زیبایی و تناسب اندام

آیا لاغرها می توانند خوش هیکل شوند؟

رفع لاغری با رعایت تدابیر حفظ الصحه طب سنتی

بسیاری از افراد، از عدم تناسب وزن و لاغری مفرط رنج می‌برند و در آرزوی افزایش وزن هستند و برخی از آن‌ها حتی با وجود تجربه کردن رژیم های غذایی گوناگون به همراه مکمل‌ها افزایش وزنی ندارند. اما ما در این پست می‌گوییم که با رعایت تدابیر حفظ الصحه طب سنتی، لاغرها هم می‌توانند خوش هیکل شوند.

چه افرادی مستعد لاغری هستند؟

اکثر افرادی که از لاغری مفرط رنج می‌‌برند مزاج پایه گرم و خشک و یا اگر در سنین جوانی نباشند سرد و خشک دارند.

به نظر شما برای رفع لاغری و عدم تناسب وزن چه باید کرد؟

  • برای رفع لاغری مفرط و افزایش وزن باید سوء مزاج عمومی بدن اصلاح شود و مزاج بدن به سمت اعتدال سوق داده شود.
  • این درمان شامل تدابیر غذایی و غیرغذایی می‌باشد.
  • تدابیر غیرغذایی می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش وزن داشته باشد.
  • بهتر است از تدابیر غیرغذایی شروع شود و تدابیر غذایی به تدریج اضافه شود.

عوامل موثر در خشکی مزاج و لاغری

۱) آب و هوای گرم و خشک

  • زندگی در هوای گرم و خشک یکی از عوامل خشکی مزاج و لاغر شدن تن می‌باشد.
  • فصل تابستان هم چنین مزاجی دارد و لاغرها در تابستان لاغرتر می‌شوند.

تدابیر رطوبت زایی و مقابله با آب و هوای گرم و خشک

  • برای مقابله با این هوا (گرم و خشک) باید از رطوبت زایی مناسب استفاده کرد.
  • بهترین رطوبت زایی در بدن توسط حمام معتدل ایجاد می‌شود که حتما بعد از آن تمام بدن با روغن مناسب، ماساژ داده شود.
  • قرار گرفتن در وان با آب معتدل، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روزانه مناسب است.
  • روغن بادام شیرین و همچنین کنجد بهترین روغن ها برای رطوبت بخشی می باشد.
  • لازم نیست پوست بطور واضح چرب شود. وقتی مقداری روغن با ماساژ جذب پوست شود کافی است.
  • در افراد لاغر معمولا این روغن سریع جذب پوست می‌شود و اثری از آن باقی نمی ماند. یکی از علایم خشکی مزاج هم همین است.
  • روغن مالی و ماساژ بعد از حمام، زمانی انجام می شود که هنوز کمی رطوبت روی پوست وجود دارد و کامل خشک نشده است.
  • اگر وان در دسترس نیست می توان در حمام قرار گرفت و قسمتهایی از بدن و یا پاها را در آب قرار داد.
نکته: استفاده از آب بسیار گرم یکی از عوامل ایجاد کننده خشکی پوست و خشکی مزاج است. استفاده از آب داغ را بطور جدی ترک کنید.

۲) بی خوابی و عدم داشتن خواب مناسب

  • خوابیدن یک عامل رطوبت زا در بدن می باشد.
  • خواب معتدل خوابی است که ۷ تا ۱۰ ساعت طول بکشد، شبانه باشد و پس از آن احساس نشاط به بدن ببخشد.
  • هر کدام از این عوامل اگر رعایت نشود خواب مناسب وجود ندارد. ساعات اولیه تاریکی تا قبل از طلوع آفتاب بهترین ساعات خواب موثر است. در خواب، غذا به خوبی هضم شده و رطوبت بدن تامین می شود.
  • این رطوبات خود عامل خواب است و کمبود رطوبت در بدن می تواند سبب بی خوابی شود.
  • بی خوابی خود سبب افزودن خشکی بدن می شود و این جریان برای تشدید خشکی ادامه می یابد.

تدابیر مقابله با بی خوابی

  • توصیه می شود خواب را به بهانه های مختلف عقب نیندازید،
  • سعی کنید در ساعات اولیه شب بخوابید و خواب کافی داشته باشید تا رطوبت مناسبی که لازمه حیات است در بدن شما تامین شود.
  • این رطوبت در ابدان لاغر بسیار اهمیت دارد تا جایی که حتی توصیه می شود افزایش ساعات خواب داشته باشند و حتی حدود نیم ساعت قبل از اذان ظهر بخوابند تا رطوبات از دست رفته بر اثر فعالیت دوباره تامین شود.
  • اگر بر اثر سوء مزاج خشک شدید، بی خوابی عارض شده است؛ می‌توانید از مالیدن روغن بادام شیرین بر روی پیشانی استفاده کنید.
  • این ماساژ هم شما را آرام می‌کند و هم خواب عمیقی برایتان ایجاد می‌کند.

۳)  خوردن و آشامیدن نامناسب

  • اصول خوردن و آشامیدن در افزایش وزن بدن موثر است.

تدابیر خوردن و آشامیدن اصولی

  • خوب جویدن غذا و پرهیز از خوردن مایعات همراه غذا می تواند با رفع مشکل گوارشی در جذب بهتر غذا، کمک کند.
  • استفاده از غذاهای مطلق که غذای دوایی نباشند و فقط سبب افزودن ماده در بدن شوند مفید است.
  • این غذاها بیشتر مزاج گرم و تر دارند و سبب رشد و رویش عضلات می‌شوند.
  • بعضی از این غذاها، گوشت گوسفند، گوشت پرندگانی که جثه کوچکی ندارند، شیر و کره و خامه، زرده تخم مرغ عسلی، انجیر و انگور و کشمش و بادام و شیره انگور می باشد.
  • اگر اشتها برای میل کردن غذا کم شده است باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان بی اشتهایی نیز انجام گیرد.
  • پرهیز از غذاهای ترش و شور و همچنین خیلی شیرین و یا تند باید انجام شود،
  • همچنین مصرف سیگار و قلیان می تواند رطوبات بدن را کاهش دهد و سبب لاغری شود. غذاهای بی مزه نیز ارزش غذایی بالایی ندارند‌.
  • بهترین طعم برای لاغرها، غذاهای کمی شیرین و کمی چرب است.

۴) ورزش و حرکت افراطی

  • ورزش و حرکت افراطی سبب لاغری و از دست رفتن رطوبات مفید بدن می شود.
  • بی تحرکی هم برای بدن مضر است.

تدابیر مرتبط با فعالیت و ورزش روزانه

  • ورزش روزانه در حدی که قلب به ضربان و تپش بیفتد و تنفس تواتر پیدا کند بسیار مفید است.
  • حتی زمان ورزش کردن مهم است و به فصول و دمای هوا بستگی دارد.
  • در هر فصل در معتدل ترین زمان روز باید ورزش کرد ولی در حدی که خستگی بر بدن عارض نشود.
  • اگر خیلی لاغر هستید با معده خالی ورزش نکنید و حتما غذای سبکی نیم ساعت قبل از ورزش خورده باشید.
  • شیرعسل گرم و یا شیربادام به عنوان غذای سبک می تواند مفید باشد.

۵) اعراض نفسانی چون استرس، هم و غم و خشم

  • استرس و هم و غم و خشم زیاد می تواند سبب لاغری بدن شود.

تدابیر کاهش غم و خشم و استرس

  • از استرس بپرهیزید،
  • تکنیک‌های روانشناسی مقابله با خشم را یاد بگیرید و آن را کنترل کنید.
  • بهترین رطوبت رسان برای شما فرح معتدل است.
  • سعی کنید برای افزایش وزن، مدام در حالت شادمانی قرار بگیرید.
  • خواندن لطیفه ها و داستان ها و پیامهای شادی آور در این راستا کمک کننده است.
  • استفاده از موسیقی های ملایم و مفرح نیز توصیه می‌شود.
  • همچنین استفاده از تفریح و قرار گرفتن در طبیعت بسیار موثر است.

نکته: موسیقی های با ریتم تند و هیجان آور می‌تواند بر خشکی بدن بخصوص مغز بیفزاید، حتی سبب بی خوابی و استرس و لاغری شود.

۶) عدم دفع درست مواد زائد بدن

  • دفع مواد زاید نقش تعیین کننده ای در سلامت عمومی بدن دارد.
  • تحت نظر یک متخصص، راه های خروجی بدن و مواد دفعی را بررسی کنید.
  • اگر اختلالی در یکی از راه های دفعی وجود دارد اصلاح کنید.
  • یبوست، کاهش یا افزایش عادت ماهیانه در خانم ها و مقدار تعریق بدن باید کاملا بررسی و کنترل شوند.‌
  • یبوست می تواند سبب کاهش اشتها و به دنبال آن لاغری شود.
  • همچنین افزایش باکتری های مضر در دستگاه گوارش این روند را بدتر خواهد کرد.

تدابیر جهت رفع مشکلات دفع

  •  با رژیم غذایی و یا گاهی داروهای گیاهی مناسب می توان در رفع مشکلات دفع کمک کرد و بدن را به سمت بهبودی برد.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۵ (۱ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن