مواد زائد و ضروری

حجامت سالمندان

توصیه های طب سنتی برای حجامت سالمندان

شیوه حجامت در سالمندی

حجامت دو نوع دارد. حجامت خشک و تر. حجامت خشک همان بادکش است بدون تیغ زدن و خون گرفتن که عملی سبک تر است و بهتر است حجامت سالمندان اینگونه باشد.

بصورت کلی به افراد بالای ۶۰ سال توصیه می‌ شود از حجامت تر پرهیز کنند. یعنی عمل بادکش کردن را انجام دهند اما از تیغ زدن بپرهیزند.

این افراد می‌ توانند از بادکش گرم و یا حجامت خشک برای کنترل مواد زائد پوستی و به جریان افتادن خون در بدن خود استفاده کنند.

البته در شرایط خاص و تحت نظر طبیب انجام حجامت تر بلامانع است. این ملاحظه در رابطه با فصد کردن و اهدای خون نیز صدق می‌کند.

سالمندی در طب سنتی

در طب سنتی ایران دوران زندگی به چهار مرحله‌ رشد، جوانی، میانسالی و سالمندی (شیخوخیت) تقسیم می‌شود که از ۶۰ سالگی به بعد فرد به دوران سالمندی وارد می‌شود. لازم به ذکر است که هرکدام از این چهار مرحله تدابیر حفظ الصحه (بهداشتی)، ویژگی خود را دارد که هر فرد با رعایت این دستورات و تدابیر بهداشتی می‌تواند دوران زندگی خود را به بهترین نحو طی کند.

از ویژگی‌های دوران سالمندی کاهش حرارت غریزی بدن است. مزاج پیری سرد و تر می باشد.

توصیه های طب سنتی برای سالمندان

  • سعی کنید در طول روز دو وعده غذا میل کنید زیرا توانایی دستگاه گوارش شما کم است و لازم است بین دو وعده غذای شما ۱۰ تا ۱۲ ساعت فاصله بیفتد.
  • اگر در بین وعده های غذایی احساس گرسنگی کردند مقدار کمی میوه مانند سیب، گلابی و به یا سالاد همراه با مقدار مناسب از روغن زیتون و پودر آویشن میل کنند. غذای آنان باید سرشار از پروتئین و فیبر باشد (شامل تخم مرغ، گوشت، میگو و جگر). در زمستان و شبها در مصرف غذاهای سردی بخش احتیاط کنند.
  •  از مصرف آب، نیم ساعت قبل از غذا تا ۲-۱ ساعت پس از غذا خودداری کنند.
  • ورزش و فعالیت جسمی منظم برای شما توصیه می شود.
  • راه رفتن به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه پس از شام برای سالمندان مفید است.
  • حداکثر ۸ ساعت خواب برایشان مناسب است. این افراد باید سعی کنند هنگام سحر از خواب برخیزند تا از تولید بلغم اضافی خودداری شود.
  • از خواب و استراحت بیش از اندازه و کم تحرکی که موجب افزایش سردی و تری می شوند پرهیز کنید.
  • پوشیدن لباس مناسب و گرمای کافی به خصوص در هوای مرطوب توصیه میشود.
  • خوابیدن در طی روز و همچنین یک ساعت قبل از غروب در همه مزاجها، به ویژه در این افراد بسیار زیان آور است و بلغم را افزایش می دهد و موجب سنگینی سر و التهاب سینوس ها و کند شدن افعال مغزی می شود.
  • با توجه به اینکه مزاج سالمندان عموما سرد و خشک است، هوایی مشابه با بهار (گرمی و رطوبت) متناسب این مزاج است. این اصل می‌تواند شامل شهر، خانه و اتاق فرد سالمند باشد. از سوی دیگر چیدمان خانه و وسایل به‌گونه‌ای باشد که جریان هوا به‌ خوبی جریان یابد و سالمندان در انزوا قرار نگیرند.
  • تعادل بین ورود و خروج مواد در بدن بسیار مهم است. یبوست یکی از مشکلات شایع دوران سالمندی است. تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم می‌تواند در رفع این مشکل موثر باشد. پرهیز از مصرف مواد یبوست‌زا، استفاده از انواع آش‌ و سوپ‌ها و مصرف ملینات (خاکشیر، انجیر، تخم بالنگو، اسفناج و…) می‌تواند به پیشگیری و بهبود یبوست کمک کند.
  • سالمندان معمولا به دلیل ازدواج فرزندان، کناره‌گیری از محیط کار، از دست دادن همسر و هم سن وسالان خود، بیماری‌ها، افت توانمندی‌های ذهنی، اجتماعی و اقتصادی به تدریج از اجتماع دور می‌شوند که این موضوعات می‌توانند هریک زمینه‌ای برای ابتلا یا تشدید اختلالات روحی سالمند از جمله افسردگی و اضطراب شود. ارتباط داشتن با اطرافیان بویژه فرزندان، نوه‌ها و دوستان، داشتن تفریح و انجام اعمال ذهنی مانند مطالعه در نشاط سالمندان بسیار موثر است. همچنین مصرف موادی مانند گلاب، بهارنارنج، فالوده سیب، زعفران، بیدمشک، سیب و به می‌تواند به این امر کمک کند.
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۱ (۱ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
1 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن