زنان و بارداری

بارداری خوب و سالم‌

راهکارهایی برای بارداری خوب و سالم از نگاه طب سنتی

طبیعی است مادری که سالم باشد، بارداری خوب و سالم تر و بی‌عارضه‌ای را پشت سر می‌گذارد. دوران بارداری دوره‌ی بسیار مهمی است و رعایت نکردن راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به آن، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای مادر و کودک به دنبال داشته باشد. این دوران زمان ایده‌آلی است که بتوانید در آن از نظر فیزیکی و عاطفی، به خوبی از خود مراقبت کنید.

نه ماه انتظار هنگامی که برای دیدن نوزاد خود اشتیاق دارید، بسیار طولانی به نظر می رسد. اضطراب شما در مورد بارداری و تولد نوزاد، کارهای خانه و محل کار تاثیر مستقیم روی رشد جنین دارد.  استرس زیاد می تواند منجر به دردهای زایمان زودهنگام شود زیرا باعث ترشح هورمون های انقباض می شود. اضطراب های شدید منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدون شما و کم شدن وزن جنین می شود.

اینکه چه میزان استرس زیاد نامیده می شود کار ساده ای نیست. اما در برخی از خانم ها اجرای کارهایی که موعد مقرر دارند، پر از استرس است. اگر بیشتر اوقات دلواپس، گیج یا در حال گریه هستید باید از یک مشاور خوب کمک بگیرید. باید بیاموزید چگونه با نگرانی های خود کنار بیایید.

در این حالت است که باید به شما تبریک بگوییم

اولین نشانه این که یک زن ممکن است باردار شده باشد معمولاً فقدان عادت ماهیانه است؛ می‌توانید یک تست حاملگی خانگی را از داروخانه تهیه کنید یا آزمایش ادرار بدهید؛ خانم‌های باردار غالباً طی سه ماه اول حاملگی بد حال هستند و دچار تهوع می‌شوند همچنین ممکن است احساس خستگی یا کمبود انرژی داشته باشند.

با این راه ها می توان سلامت بدن را تضمین کرد:

  • خواب به موقع
  • ورزش
  • غذا خوردن درست
  • دفع ادرار و مدفوع صحیح
  • رابطه جنسی خوب و به قاعده
  • تنفس هوای تمیز
  • نوشیدن آب مناسب
  • کنترل استرس و غم
  • ترک عادات غلط

موارد مهمی که باید قبل از بارداری به آن توجه کنید:

  • موارد یاد شده در قسمت سلامت بدن را تصحیح کنید.
  • سیگار نکشید و در کنار سیگاری‌ها هم نباشید.
  • الکل ننوشید.
  • به‌اندازه‌ی کافی استراحت کنید.
  • اگر لاغر هستید باید چاق شوید.
  • غذای تازه میل کنید.
  • سبزی‌جات تازه زیادتر از گذشته مصرف کنید.
  • کنسرو و سس و غذای آماده و مانده نخورید.
  • گوشت گوسفند بخورید.
  • در طعم‌های تند، ترش و شور زیاده روی نکنید.
  • در مصرف ادویه‌ها به خصوص در سه ماهه اول بارداری دقت کنید
  • پیاده‌روی، کوه‌پیمایی، حلقه‌زدن، رفتن به باشگاه بسیار مفیدند.
  • در فصل پاییز و زمستان حدود ده شب با یک کتاب کاغذی به رختخواب بروید.
  • در اتاق تاریک با ملحفه‌های نخی و تمیز و خوش‌بو بخوابید.
  • به موقع دستشویی بروید و حواس‌تان باشد یبوست نداشته باشید.
  • زیر نظر پزشک باشید. باید ذخایر ویتامین د، آهن و … کافی باشد.
  • حواستان به داروهایی که مصرف می‌کنید باشد.
  • همچنین باید به مقدار کافی اسید فولیک بخورید.
  • حواستان به مواد آرایشی و بهداشتی که روزانه استفاده می‌کنید باشد. لوسیون‌ها رشد نوزاد را مختل می‌کنند.
  • مطالعه کنید. اطلاعات خودتان را راجع به بارداری، نوزاد و شیرخوار و کودک‌تان به روش درست افزایش دهید.
  • سونا نروید، چون باعث می‌شود دمای بدن زیاد بالا برود. همین‌طور وان آب داغ را هم کنار بگذارید.
  • و در آخر یادتان باشد که بارداری یک روند فیزیولوژیک و طبیعی دارد؛ نگران نباشید.

منبع: همکار متخصص طب‌سنتی سرکار خانم دکتر الهام اختری

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن