حرکت و ورزش

ماساژ پا

چگونگی ماساژ پا و فواید آن از دیدگاه طب سنتی

یکی از شاخه های ماساژ درمانی ماساژ پا ها است. از مزیت های مهم پاها تماس شان با زمین است. ما از طریق پا هایمان بازمین تماس پیدا می کنیم.

پاها حاوی اطلاعات زیادی راجع به وضعیت اندام ها و وضعیت روحی ما هستند و ماساژور می تواند با معاینه پا بینش خوبی نسبت به وضعیت شخص بیمار داشته باشد.

پاها چه اطلاعاتی دارند؟

با مشاهده یک جفت پا می توانیم به اطلاعات مفیدی درباره ساختار فیزیکی آنها مثلا کوتاه، عرض، نیرومند، ضعیف بودن و … دست یابیم. در بسیاری از موارد حتی با مشاهده اولیه پاها می توانیم نقاط مشکل دار بدن را شناسایی و ماساژ درمانی را آغاز کنیم.

نتایج ماساژ پاها

اگر عادت کنید که هر شب، چند دقیقه قبل از خواب پاهایتان را ماساژ دهید فواید زیادی نصیب شما می شود. ماساژ پاها قبل از خواب فوایدی دارد از جمله: بهبود جریان خون، کمک به پیشگیری از آسیب پا. ماساژ شبانه کف پاها، با بالا رفتن فشار خون مقابله می کند.

همچنین موجب کاهش علائم اضطراب و افسردگی، تسکین سردرد، تسکین علائم خار پاشنه و صافی کف پا، تسکین علائم پیش از قاعدگی و یائسگی، کاهش اثرات خیز می شود.

شیوه ماساژ

  • بهتر است شیوه ماساژ دادن را از حالت شبیه قدم زدن در طول پاها آغاز کنیم. و زمانی که به یک ناحیه سفت یا دردناک برخورد می کنیم از مالش استفاده نمائیم.
  • در ماساژ دادن بهتر است از هر دو دست استفاده نماییم تا تماس بیشتری با پاها داشته باشیم. این موضوع باعث می شود فشار زیادی نیز به پاها نیاید.
  • برای انجام ماساژ پا‌ها، روی یک صندلی کوتاه بنشینید و تمام قسمت‌های کف پا، رویه پا، پاشنه پا و انگشتان پا را به آرامی ماساژ دهید.
  • برای ماساژ پا یک دست خود را روی پا و دیگری را زیر کف پا قرار دهید و به آرامی‌ از انگشتان پا به سمت قوزک ماساژ دهید و این حرکت را به سمت انگشتان ادامه داده و تکرار کنید.
  • پا را با یک دست نگه داشته و با دست دیگر انگشتان هر پا را محکم فشار داده و به آرامی ‌بکشید.
  • با انگشت شست از قسمت بالایی کف پا، به صورت خطی فشار محکم به مرکز کف پا وارد کنید و در قوس و برآمدگی پا، فشاری چرخشی اعمال کنید. این حرکت را در ۲ کف پا انجام دهید.
  • یک پا را نگه داشته و به پای دیگر آرام مشت بزنید و با حرکات انگشتان دست در سراسر کف پا حرکات چرخشی انجام دهید.
  • از قوزک پا تا ناحیه ران را با دستان خود ماساژ داده و آن را ۵ بار تکرار کنید.
  • زانوهایتان را با فشار چرخشی انگشتان در ناحیه کاسه زانو ماساژ دهید. ماساژپا پس از یک ایستادن طولانی می‌تواند عضلات پا را آرام کرده و به حالت اول بازگرداند.

می توانید برای ماساژ از روغن های گیاهی نیز استفاده کنید. انواع روغن ها برای ماساژ استفاده می شوند اما روغن های زیتون و کنجد روغن های ملایمی هستند؛ روغن زیتون معتدل تر و روغن کنجد به نسبت زیتون گرم تر است. اگر احساس سرما دارید بهتر است از روغن کنجد استفاده کنید. مقدار روغن زیادی روی پوست پا اسفاده کنید چراکه فرایند جذب تا صبح ادامه خواهد داشت. 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن