زنان و بارداری

بهترین مواد برای افزایش کیفیت شیر مادر

بررسی مواد غذایی مفید و عوامل موثر بر شیر مادر در طب سنتی

شیر مادر کامل ترین و سالم ترین تغذیه برای نوزادان است و قابل جایگزینی با هیچ ماده غذایی دیگری نیست. مادرانی که نوزادان خود را از این نعمت محروم می کنند خطایی بزرگ انجام می دهند که حتما تأثیر آن را در زندگی خود و فرزندشان خواهند دید.

شیر مادر هدیه‌ ای است آسمانی که خداوند برای بهترین و معصوم‌ ترین بنده خویش به اهالی زمین ارزانی داشته است. شیر مادر مائده‌ ای است که در جان مادر ریشه دارد و باید مادران قدردان این نعمت باشند و آن را جانانه تقدیم میوه زندگیشان کنند.

شیر خوب هفت مشخصه دارد: قوام معتدل دارد، مقدار معتدل داشته باشد، سپید رنگ باشد، بوی خوب داشته باشد، طعم شیرین داشته باشد، متشابه الاجزا(همگن) باشد، کف زیاد در هنگام دوشیدن نداشته باشد.

بنابراین می‌توان گفت شیر مادر بهترین تغذیه برای نوزادان به شمار می‌آید و به هیچ عنوان نباید آن را به دلایل بیهوده از فرزندان‌مان دریغ کنیم مگر در مواری که مادر بنا به تشخیص پزشک و به علت ابتلا به بیماری‌هایی که در بالا ذکر شد، از شیردهی منع شود.

شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی ضروری، همچنین انواع آنتی بادی ها برای مقابله با عفونت هاست. تاکنون هیچ نوع شیر مصنوعی معمولی و رژیمی یا سایر ترکیبات، ساخته نشده که معادل این تغذیه طبیعی و بی نظیر الهی باشد. شیرمادر خطر ابتلاء به بسیاری بیماری های حاد و مزمن مانند اسهال و عفونت های تنفسی را کاهش می دهد. حتی در جوامع پیشرفته و شرایط بسیار مطلوب از جمله جایی که آب، بهداشتی است و مادران باسواد هستند، نوزادانی که با شیرمادر تغذیه نمی شوند خطر مرگ آنها به خاطر بیماری های عفونی ۶ برابر افزایش می یابد.

مواد غذایی مفید برای شیر مادر

  • بهترین مواد برای افزایش کیفیت شیر مادر: گندم، گوشت بره، گوشت بزغاله، ماهی، کاهو، بادام ، فندق
  • استفاده از شیره انگور برای مادرانی که از رقیق بودن شیر خود شکایت دارند مفید است
  • مصرف اسفناج، کرفس، کنجد، چغندر، آشی که با نخود و جو پخته شده باشد، گوشت و مغز گوسفند
  • استفاده از رازیانه، تخم شوید و سیاه‌دانه در غذاها برای افزایش شیر و ارتقاء کیفیت آن مؤثر است.
  • بلغور جو دوسر انرژی زاست و با افزایش سطح انرژی بدن به زیاد شدن شیر مادر کمک می کند.
  • نوشیدن یک لیوان آب هویج  در صبحانه یا ناهار به افزایش شیر مادر به طرزی عجیب کمک می کند، همچنین این نوشیدنی سرشار از ویتامین A است و دربهبود کیفیت شیر مادر تاثیری ویژه دارد.
  • در دوران بارداری و بعد از آن به‌ دلیل وجود بچه، تعادل هورمونی به هم می‌خورد. زردآلوی خشک مواد شیمیایی خاصی دارد که سطح هورمون‌های بدن‌تان را متعادل می‌کند.
  • دانه‌ی زیره‌ی سبز تولید شیر را تقویت می‌کند. با این وجود در مصرف آن میانه‌روی کنید.
  • نخود یک میان‌وعده‌ی پروتئینی است و به افزایش شیر مادر کمک می‌کند.
  • برگ ریحان اثر آرام بخشی دارد و در افزایش شیر مادر  موثر است، همچنین این سبزی به افزایش ایمنی بدن کودک و مادر کمک می کند.
  • امگا ۳ موجود در بادام موجب افزایش هورمون شیردهی و در نتیجه شیر مادر می شود.

دیگر عوامل موثر بر شیر مادر

  • نوزاد به درستی پستان مادر را میک بزند.
  • مادر با آرامش کامل و به دور از هیجانات به نوزادش شیر بدهد.
  • مادر به درستی فرزندش را در آغوش بگیرد و شیر بدهد. در زمان شیردهی لباس‌های قسمت فوقانی خود را دربیاورید و کودک را با پوشک در آغوش بگیرید. با پتویی خود و کودک‌تان را بپوشانید و شیردهی را شروع کنید. این روش روابط را بهبود می‌بخشد و به آزاد شدن هرچه بیشتر هورمون‌های تولید انرژی کمک می‌کند.
  • ماساژ سینه می‌تواند به باز شدن مجاری شیری بسته‌شده کمک کند، علاوه‌بر این نواحیِ سفت و توده‌ها را نرم می‌کند. این کار تولید شیر را افزایش نمی‌دهد اما اجازه می‌دهد تا جریان شیر راحت شود. حتی می‌تواند خطر ورم سینه را کاهش دهد. به‌آرامی سینه‌هایتان را ماساژ دهید. شما می‌توانید میزان فشار واردشده را تشخیص دهید.
  • مادر نرمش و حرکات ورزشی مناسب انجام دهد.
  • اجازه بدهید تا کودک از هر دو سینه شیر بخورد. بعد از هر دو یا سه بار غذادهی این تغییر را اعمال کنید، اما اجازه بدهید که کودک شیر یک سینه را کامل بخورد و بعد از سینه‌ی دیگر به او شیر بدهید.

مادران شیرده چه چیزهایی را نباید بخورند؟

  • استفاده از مواد غذایی مثل خردل و ادویه‌جات تند، نعناع، پیاز و سیر در مادران شیرده منع شده چرا که به هر نسبت که خون سالم و مناسبی در بدن زن شیرده تولید شود، شیر او نیز سالم‌تر است.
  • از آفت کش‌ها، حشره کش‌ها و کودهای شیمیایی که در چربی گوشت و یا پوست میوه و سبزیجات و غلات باقی می‌ماند دوری کنید. برای جلوگیری از انتقال این قبیل آلودگی‌ها به نوزاد محصولات غذایی بیولوژیکی را انتخاب کنید. اگر امکانش نیست تا می‌توانید مصرف چربی‌های حیوانی مثل کره، خامه و غیره و همچنین گوشت قرمز را کاهش دهید و پوست میوه و سبزیجات را نخورید.
  • کارخانجات تولید مواد غذایی برای اینکه ماندگاری محصولات غذایی‌شان را بالا ببرند و آن‌ها را روغنی و خوشمزه بسازند از فرآیند هیدروژنه کردن استفاده می‌کنند. این فرآیند، روغن را به اسیدهای چرب ترانس تبدیل می‌کند.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن