حرکت و ورزش

فواید یک ورزش مناسب

بیان تعریف و فواید ورزش از نگاه طب سنتی و ورزش تاب سواری

هرگاه اندام‏هاى بدن به حرکت درآید و در اثر این حرکت، حرارت غریزى‏ برافروخته گردد، چنین حرکتى را ریاضت یا ورزش‏ می نامند. در ورزش تنفس بزرگ در پى می ‏آید. افرادى که با اسلوب صحیح و متناسب با اعتدال مزاجشان و در وقت مناسب ورزش می کنند، از چاره‏ جویى (پیشگیرى) و مداواى‏ بیمارى‏هاى مادّى و بیمارى‏هاى مزاجى که در دنباله‏ ى آن مى‏ آید، بى‏ نیاز مى‏ گردند. این بهره ‏ورى از ورزش هنگامى میسر است که دستورات دیگر بهداشتى را به کلى مراعات کنند.

ما مجبور به غذا خوردن هستیم و تندرستى ما با غذایى که مناسب مزاج ما باشد، ارتباط مستقیم دارد (غذایى که در کیفیت و کمیّت معتدل است).
تمام قسمت‏هاى غذایى که مى‏خوریم بدون استثنا کنش غذایى ندارد، بلکه در هر مرحله از هضم بخشى از آن به صورت مادّه‏ ى زاید درمى‏ آید و طبیعت مى‏ کوشد آن را از بدن دفع کند. لیکن ورزش چیزى است که ما را از استعمال دارو بى‏ نیاز مى‏ سازد و بهترین بازدارنده حالت امتلا است.

برخی از فواید ورزش

  •  ورزش، حرارت ملایم پدید مى‏آورد و به دفع مواد زاید کمک مى‏ کند.
  • ورزش، تولید حرارت مى‏کند و حرارت غریزى را فزونى مى‏دهد. بر اثر ورزش مفاصل سخت نیرومند مى‏شوند، پى‏ها (اعصاب) نیرو مى‏گیرند، در کنش ‏هایشان قوى مى‏گردند و از تأثیرپذیرى در امان مى‏ مانند.
  • اندام‏ها در اثر ورزش براى پذیرش غذا آمادگى بیشتر مى‏یابند، زیرا مواد دفعى از آنها دست برداشته‏ اند.
  • در اثر ورزش با دفع مواد زاید، جذب مواد غذایى به وسیله نسوج افزایش مى‏ یابد.

تدابیر ورزش کردن

ورزش، بدون رعایت تغذیه سالم بی معنی است. برداشتن بار سنگین در ورزش اشتباه است. دو ساعت بین غذا و ورزش باید فاصله بیفتد. در هنگام گرسنگی نباید ورزش کرد. ورزش‌های سنگین یعنی ورزشی که بیش از حد معمول باشد، نه تنها هیچ ارزش درمانی ندارد بلکه یک نوع خودکشی محسوب می‌شود. ورزش، باعث بزرگی قلب یا شش‌ها نمی‌شود، بلکه هماهنگی میان آن‌ها با عضلات موجب بهبود عملکرد می‌شود. ورزش‌هایی که تا سنین پیری میتوان آن را ادامه داد مناسب است، مثل ورزش‌های باستانی، شنا، کشتی، اسب‌سواری و تیراندازی. نرمش روزانه بیست تا سی دقیقه مناسب است. هرگز قبل از اینکه تخلیه مدفوع و ادرار نداشتید ورزش نکنید چون باعث جذب سموم به کل جریان خونتان می‌شود…

تاب سواری در طب سنتی

  • یکی از ورزشهای جالب در کتب حفظ صحت طب سنتی ایران، «تاب سواری» است که با نام «ارجوجه» از آن یاد شده است.
  • همین تاب سواری معمولی که یک تفریح محسوب میشود در طب سنتی نوعی از درمان است.
  • تاب سواری ملایم برای افرادی که دچار بیماری در دیافراگم، بی‌خوابی، نفخ، عطش کاذب و نقرس می باشند، مفید است.
  • همچنین محرک اشتها و مهیا کننده فضولات بدن جهت دفع می باشد.

منبع: مرورى بر تاریخ و مبانى طب سنتى اسلام و ایران

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن