خواب و بیداری

توصیه‌هایی برای یک خواب خوب و مناسب

توصیه های طب سنتی درباره خوب خوابیدن

خواب کافی و مناسب برای زندگی انسان لازم و ضروری است. زیرا ۱) خستگی ها را از بین می برد و ۲) موادی را که بیش از حد میل به تخلیه دارند، محبوس می کند. عامل ایجاد کننده خواب، رطوبت معتدلی است که بر مغز چیره می شود. مزاج خواب معتدل، گرم و تر است. خواب خوب و کافی به انسان انرژی و تازگی می بخشد. انسان بعد از بیدار شدن احساس سرحالی و نشاط می کند. مزاج بیداری، گرم و خشک است، هر چه انسان بیداری بیشتری داشته باشد، حرارت غریزی او بیشتر می شود و سبب بخار شدن خلط ها در بدنش می گردد. بخار اخلاط وارد مغز می شوند و با توجه به مزاج شخص حالات روحی متفاوتی در او ایجاد می کند:

  1. اگر شخص صفراوی باشد، سبب پرخاشگری او می شود.
  2. اگر شخص سوداوی باشد، سبب افسردگی او می شود.

بی خوابی مانع هضم می شود و استفراغ و تحلیل را افزایش می دهد و بیماری هایی که منشأ آنها خشکی و صفراست را به وجود می آورد. حکیم جرجانی معتقد است بی خوابی برای افراد لاغر و خشک مزاج زیان بیشتری دارد. همچنین هرگاه فردی سالم بدون دلیلی روشن مانند رنج و خستگی زیاد بخوابد، مقدمه و شروع بیماری است.

چگونه از کم خوابی و بی خوابی فرار کنیم؟

  • مصرف شیر برای رفع بی‌خوابی و کم‌خوابی گرم مزاجان توصیه می‌شود. چرا که شیر موجب بروز رطوبت در بدن می‌گردد. معمولاً کاهش رطوبت و غلبه خشکی در مغز موجب بروز بی‌خوابی یا کم خوابی می‌شود.
  • بر اساس توصیه‌های طب سنتی ترکیب گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب یکی از بهترین آرام بخش‌ های گیاهی محسوب می‌شود. برای تهیه این دم‌نوش باید ۴ قاشق غذاخوری گل‌گاوزبان را با یک قاشق سنبل‌الطیب درون ظرف ریخته و با ۲ لیوان آب سرد مخلوط کنید تا ۱۰دقیقه دم بکشد. نوشیدن یک فنجان از این دمنوش نیم ساعت پیش از خواب هم باعث ایجاد حس خواب آلودگی می‌شود و هم شما خواب شبانه آرام و باکیفیتی خواهید داشت.
  • در برخی از مواقع, رطوبت کمی در سیستم عصبی وجود دارد که سریع تحلیل می‌رود و خشکی موجب بیدار شدن زودهنگام فرد از خواب می‌شود یا از خواب می‌پرند که می‌تواند به دلیل غلبه سودا یا صفرا باشد.
  • مصرف فالوده سیب همراه با عرقیاتی مانند گلاب و بیدمشک به بهبود خواب کمک می‌کند.
  • از خوابیدن در طول روز، مصرف چای یا قهوه در شب و کار کردن با گوشی موبایل قبل از خواب بپرهیزید.
  • سعی کنید علاوه بر داشتن تحرک کافی در طول روز، در مهمانی‌ها و جمع ها حضور پیدا کنید.
  • قبل از ساعت ۱۱ به رختخواب بروید حتی اگر خوابتان نبرد. محیط خوابتان تاریک باشد.
  • قبل از خواب از وسایلی که نور زیادی را به چشم وارد می کنند مانند موبایل، تبلت، کامپیوتر و تلویزیون استفاده نکنید.
  • حتما شام بخورید اما چرب نباشد و فاصله شام تا خواب کمتر از ۳ ساعت نباشد.
  • یک ساعت قبل از خواب شیر بادام بخورید (۱۵ عدد بادام بدون پوست با ۱ لیوان آب و کمی عسل در مخلوط کن بریزید).
  • خوردن کاهو کمک می کند که خواب راحتی داشته باشید.
  • خوردن شیر گرم با عسل کمی قبل از خواب هم به خواب خوب کمک میکند. ( البته در صورتی که دچار عدم تحمل قند شیر نباشید)
  • در زمان خواب، باد کولر یا پنکه مستقیم به سرتان نخورد.
  • کارهای فکری شدید حداقل ۱ تا ۱.۵ ساعت قبل از خواب قطع شود.
  • باید اتاق خواب به خوبی تهویه گردیده و بی سر و صدا و در موقع خوابیدن کاملا تاریک باشد.

عادت های غلط خواب

خواب نقش مهمی در تنظیم هورمون‌های بدن دارد و به هم ریختن خواب موجب به هم ریختن تنظیم‌های هورمونی می‌شود. غذا خوردن نزدیک به خواب یکی از عادات غلط غذایی است که موجب به هم ریختن ساعت خواب می‌شود. روشن بودن چراغ در هنگام خوابیدن نیز از عادت غلطی است که به بدن ضرر وارد می‌کند وجود یک چراغ کوچک هنگام خوابیدن موجب اختلال در هورمون‌ها شده و هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد.

آثار خواب خوب و مناسب بر بدن

  • کمک به هضم غذا
  • تولید خون و انتشار آن در بدن
  • ایجاد رطوبت مناسب در بدن
  •  قوت بخشیدن به روح طبی
  • افزایش نیرو و انرژی در بدن
  •  کمک به دفع مواد زائد
  •  تقویت قوای مغز

منبع: کتاب پیشگیری و درمان بیماری های اعصاب و روان و طب سنتی

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۵ (۱ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن