خوردن و آشامیدن

روزه داری همراه با تندرستی در طب ایرانی

روزه داری در چارچوب سبک زندگی اسلامی، سلامتی و تندرستی در پی خواهد داشت

روزه داری دارای حکمت‌های فروان و اهداف متعددی می‌باشد، اما یکی از این اهدافی که با روزه برآورده می‌شود، البته اگر شرایط آن به جا آورده شود و در بستر سبک زندگی اسلامی باشد، تأمین سلامتی و تندرستی است.

چرا روزه برای برخی از افراد مشقت آور است؟

  • اینکه چرا روزه داری برای برخی افراد مشقت آور بوده و در مواردی منجر به آسیب جسمی و تشدید بیماری می شود، ناشی از سبک زندگی نادرست در روزه داری است.
  • درین مطلب از مجله اینترنتی طبایع قصد داریم توصیه های طب سنتی در ماه مبارک رمضان را مختصراً ذکر کرده و  چند نمونه از اشتباهات رایج در روزه داری و عوارض آن را گوشزد کنیم.

رابطه روزه و تندرستی

  • رمضان ماه عبادت و بندگی است. پیامبر (ص) یارانشان را به تلاش عبادی بیشتر در رمضان توصیه کرده و فرموده‌اند:«روزه بگیرید تا تندرست شوید».
  • امروزه مسئله حفظ سلامتی در کنار روزه داری به یک دغدغه تبدیل شده است. اگرچه هدف اصلی در روزه داری تطهیر روح و مبارزه با هوا و هوس های نفسانی است، روزه داری در چارچوب سبک زندگی اسلامی، سلامتی نیز در پی خواهد داشت.

اشتباهات رایج و عادات نادرست در روزه داری

  1. پرخوری برای پیشگیری از ضعف

  • پرخوری علاوه بر آسیب به معده و بروز مشکلات گوارشی می‌تواند منجر به اختلال در هضم و عدم تولید خون خوب برای بدن شود.
  • مسئله سوء هضم یکی از علل اصلی ضعف و سستی بدن است.
  • لذا اینکه برخی افراد تصور می‌کنند با پرخوری می‌توان مانع بروز ضعف شد نه تنها تصوری اشتباه است بلکه نتیجه کاملاً بر عکس است.
  • یکی دیگر از عوارض پرخوری تشنگی طول روز است.
  • در طب سنتی اعتقاد بر این است که پرخوری، پرنوشی (میل زیاد به نوشیدنی ها) بدنبال دارد و با مصرف متعادل غذا می‌توان از تشنگی زیاد نیز پیشگیری نمود.
  1. مصرف میوه بر روی غذا

  • یکی از توصیه های طب سنتی برای تامین رطوبت بدن و پیشگیری از کم آبی و خشکی بدن و بخصوص پیشگیری از یبوست، مصرف میوه و آب میوه است.
  • امّا مصرف میوه تابع یک سری قواعدی است که در صورت عدم رعایت این اصول و قواعد، خواص میوه ها به بدن نمی رسد.
  • میوه را باید با معده خالی و بعد از گذر غذا از معده مصرف کرد، این زمان در حدود دو ساعت بعد از غذاست.
  • مصرف میوه بر روی غذا باعث سوء هضم می شود.
  • مصرف آب بعد از میوه و نیز مصرف همزمان چند نوع میوه از دیگر اشتباهات در مصرف میوه است.

  1. خوابیدن بلافاصله بعد از سحری

  • یکی از علل اصلی بوی بد دهان در برخی افراد روزه دار، خواب بعد از غذاست.
  • خوابیدن بلافاصله بعد از غذا باعث سوء هضم شده و غذا را در معده فاسد می کند.
  • تکرار این عادت نادرست و فساد غذا در معده می‌تواند مشکلاتی نظیر زخم معده، ورم معده، شل شدن دهانه معده و برگشت غذا به مری شود.

علل اصلی خوابیدن بلافاصله بعد از سحری

  • یکی از علل اصلی خوابیدن بلافاصله بعد از سحری، بیدار ماندن های شبانه و کم خوابی است.
  • در شرایط کوتاه بودن شب ها توصیه می‌شود حتماً شب ها زودتر به رختخواب بروید و خواب خوبی داشته باشید.
  • افرادی که مزاج گرم و فعالیت بدنی دارند در طول روز نزدیک ظهر خواب کوتاهی داشته باشند.
  1. خوابیدن در طول روز

  • خواب اندک نزدیک ظهر می‌تواند به تجدید قوا و تامین رطوبت بدن کمک کند.
  • امّا خواب های طولانی و جایگزین کردن خواب شب با خواب روز، از دیدگاه طب سنتی ایران به بدن آسیب وارد می‌کند.
  • از معایب خواب روز می‌توان به ضعف مغز، زرد و بدرنگ شده چهره، کاهش حافظه و ضعف عمومی بدن اشاره کرد.
  • خوابیدن با شکم خالی باعث مصرف رطوبت های اصلی بدن می‌شود و به مرور ضعف و پژمردگی را در فرد برجا می گذارد.
  • بیدار ماندن از افطار تا سحری موجب خشکی بدن (به ویژه مغز) شده و بدن را ضعیف می کند. مطمئنناً خواب روز نمیتواند جایگزین خواب شب شود.
  • با توجه به کوتاهی شب ها، بهتر است سه ساعت بعد از افطار و شام اقدام به خواب کنید تا به راحتی برای سحر بیدار شوید.
  • اگر شبها دچار بیخوابی میشوید مصرف ترکیب دمنوش گل گاوزبان و لیموی عمانی توصیه می‌شود. شربت بیدمشک و گلاب نیز برای این منظور مناسب است. اگر بیخوابی شما در نتیجه گرمی زیاد است بهتر است زمانی که معده تان کاملاً خالی است یک لیوان شیر مصرف کنید. شربت های سرد نیز از حرارت شما کاسته و باعث افزایش تمایل به خواب خواهد شد.
  1. دوش گرفتن با آب سرد

  • حمام کوتاه یا دوش گرفتن با آب ولرم نیز در کاهش حرارت بدن موثر است.
  • برخی افراد برای رهایی از تشنگی و حرارت درون از حمام آب سرد استفاده می‌کنند که می‌تواند ضعف مختصری برای روزه دار ایجاد کند.
  • حمام آب سرد باعث تجمع حرارت در درون و بخصوص دستگاه هاضمه شده و سوخت و ساز را بالا می برد در نتیجه بدن نیازمند دریافت غذا می‌شود چون غذایی وجود ندارد رطوبت های اصلی بدن را صرف کرده و موجب ضعف می‌شود.
  1. مصرف ماست و دوغ همراه با غذا

  • از توصیه های علم تغذیه جدید مصرف لبنیات برای تامین کلسیم بدن است.
  • متاسفانه بدون در نظر گرفتن تاثیر منفی مصرف همزمان ماست با غذا، پزشکان توصیه می‌کنند همراه با غذا ماست مصرف شود.
  • این توصیه نادرست باعث اخلال در هضم غذا شده و مشکلات گوارشی به همراه خواهد داشت.
  1. نوشیدن آب سرد قبل از افطار

  • از رفتارهای بسیار مضر در باز کردن روزه، مصرف آب سرد است.
  • افرادی که در طول روزه دچار تشنگی شده و با عطش زیاد به افطار می رسند، ممکن است این اشتباه را مرتکب شده و بخواهند تشنگی خود را با آب سرد برطرف کنند.
  • این عادت ناپسند مشکلات گوارشی و ضعف اعصاب در پی خواهد داشت.

دو توصیه برای سحری

  •  مصرف انگور به ویژه در وعده سحری باعث تامین رطوبت کافی برای بدن شده و از مشکلاتی مانند تشنگی، خشکی پوست و یبوست جلوگیری می‌کند.
  • هنگام صرف سحری از خوردن غذاهایی خشک مثل کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کتلت، انواع کبابهای گوشت قرمز و جوجه کباب خودداری کنید.
    این غذاها خصوصا زمانی که با ادویه زیاد آماده شوند موجب تشنگی شدید و ورم معده می شوند.
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۵ (۱ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن