حرکت و ورزش

ورزشی ویژه کارمندان

نرمش ابتهال در طب سنتی

این ورزش و نرمش برای کارمندان و کسانی که پشت میز می نشینند، مناسب است. تمامی افراد می توانند در بین انجام کارهای خود با انجام این ورزش ها باعث استراحت عضلات درگیر و آرامش روانی خود شوند. این ورزش علاوه بر اینکه خون رسانی به اعضا را تقویت می کند. سبب افزایش دامنه حرکات مفاصل نیز می شود. این ورزش ها جز حرکات ملایم و خفیف بوده و برای افرادی که دچار ضعف هستند یا به تازگی از بیماری رهایی یافته اند مناسب است.

 مراحل نرمش ابتهال برای کارمندان

مرحله اول

کاملا راست ایستاده و دست های خود را در قسمت جلوی بدن زیر ناف قرار داده و انگشتان دو دست را در هم داخل نمایید، سپس طی هفت ثانیه دستان خود را در حالی که آرنج ها صاف هستند به سمت بالای سر ببرید و به آرامی به سمت بالا بکشید. هرجا که احساس درد کردید، همانجا حرکت را متوقف کنید و به مدت هفت ثانیه دست های خود را همان جا آرام بکشید و به صورت کشیده نگه دارید. سپس به آرامی و طی هفت ثانیه دست های خود را به سمت پایین سر بیاورید.

به عنوان یک قاعده کلی: در هنگام انجام هر یک از قسمت های این تمرین، وقتی درد بروز می کند، حرکت را در همان جا قطع کنید و سایر اعمال آن مرحله را ادامه دهید.

مرحله دوم

دست ها را از ناحیه آرنج خم کرده و در موازات شانه ها قرار دهید. به طوری که پشت انگشتان دست زیر چانه قرار بگیرد و حالات حرکت چرخشی دستها طی هفت ثانیه به سمت راست و حول محور ستون فقرات انجام شود و در پایان کشش خفیفی طی هفت ثانیه انجام شده و سپس به حالت اول بازگشته و مدت کوتاهی صبر نمایید و سپس حرکت به سمت چپ را انجام دهید.

مرحله سوم

سر و گردن را در حالتی که چشم ها به رو به رو نگاه می کنند، به سمت راست و چپ  با مشخصات مرحله دوم حرکت دهید و سپس گردن را با همان شرایط و کشش های خفیف به سمت جلو یا عقب خم نمایید.

مرحله چهارم

در حالت ایستاده طی هفت ثانیه از کمر (مانند حالت رکوع) به سمت جلو خم شوید تا زاویه ۹۰ درجه بین قسمت فوقانی بدن و رانها ایجاد شود. کشش خفیفی به عضلات بدهید و پنج ثانیه در این حالت بمانید و سپس آرام به حالت اول بازگردید.

افرادی که کمر درد یا زانو درد دارند، حرکت خود را تا هر زاویه ای که راحت هستند، انجام دهند و به هیچ وجه به عضو فشار وارد ننمایند و سپس کشش خفیفی را انجام دهند. به تدریج که دامنه حرکات افزایش یافت دردهای آنان کاهش می یابد.

مرحله پنجم

در حالت ایستاده دست ها در کنار بدن قرار گیرد به طوری که کف دست ها به بالا نگاه کند. سپس طی هفت ثانیه دست ها در حالی که آرنج ها صاف هستند، به حالت موازی با یکدیگر  به سمت بالا (مانند حالت قنوت) حرکت نماید و سپس کشش خفیفی به عضلات داده شود و هفت ثانیه صبر نمایند و سپس طی هفت ثانیه به حالت اول بازگردد.

توجه کنید هر یک از مراحل این تمرین را می توانید یک تا پنج بار تکرار کنید تا به آرامش کامل برسید.

 

منبع: کتاب حفظ سلامتی از دیدگاه طب سنتی

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۵ (۱ رای)
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن