خوردن و آشامیدن

توصیه های تغذیه ای فصل بهار

بخور نخورهای فصل بهار

در فصل بهار با توجه به گرم تر شدن هوا و موضوعات ناشی از آن، باید مواردی را برای حفظ سلامتی بدن تحت عنوان عادت تغذیه ای رعایت کرد!

۷ عادت تغذیه‌ای که باید در فصل بهار کنار بگذارید!

  1. از پرخوری و برهم خوری پرهیز شود.
  2. غذاهای خونساز مثل گوشت ها، شیرینی های قوی، روغن ها، تخم مرغ و … در حد متعادل مصرف شوند.
  3. خوردنى ها و آشامیدنى هاى با طبع گرم و به ویژه با طبع گرم و تر، محدود شوند.
  4. از خوردن غذاهاى شور، تلخ و تند و تیز پرهیز شود.
  5. از خوردن غذاهاى غلیظ مانند کله‌پاچه، گوشت گاو، ماکارونی و … خودداری شود.
  6. مصرف غذاهای کنسروی و مانده محدود شوند.
  7. مرسومات و عادت تغذیه ای امروزی بهار (آجیل های بوداده، شیرینی های قنادی، شکلات و کاکائو و…، انواع پلوها، چلوها با خورش های گوشتی و کباب ها و…)! همه و همه اگر با برهم خوری مصرف شوند، در جهت بدتر شدن اوضاع بهاری بدن عمل می کند و باید از آنها پرهیز کرد.

در فصل بهار بهتر است از چه مواد غذایی استفاده کنیم!

  • در فصل بهار غذای سبک و زود هضمی بخورید. زیرا در این فصل چربی‌های اضافه فصل زمستان در بدنتان انباشته شده است.
  • چای زنجبیل تازه و داغ نیز به شما کمک می‌کند مواد اضافی بدن را سریع‌تر دفع کنید. نوشیدن شربت‌های لیمو، نارنج، آلبالو، به، غوره، انار، سکنجبین، کاسنی و زرشک نیز در این فصل توصیه می‌شود.
  • سعی کنید میوه و سبزیجات را از وعده‌های غذایی خود حذف نکنید و با خوردن جوانه‌ها در سالاد، همراه سبزیجات و مصرف سوپ سبزی و انواع بورانی در وعده ناهار، مفید​تری به بدن خود برسانید.
  • سبزیجات سبز رنگ جوان مثل ریحان، کرفس، کاهو، اسفناج، بامیه، کدو، کلم، برگ‌سبز تربچه و چغندر را فراموش نکنید.
  • خورش‌ها و خوراک‌های سبزیجات را بدون سرخ‌شدن تهیه کنید و میوه‌های تازه فصل مثل انواع توت‌ها همراه بادام خام و فرنی، تمرهندی ترش یا شیرین، کاهو با سکنجبین از میان وعده‌های مفیدی هستند که مصرفشان توصیه می‌شود.
  • تغذیه متعادل، آلرژی فصل بهار را نیز کاهش می‌دهد. متخصصان معتقدند ویتامین D3 می‌تواند التهاب را کاهش دهد یا ویتامین C از استرس وارد به بدن بر اثر آلرژی‌ها می‌کاهد. ویتامین A نیز به عملکرد مناسب مخاط بدن کمک می‌کند و ویتامین B12 مانع از فعالیت باکتری‌های حساسیت‌زا در روده می‌شود. مصرف پیاز و سیر موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و مصرف آن از آلرژی‌های فصل بهار پیشگیری می‌کند. خوردن مرتب آن به مقاوم‌شدن افرادی که به گرده گیاهان در فصل بهار حساسیت دارند، کمک فراوانی می‌کند.
  • هویج، اسفناج و دیگر سبزی‌های رنگی حاوی بتاکاروتن، سیستم ایمنی بدن را تقویت و از بروز حساسیت‌های فصلی جلوگیری می‌کنند.
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۱ (۱ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
1 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن