زیبایی و تناسب اندام

۱۷ نکته برای کاهش وزن در نوروز

اگر قصد دارید پیش از عید نوروز وزن مناسبی داشته باشید این موارد را رعایت کنید.

ایام نوروز زمانی است که اکثر افراد عادات غذایی صحیح خود را کنار گذاشته و بدون رعایت نکات مهم تغذیه ای اقدام به خوردن مواد غذایی متنوع و در برخی موارد ناسالم می کنند. طب سنتی برای این زمان راه هایی پیشنهاد می کند تا با توجه به آنها از افزایش وزن در این مدت کوتاه جلوگیری کنید. در ادامه با این توصیه ها آشنا می شوید:

فقط از خوردن لذت نبرید!

  1. از این ایام لذت ببریم و تنها لذت مان خوردن نباشد.
  2. از خوردن غذا در رستوران‌های بین راهی و غیر بهداشتی پرهیز کنیم.
  3. از خوردن غذا‌‌های چرب و پر روغن که معمولا در رستورانها برای پوشاندن طعم اصلی غذا در آن افراط می‌‌کنند استفاده نکنیم.
  4. به جای نوشیدنی‌‌های پر انرژی و نوشابه‌‌ها از آب یا دوغ استفاده کنیم.
  5. سریع غذا نخوریم و از پرخوری پرهیز کنیم. (چون احساس سیری مغزی با حداقل ۱۰ دقیقه تاخیر نسبت به سیری شکمی اتفاق می‌‌افتد)

پیاده روی را فراموش نکنید!

  1. حداقل روزی یک ساعت ورزش یا پیاده‌روی و یا طبیعت گردی داشته باشیم.
  2. هیچ وعده غذایی را حذف نکنیم. (زمانی که فرد وعده اصلی را حذف می‌‌کند از غذاهای کم حجم و سرشار از انرژی مصرف خواهد نمود که بیشتر آنها زود هضم و حاوی قندهای ساده می‌‌باشند که گرسنگی زودرس را به دنبال خواهد داشت)
  3. خوردن غذاهای با دانسیته پایین مواد مغذی را کم و غذاهای با دانسیته پایین انرژی را مصرف کنیم. (محدود نمودن غذاهای پر انرژی مانند شیرینی، شربت‌ها، غذاهای پرچرب و جایگزین کردن غذاهای کم انرژی مانند سبزیجات)
  4. رفتارهایمان را از قبل پیش بینی کنیم. (پیش‌بینی رفتار یکی دیگر از راهکارهای موثر در این ایام می‌‌باشد. مثلا در برخی از روزها ممکن است یک فرد بیش از چند دید و بازدید داشته باشد. اگر چنین فردی برنامه خوردن خود را پیش بینی نکند و در هر بار بخواهد شیرینی و تنقلات مصرف نماید افزایش وزن اجتناب ناپذیر خواهد بود.)

هر غذای سالمی را هم نباید خورد!

  1. از مصرف بیش از حد غذاهای سالم مانند میوه، میوه خشک و خشکبار نیز پرهیز کنیم.
  2. برای این که حجم مواد زائد داخل بدن را افزایش ندهیم؛ بهترین راهکار، پرهیز از پرخوری و درهم خوری است. اهمیت این مسأله تا حدی است که حکمای طب سنتی ایرانی گفته‌اند که مضرترین چیز برای بدن، خوردن غذای جدید است؛ درحالی که هنوز غذای قبلی کامل هضم نشده است!
  3. اگر این درهم خوری و غذا خوردن روی غذای قبلی از غذاهای غلیظی مثل فست‌فودها، ماکارانی، سس مایونز، سالاد الویه، سیب زمینی و تخم مرغ آب‌پز، کله پاچه، حلوا و …. باشد، باعث بروز بیماری‌هایی مثل درد مفاصل، سنگ کلیه، نقرس و بسیاری از بیماری‌های بلغمی و سوداوی خواهد شد.
  4. مسأله دیگر، انتخاب نوع غذاست. در فصل بهار و نوروز نباید در مصرف غذاهای گرم و تر، گوشت‌ها، شیرینی‌ها و ادویه تند و تیز و نیز ترشی‌ها افراط کرد. چرا که این غذاها باعث تشدید عوارضی همچون دردمفاصل، دردهای نقرسی و بسیاری از بیماری‌های بلغمی و سوداوی می‌شود.

بهترین غذاها در ایام نوروز

  1. بهترین غذاها، آش و سوپ ساده با گیاهان و سبزی‌های هر منطقه، سوپ جو، سبزی پلو، ماءالشعیر طبی، کاهو و سکنجبین، سمنو (مخصوصاً برای افراد مبتلا به کم خونی و ضعف) و میوه در حد متعادل است.
  2. افرادی که سالم هستند و مشکلات معده و مفاصل ندارند؛ می‌توانند سالاد کاهو را در یک وعده با کمی آبغوره و روغن زیتون میل کنند.
  3. افرادی که گرمای بدنشان بالاست و یا این که زیاد از شیرینی‌ها و غذاهای چرب و آجیل استفاده کرده‌اند؛ بهتر است از شربت‌های خانگی فرونشاننده حرارت مثل شربت ریواس، زرشک، غوره، نارنج و لیمو استفاده کنند.
  4. در مورد شیرینی‌ها سعی کنید انواع کوچکتر آن‌ها را انتخاب کنید تاع حجم کمتری از مواد قندی ساده و چربی‌ها را دریافت کرده باشید. توجه به شست و شوی دهان و دندان‌ها بعد از مصرف شیرینی‌ها به خصوص در کودکان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها بسیار مسأله مهمی است.
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

نوشته های مشابه

بستن