مزاج‌شناسی

در فصول سرد، با مزاج‌ تان ورزش کنید!

در فصول سرد سال باید متناسب با مزاجتان ورزش مناسبی را انتخاب کنید

درباره‌ی مزاج‌ها، مباحث مختلفی مطرح شده و از ابعاد گوناگون به آن پرداخته شده است. مثل اینکه اگر مزاج‌تان سرد است، باید بیشتر غذاهایی با طبع گرم بخورید، اما شاید ندانید اگر مزاج خاصی داشته باشید باید ورزش ‌های خاصی انجام داده و بعضی از ورزش‌ها را انجام ندهید! اگر دوست دارید بدانید برای حفظ تندرستی، با توجه به طبع‌تان خصوصاٌ در فصل‌های سرد سال باید چه ورزشی انجام دهید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

آیا در فصول سرد باید ورزش را کنار گذاشت؟

  • در روزهای سرد سال، افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند مشکلات پوستی، شکستگی‌ها و بیماری‌های سیستم لنفاوی هستند.
  • بیشتر این بیماری‌ها سراغ افرادی می‌روند که دچار ضعف جسمانی هستند، بنابراین آن‌ها باید بیش از دیگران مراقب سلامت‌شان باشند.
  • با این حال، هیچ یک از این بیماری‌ها دلیل کنار گذاشتن ورزش نیست چون ورزش باعث تشدید نشانه‌های بیماری نمی‌شود؛ البته اگر ورزش‌تان را مطابق با مزاج ‌تان انتخاب کنید.
  • طب سنتی به شما می‌گوید در فصل‌های سرد سال کدام ورزش برای شما مناسب‌تر است.
بیشتر بخوانید!

ورزش های مناسب گرم مزاج ها

فوتبال برای گرم مزاج‌ها

  • افرادی که طبع‌شان گرم است، معمولا بسیار پرانرژی و بانشاط هستند.
  • صورت‌شان بیشتر اوقات برافروخته یا قرمز است و حرارت بدن‌شان بالاست.
  • آن‌ها بسیار خونگرم‌اند، به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و در فصل‌های سرد سال، نگران سرماخوردن نیستند.

ورزش های یخی: انواع ورزش‌های زمستانی برای این افراد مناسب است و چون دمای بدن‌شان بالاست، احساس سرما نخواهند کرد. اسکی، ‌هاکی روی یخ، ورزش‌های زمستانی مناسب با طبع گرم است.

ورزش های توپی‌: فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس، تنیس روی میز و واترپلو فقط خاص گرم مزاج‌ها نیست، اما بدن این افراد با این نوع ورزش‌ها بیشتر سازگار است.

نکته‌های کلیدی

ورزش در فضای باز: گرم مزاج‌ها می‌توانند با پوشیدن لباس‌های مناسب (نه بسیار گرم در فصل زمستان) در فضای باز ورزش کنند. در واقع، برای آن‌ها در فصل زمستان ورزش هوازی آزاد است.

زمان محدود نیست: برای گرم مزاج‌ها هیچ محدودیت زمانی در ورزش‌کردن وجود ندارد و می‌توانند هر قدر که می‌خواهند در فضای باز و سرمای زمستان ورزش کنند.

روغن سرد: برای رفع خستگی ناشی از ورزش، گرم مزاج‌ها می‌توانند از روغن‌هایی با مزاج خشک مثل روغن بادام و روغن بنفشه ماساژ تر انجام دهند، بهتر است طول مدت ماساژ کوتاه باشد.

بیشتر بخوانید!

ورزش های مناسب سرد مزاج ها

دویدن برای سرد مزاج‌ها

  • سرد مزاج‌ها بدن‌شان سردتر از حد طبیعی است و برای انجام فعالیت‌های روزانه، انرژی کمی دارند.
  • از نظر رفتاری چندان میانه‌ی خوبی با دیگران ندارند و به این راحتی‌ها با کسی نمی‌جوشند.
  • بعضی از سرد مزاج‌ها در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

ورزش‌های سرپوشیده: این افراد باید در محیط‌های نسبتا گرم ورزش کنند. یکی از ورزش‌های بسیار مناسب برای سرد مزاج‌ها، شنا در سالن سرپوشیده است.

ورزش دو: دویدن از هر نوعی که باشد، بهترین ورزش برای این افراد است. شما سرد مزاج هستید و سردتان می‌شود، بهتر است برای دویدن سالنی سرپوشیده را انتخاب کنید.

نکته‌های کلیدی

با توجه به اینکه ورزش در بدن حرارت تولید می‌‌کند، برای شرایط بدنی سرد مزاج‌ها مفید است.

سونا مناسب است: در روزهای سرد بهتر است سراغ سونای خشک و سونای بخار بروید. این دو، ورزش ایستا هستند، اما با مزاج سرد سازگارند. بعد از سونا باید خوب لباس بپوشند تا سرما نخورند.

زمان نامحدود است: اگر شما سرد مزاج هستید و در عین حال احساس ضعف و خستگی نمی‌کنید، می‌توانید روزانه حداقل یک ساعت در فضای سرپوشیده ورزش کنید.

ماساژ روغنی: بعد از ورزش، ماساژ تر و طولانی با روغن‌های گرم مانند روغن زیتون چند ساله و روغن بابونه می‌تواند خستگی ورزش را از تن بیرون کند.

ورزش های مناسب تر مزاج ها

ورزش‌های پرشی برای تر مزاج‌ها

  • تر مزاج‌ها معمولا ترشح بزاق بالایی دارند، کنج لب‌های‌شان مقداری آب جمع می‌شود و زبان‌شان همیشه تر است.
  • به دلیل رطوبت بالایی که بدن‌شان دارد معمولاَ پوست‌ آن‌ها نرم بوده و موهای‌شان صاف است.
  • این افراد از نظر رفتاری معمولا آدم‌های انعطاف‌پذیری هستند؛
  • برای مثال اگر برنامه‌ای برای خودشان تدارک دیده باشند اما دوست‌شان پیشنهاد بهتری داشته باشد، با او همراه شده و هیچ وقت به طور ناگهانی بدخلق نمی‌شوند.

ورزش‌های پرشی: طناب زدن یکی از ورزش‌های پرشی است، بنابراین این ورزش برای تر مزاج‌ها مناسب است.

ورزش و جنسیت: آقایانی که طبع‌شان تر است می‌توانند ورزش کشتی را امتحان کنند. دویدن و ایروبیک هم مناسب خانم‌های دارای این طبع است.

نکته‌های کلیدی

سونا: سونای خشک توصیه می‌شود، اما سونای بخار مناسب نیست چون حالت مزاجی را تشدید می‌کند.

زمان محدود نیست: تر مزاج‌ها باید مدت زمان طولانی را به ورزش اختصاص بدهند، بنابراین روزانه تا دو ساعت ورزش نیز برای‌شان مناسب است.

ماساژ غیر روغنی: بهتر است بعد از ورزش، ماساژ طولانی مدت داشته باشند. ماساژ خشک و بدون استفاده از روغن خاصی توصیه می‌شود.

ورزش های مناسب خشک مزاج ها

ورزش‌های آبی برای خشک مزاج‌ها

  • خشک مزاج‌ها دارای موهای مجعد یا موجداری هستند و از خشکی پوست‌شان گلایه دارند.
  • افرادی لجباز و یک دنده‌اند و اگر چیزی بخواهند، حتما باید به دستش بیاورند.
  • مخاط بینی و دهان‌شان همیشه خشک است و گاهی دچار یبوست می‌شوند.

ورزش های آبی: انواع و اقسام ورزش‌های آبی مناسب خشک مزاج‌هاست. بهترین ورزش آبی برای آن‌ها، شناست. البته همه‌ی ورزشی‌های آبی برای آن‌ها مفید است. خشک مزاج‌ها می‌توانند واترپلو را به عنوان ورزش حرفه‌ای‌شان انتخاب کنند.

نکته‌های کلیدی

ورزش کمتر: به طور کلی، خشک مزاج‌ها باید کمتر ورزش کنند؛ چون بدن انسان طی ورزش رطوبت خود را از دست می‌دهد. این افراد باید روزانه نیم ساعت ورزش کنند. افراد با طبع خشک نباید به شکل طولانی و ممتد فعالیت بدنی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر فوتبال را حرفه‌ای دنبال کنند باید بعد از نیم ساعت تعویض شوند.

ماساژ ممنوع: بهتر است بعد از ورزش اصلا ماساژ انجام ندهند. اگر بدن‌شان به ماساژ عادت دارد، یک ماساژ ملایم و کوتاه برای برطرف کردن خستگی‌شان کافی است و می‌توانند از هر نوع روغنی استفاده کنند.

توصیه‌های ورزشی برای همه‌ی مزاج‌ها

این توصیه‌ها برای افراد با طبع‌های متفاوت توصیه می‌شود:

با فاصله از ناهار ورزش کنید

  • حداقل یک ساعت و نیم بعد از صرف غذا ورزش کنید. یعنی زمانی که به اصطلاح غذا از معده «گذشته» است.
  • اگر زودتر شروع کنید، آسیب جدی به بدن‌تان وارد می‌کنید. این کار ممکن است منجر به سوء‌هاضمه شود.
  • چون خونی که باید دور معده باشد و به هضم غذا کمک کند، به سمت عضله‌ها حرکت می‌کند، سپس غذایی که باید به بافت طبیعی بدن تبدیل شود، در عمل به مواد بی‌حاصلی تبدیل می‌شود که ممکن است در مفصل‌ها تجمع کرده و باعث درد و ورم مفصل شود.
  • رعایت این نکته، به ویژه در فصل‌های سرد سال مهم است.

فضا را رعایت کنید

  •  همیشه به ویژه در فصل پاییز و زمستان از محیط گرم وارد محیط سرد و به عکس نشوید.
  • بین دو تا پنج دقیقه زمان صرف کنید تا بدن‌تان کم‌کم در معرض هوای تازه قرار بگیرد.
  • در فصل زمستان هوا به هوا شدن، بدن را در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهد.

اول نرمش کنید

  • بدون مقدمه سراغ ورزش اصلی نروید.
  • این نکته به ویژه در فصل‌های پاییز و زمستان که بدن در معرض سوز سرما قرار داشته و عموما سرد است، اهمیت دارد.
  • ابتدا دو نوع نرمش ضروری یعنی حرکت‌های کششی و کنشی را انجام دهید.

حرکت‌های کششی: شامل کشیدن آهسته‌ی اندام‌هایی مانند دست و پاست. این حرکت‌ها ضربان قلب را بالا نمی‌برند، ولی دامنه‌ی حرکت عضله‌ها را افزایش می‌دهند.

حرکت‌های کنشی: نرمش‌هایی هستند که مبتنی بر تنفس بوده و ضربان قلب را بالا می‌برند. طناب زدن و دویدن با سرعت کم به شما کمک می‌کند تا روی تنفس کار کنید و آمادگی لازم برای ورزش اصلی را به دست آورید.

عسل بخورید

  •  بعد از ورزش، سه قاشق عسل بخورید. عسل خستگی را برطرف کرده و انرژی از دست رفته را به بدن بر می‌گرداند.
  • طیف رنگی عسل از سبز کم‌رنگ تا قهوه‌ای پررنگ است.
  • هر چه عسل کم‌رنگ‌تر باشد یعنی بیشتر از گیاهان با مزاج سرد و هر چه پررنگ‌تر باشد بیشتر از گیاهان با مزاج گرم تهیه شده است،
  • بنابراین در فصل پاییز و زمستان مصرف عسل پررنگ توصیه می‌شود.

منبع: مجله نیک و نو، مجله اختصاصی طب سنتی

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۱ (۱ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
1 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن