زیبایی و تناسب اندام

کنترل چاقی با کنترل غذا

برای داشتن بدنی سلامت، باید غذا خوردن کنترل شود تا منجر به چاقی نگردد.

دستورالعمل های طب ایرانی برای تناسب اندام

هرچند گرسنه هستید غذا را با آرامش و بدون عجله شروع کنید؛ بین هر لقمه تا لقمه بعدی، قاشق و چنگال را در ظرف بگذارید. خوب بجوید. خوب جویدن غذا موجب بهبودی هضم شما می شود. حداقل هر لقمه غذا را ۳۰ بار بجوید.
قبل از آماده کردن سفره یک لقمه ای مزه کنید و بعد مشغول چیدن میز غذا شوید؛ چند دانه نمک را قبل از غذا میل کنید. در حال دیدن فیلم مهیج، مسابقه فوتبال و … غذا نخورید، طعم غذا خیلی تند نباشد. سرعت پایین غذا خوردن کمک می‌کند که علاوه بر بهبود هضم، فرمان سیری از مغز با دریافت حجم کمتری غذا صادر شود.

فرهنگ صحیح غذا خوردن از دیدگاه طب سنتی

  • مهمترین نکته بعد از رعایت حلال و طیّب خوردن و نگریستن به غذا(عبس/۲۴) رعایت وعده های غذایی است.
  • بهترین وعده ها، صبحانه و شام است که در ابتدای روز و شب، غذای کامل خورده می شود و از ریزه خواری پرهیز باید کرد.
  • سنّت اشتباه و غیرعلمی ناهار سنگین خوردن که امروزه رایج است، باعث عوارض زیادی شده است که همه به آن واقفند.
  • البته فاصله بین مصرف شام و خوابیدن، حداقل باید ۳ ساعت باشد.
  • شستن دست ها قبل و بعد از غذاروی زمین و سه زانو نشستن (پای آویزان در سر میز باعث انحراف جریان خون از سمت گوارش می شود)
  • اندکی نمک چشیدن قبل و بعد از غذا
  • پرهیز از مصرف مایعات یخ همراه غذا
  • پرهیز از متنوّع خوری در یک وعده
  • با استرس و جلوی تلویزیون غذا نخوردن
  • نخوابیدن بعد از غذا تا ۲ ساعت
  • آرام و کامل جویدن غذا و پرهیز از حرف زدن حین غذا از آداب بسیار لازم الاجرا می باشد که به تدریج باید مؤدّب به آنها شد.

برای اضافه وزن و چاقی حواستان به معده تان باشد

ما معتقدیم که در بروز تمام بیماریها حتّی آرتروز، رماتیسم، میگرن، پرفشاری خون و…..معده دخالت تام دارد و تا زمانی که معده، غذای سالم و صالح برای کبد نفرستد، خون معتدل تولید نخواهد شد و اعضا به مرور زمان، دچار سوء مزاج و بیماری خواهند شد و وضع آن می شود که نباید!

  • بعضی مواد برای معده، سم مهلک است و طبیعت از دریافت آن ها اکراه دارد؛ ازجمله غذاهای مانده، سوسیس و کالباس و همبرگر، سس مایونز، مواد کارخانه ای، گوشت مرغ سریع پرورش یافته، گوشت گاو چندین سال پیش ذبح و فریزشده، نوشابه، چیپس و پفک و……
  • بعضی غذاها باید کمتر مصرف شود و با این حجمی که امروزه مصرف می شود، مضر است: برنج بدون سبوس، انواع روغن ها، نان سفید، شیرینی ها، سیب زمینی و….
  • بهترین غذاها، آنهایی است که کاملاً طبیعی درست شده باشد و از آن جمله است: نان گندم کامل مثل سنگک و نان جو، برنج قهوه ای(سبوسدار)، روغن زیتون و کنجد و حیوانی (به شروطی!)، جوانه حبوبات و غلات، میوه ها و سبزی های تازه فصل، لبنیات همراه با مصلح آن ها و گوشت گوسفند، بوقلمون و شتر (به میزان کم).
  • غذاهایی مثل انواع سوپ ها، آش ها،آبگوشت، کاله جوش، غذاهای آبپز، فرنی، کاچی، حلواها، عدسی، خوراک لوبیا، نان و پنیر و سبزی، ارده شیره و ده ها مدل غذاهای ایرانی دیگر باید جایگزین فست فودها، غذاهای سرخ کردنی، برنج فراوان، نان سفید فراوان و نوشابه های رنگارنگ بی خاصیت شکم پرکن شود تا سلامتی به خانواده ایرانی باز گردد. عجیب است که شکم را سیر کنیم با سموم و بعد هزینه های گزاف صرف درمان کنیم!
  • استفاده از علم مصلحات غذایی در بسیاری از موارد، کمک کننده است. مصلح، مادّه ای است که مضرّات احتمالی غذا را می گیرد و آن غذا یا دارو را به مقصد می رساند: زیره و زعفران برای برنج، زنیان و پونه و آویشن برای ماست، سیاهدانه وگردو برای پنیر، گلسرخ برای دوغ، نمک برای خیار، سیاه دانه وکنجد برای نان، آویشن برای عدسی، گلپر برای انار، گلاب و عسل برای شیر، سرکه برای عسل و…..
  • غذاهایی هستند که تأکید ویژه ای به مصرف روزانه آن ها البته با حجم کم در پزشکی ایرانی و اسلامی شده است: انجیر، زیتون، بادام درختی، عسل، کشمش، نخودچی، شیره انگور، خرما(در بعضی مناطق)، سبزی های تازه، سرکه(نوع خانگی و در ترکیب با شیرینی ها بصورت شربت) و….
  • حفظ تعادل مزاج و نتیجتاً نگاهداشت سلامتی، معلول عوامل فراوانی است که از آن جمله اند: خواب وبیداری، اعراض نفسانی، احتباس و استفراغ(تعریق، ادرار و مدفوع، حجامت و….)، آب و هوا، حرکت و سکون(ورزش) که فعلاً قصد پرداختن به آنها را نداریم و درجای خود بحث خواهد شد.

منبع

محمد احمدی – کارشناسی ارشد تغذیه به نقل از انجمن تحقیقات طب سنتی ایران

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن