیر، خرما و انگور و مویز و شیره انگور و شیره خرما مرتباً استفاده کنید.

چند توصیه

  • چای باعث کاهش درصد آهن جذب شده می‌شود. بهتر است به جای مصرف چای از دم‌نوش‌های مفید استفاده کنید. دم‌نوش بوته‌ی تمشک یکی از دم‌نوش‌های خوب برای خانم‌های باردار است. این دم‌نوش از بروز سقط‌ جنین پیشگیری کرده و به کاهش و تسکین انقباض‌های عضلانی کمک می‌کند. دم‌نوش بوته‌ی تمشک تقویت‌کننده‌ی خوب رحم است و می‌توانید آن را از سه ماهه‌ی اول بارداری استفاده کنید.
  • در زمان پختن برخی غذاها، آهن هدر می رود. لذا برای حفظ آهن غذا، مقدار آب غذا را به حداقل مقدار برسانید و مدت زمان طبخ را به کوتاه ترین زمان ممکن برسانید. آشپزی در ظروف آهنی می تواند آهن غذا را افزایش دهد.

منبع: همکار متخصص طب‌سنتی سرکار خانم دکتر الهام اختری

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۵ (۱ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن