زیبایی و تناسب اندام

فرنی، راهی غذایی برای تناسب اندام

اگر می خواهید اندام متناسبی داشته باشید، فرنی را از دست ندهید.

فرنی یکی از غذا های قدیمی ایرانیان است که در عین سادگی، دارای انرژی فراوانی است و به همین خاطر است که برای تناسب اندام پیشنهاد می شود.

فرنی دارای چه مواد غذایی است؟

فرنی ارزش غذایی بالایی دارد زیرا ترکیبی از شیر و نشاسته بوده و انرژی، فراوانی به فرد می‌دهد. مواد نشاسته‌ای هم مثل شیر دارای ویتامین‌های گروه B و روی هستند. البته اگر به جای افزودن شکر از عسل یا شیره‌‌های گیاهی استفاده شود، مصرف‌شان مفیدتر خواهد بود. یادتان باشد که فرنی باید در حد اعتدال مصرف شود زیرا زیاده‌روی و یا به موقع مصرف نکردن‌ آن می‌تواند زیان‌بار باشد.

آیا فرنی برای ماه رمضان غذای مناسبی است؟

مصرف آن بعد از وعده غذایی اصلی توصیه نمی‌شود زیرا به خاطر کالری بالا باعث افزایش وزن و بالا رفتن تری‌گلیسیرید می‌شود. شیربرنج و فرنی در صورتی در ماه رمضان توصیه می‌شوند که:

  • اولا به صورت قسمتی از یک وعده غذایی خورده شود،
  • ثانیا شیرینی‌شان محدود باشد
  • و ثالثا در مصرف‌شان افراط نشود (حتی در افطار)؛

بعضی افرادی که روزه می‌گیرند، مخصوصا در تابستان‌های گرم دچار افت قندخون می‌شوند و افت قندخون عصبانیت و سرگیجه را تجربه می‌کنند که در این زمان، خوردن غذاهای یادشده می‌تواند برای آنها کمک‌کننده باشد.

تناسب اندام با فرنی

کارشناسان به افرادی که تمایل دارند تناسب اندام مناسبی به دست آوردند و در عین حال از خوردن غذاهای رژیمی بدشان می‌آید مصرف فرنی در وعده‌ی صبحانه به جای خوراکی‌های رایج حاوی بلغور جوی دوسر را پیشنهاد می‌کنند. گفتنی است، براساس تحقیقات دانشگاه ایالتی لوئیزیانا در ایالات متحده افرادی که در وعده صبحانه به جای بلغور جوی دوسر از فرنی استفاده می‌کنند در طول روز کمتر دچار احساس گرسنگی می‌شوند و در نتیجه کمتر غذا می‌خورند. پژوهشگران این نتایج را با تحقیق انواع ۲۱۷ مدل غذای مختلف وعده‌ی صبحانه به روی ۴۳ داوطلب و بررسی وزن آنها در طول یک ماه دوره آزمایشی به دست آورده‌اند. پژوهشگران البته توصیه می‌کنند افراد از فرنی بدون استفاده از شکر برای تناسب اندام استفاده کنند.

طرز تهیه فرنی

مواد لازم:

  • شیر ۲ لیوان
  • آرد برنج یا نشاسته ۲ قاشق غذاخوری سرپر
  • شکر سرخ یا عسل ۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب به میزان لازم (قابل حذف است)
  • هل سائیده شده و پودر شده به میزان لازم (در صورت دلخواه)

طرز تهیه:

  1. ابتدا شیر سرد را با لیوان‌های دسته دار که در تمامی خانه ها یافت می‌شود در قابلمه مورد نظر ترجیحا (تفلون ) بریزید.
  2. سپس آرد برنج یا نشاسته را به همراه شکر و هل اضافه کنید و کاملاً هم بزنید تا آرد و شکر در شیر سرد حل شوند. (در صورت استفاده از شیره یا عسل، بعد از پخت به فرنی اضافه گردد).
  3. مواد مخلوط شده را روی حرارت ملایم گذاشته و مرتباً هم زنید اگر لحظاتی هم زدن را متوقف کنید، باعث می شود آرد برنج یا نشاسته در شیر گلوله گلوله شود.
  4. پس مرتباً به هم زنید تا کمی غلیظ شود، بعد گلاب و پودر هل را اضافه کنید و هم بزنید تا قوام و غلظت لازم برای فرنی بدست آید.
  5. فرنی را بایستی سریعاً در کاسه های کوچکی که از قبل آماده چیده‌اید، بریزید.
  6. دقت داشته باشید که در هنگام سرد شدن کمی سفت تر می‌شود پس وقتی از روی حرارت برمی‌دارید نه سفت و نه شل باشد.

منبع

سایت دکتر سلام

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن