چگونه قرآن میتواند شفابخش باشد؟ ممکن است این سوال برای برخی افراد پیش بیاید که منظور از شفابخشی آیات قرآن چیست. آیا این شفابخشی فقط منحصر و محدود به بیماری های روحی و روانی است؟ یا اینکه دایره آن وسیعتر است. جهت یافتن پاسخ این سوالات در این پست از مجله اینترنتی طبایع با ما همراه باشید:
روایات معتبر در زمینه شفابخشی آیات قرآن (شفای روحی و روانی)
- نقل شده مردى به خدمت پیغمبر صلى الله علیه و آله شکایت نمود از دردى که در سینه او بود. آن حضرت فرمودند: طلب شفا کن به قرآن و خواندن آن؛ زیرا که خداى عزوجل میفرماید که: «وَشِفآءُ لِما فِى الصُّدُورِ» (تحفه الأولیاء (ترجمه أصول کافى) ؛ ج4 ؛ ص609).
- امام خمینی (رض) در باب شفای جسمانی و روحانی قرآن این بیان را دارند: « قرآن برای شفای امراض جسمیّه نازل نشده، گرچه شفای امراض جسمیّه به او حاصل شود. چنانچه انبیاء علیهم السلام نیز برای شفای جسمانی نیامده بودند گرچه شفا میدادند. آنها اطبّای نفوس و شفادهندگان قلوب و ارواحند.» (آداب الصلوه، ص203).
میتوان اینطور نتیجه گیری کرد که هدف اصلی قرآن جلای روح و جان آدمی است. قرآن شفای بیماریهای روحی را بیشتر مدنظر قرار داده است لیکن بواسطه شفای بیماریهای روحی، بیماریهای جسمی نیز از بدن زایل میشوند.
سلامت جسم، سلامت روح و روان و شفابخشی قرآن
تأثیر سلامت روان بر سلامت جسم از دیدگاه طب سنتی
در طب سنتی ایران یکی از عوامل تاثیرگذار بر سلامت انسان عوامل روحی و روانی معرفی شده است. از دید طب سنتی حالات مثبت روحی مانند امید، نشاط، صداقت، بخشندگی و … عامل سلامتی و تندرستیاند و غم، استرس، حسادت و … عامل بیماری. مولانا در ابیات زیر این نکته را به خوبی بیان کرده است.
آدمی را فربهی هست از خیال/ گر خیالاتش بود صاحبجمال
ور خیالاتش نماید ناخوشی/ میگدازد همچو موم از آتشی
اثر عوامل روحی روانی بر جسک از منظر کتاب ذخیره خوارزمشاهی (مرجع طب سنتی)
متن زیر بی کم و کاست از یکی از قدیمیترین کتب مرجع طب سنتی با عنوان ذخیره خوارزمشاهی انتخاب شده است. در این متن اثر عوامل روحی روانی به زیبایی ترسیم شده است. این متن تاییدکننده این است که شفابخشی قرآن در امراض روحی و روانی بر بیماریهای جسمی نیز تاثیرگذار است.
- اثر اعراض نفسانى اندر تن مردم فزون از اثر طعام و شراب است که خورده شود و فزون از اثر خواب و بیدارى و حرکت و سکون و دیگر افعال و احوال مردم است، از بهر آن که از طعام و شراب و داروها که مردم را اتفاق افتد که بخورد، هیچ قویتر و اثرکنندهتر از زهر نیست و بیشتر زهرها که اتفاق افتد که خورده شود یا کسى به قصد به دهد، تا اندر تن مردم قرار نگیرد و حرارت و قوت معده و جگر او اندر آن زهر اثر نکند مضرت آن پدید نیاید و اعراض نفسانى اندر حال بیهیچ مهلت اثر کند. نبینى که اندیشهاى که بر خاطر بگذرد و سخنها و چیزهاى خوش و ناخوشایند اندر حال اثر کند، بی هیچ مهلت.
- و اگر اعراض نفسانى اندر تن با تفاوت باشد و از هر یکى اثر به اندازه دیگر و در خورد و قوت آن کار باشد و این نیز هم با تفاوت باشد، از بهر آنکه اگر قوت حیوانى آن شخص که او را کارى پیش آید قوى باشد، یا مرد کار دیده و آزموده باشد اثر آن اندر وى کمتر پدید آید و اگر قوت حیوانى ضعیف باشد یا مرد کار دیده و آزموده نباشد، اثر آن اندر مرد بیشتر باشد. سبب آنکه بعضى از مردمان از شادى عظیم یا از اندوهى عظیم که ناگاه اوفتد یا از خشم عظیم یا از ترس عظیم به میرند آن است که حادثه سخت قوى باشد و ناگاه افتد و هم قوت حیوانى ضعیف باشد و هم مرد کار دیده و آزموده نباشد. (ذخیره خوارزمشاهى ؛ کتاب سوم؛ بخش دوم؛ باب دوم از گفتار سوم).
تأثیر سلامت روح بر سلامت جسم از دیدگاه پبامبر اکرم (ص)
پیامبر اکرم نیز میفرمایند: هر که غم بسیار دارد تنش بیمار است و هر که بدخلق است خود را عذاب دهد. (تحف العقول/ترجمه کمرهاى؛ متن؛ ص57).
حرف آخر …
شناخت خدا، اعتقاد به قرآن و تقاضای شفابخشی از قرآن باید مورد بررسی عمیقتری قرار گیرد. باید به قدرت لایزال و بیمانند خدا پی ببریم و به مقدسترین کتاب فرستاده شده از طرف وی به عنوان راهنما در تمام اصول، اعتقاد راسخ داشته باشیم و از وی خواستار شفا و درمان شویم چراکه قرآن، نه یک درمانگر بلکه یک شفادهنده کامل است. چنین اعتقادی لازم است تا هر آیه آن شفای دردها باشد.