چگونه قرآن میتواند شفابخش باشد؟ ممکن است این سوال برای برخی افراد پیش بیاید که منظور از شفابخشی آیات قرآن چیست. آیا این شفابخشی فقط منحصر و محدود به بیماری های روحی و روانی است؟ یا اینکه دایره آن وسیعتر است. جهت یافتن پاسخ این سوالات در این پست از مجله اینترنتی طبایع با ما همراه باشید:
روایات معتبر در زمینه شفابخشی آیات قرآن (شفای روحی و روانی)
- نقل شده مردى به خدمت پيغمبر صلى الله عليه و آله شكايت نمود از دردى كه در سينه او بود. آن حضرت فرمودند: طلب شفا كن به قرآن و خواندن آن؛ زيرا كه خداى عزوجل میفرمايد كه: «وَشِفآءُ لِما فِى الصُّدُورِ» (تحفة الأولياء (ترجمه أصول كافى) ؛ ج4 ؛ ص609).
- امام خمینی (رض) در باب شفای جسمانی و روحانی قرآن این بیان را دارند: « قرآن برای شفای امراض جسمیّه نازل نشده، گرچه شفای امراض جسمیّه به او حاصل شود. چنانچه انبیاء علیهم السلام نیز برای شفای جسمانی نیامده بودند گرچه شفا میدادند. آنها اطبّای نفوس و شفادهندگان قلوب و ارواحند.» (آداب الصلوه، ص203).
میتوان اینطور نتیجه گیری کرد که هدف اصلی قرآن جلای روح و جان آدمی است. قرآن شفای بیماریهای روحی را بیشتر مدنظر قرار داده است لیکن بواسطه شفای بیماریهای روحی، بیماریهای جسمی نیز از بدن زایل میشوند.
سلامت جسم، سلامت روح و روان و شفابخشی قرآن
تأثیر سلامت روان بر سلامت جسم از دیدگاه طب سنتی
در طب سنتی ایران یکی از عوامل تاثیرگذار بر سلامت انسان عوامل روحی و روانی معرفی شده است. از دید طب سنتی حالات مثبت روحی مانند امید، نشاط، صداقت، بخشندگی و … عامل سلامتی و تندرستیاند و غم، استرس، حسادت و … عامل بیماری. مولانا در ابیات زیر این نکته را به خوبی بیان کرده است.
آدمی را فربهی هست از خیال/ گر خیالاتش بود صاحبجمال
ور خیالاتش نماید ناخوشی/ میگدازد همچو موم از آتشی
اثر عوامل روحی روانی بر جسک از منظر کتاب ذخیره خوارزمشاهی (مرجع طب سنتی)
متن زیر بی کم و کاست از یکی از قدیمیترین کتب مرجع طب سنتی با عنوان ذخیره خوارزمشاهی انتخاب شده است. در این متن اثر عوامل روحی روانی به زیبایی ترسیم شده است. این متن تاییدکننده این است که شفابخشی قرآن در امراض روحی و روانی بر بیماریهای جسمی نیز تاثیرگذار است.
- اثر اعراض نفسانى اندر تن مردم فزون از اثر طعام و شراب است كه خورده شود و فزون از اثر خواب و بيدارى و حركت و سكون و ديگر افعال و احوال مردم است، از بهر آن كه از طعام و شراب و داروها كه مردم را اتفاق افتد كه بخورد، هيچ قويتر و اثركنندهتر از زهر نيست و بيشتر زهرها كه اتفاق افتد كه خورده شود يا كسى به قصد به دهد، تا اندر تن مردم قرار نگيرد و حرارت و قوت معده و جگر او اندر آن زهر اثر نكند مضرت آن پديد نيايد و اعراض نفسانى اندر حال بيهيچ مهلت اثر كند. نبينى كه انديشهاى كه بر خاطر بگذرد و سخنها و چيزهاى خوش و ناخوشايند اندر حال اثر كند، بي هيچ مهلت.
- و اگر اعراض نفسانى اندر تن با تفاوت باشد و از هر يكى اثر به اندازه ديگر و در خورد و قوت آن كار باشد و اين نيز هم با تفاوت باشد، از بهر آنكه اگر قوت حيوانى آن شخص كه او را كارى پيش آيد قوى باشد، يا مرد كار ديده و آزموده باشد اثر آن اندر وى كمتر پديد آيد و اگر قوت حيوانى ضعيف باشد يا مرد كار ديده و آزموده نباشد، اثر آن اندر مرد بيشتر باشد. سبب آنكه بعضى از مردمان از شادى عظيم يا از اندوهى عظيم كه ناگاه اوفتد يا از خشم عظيم يا از ترس عظيم به ميرند آن است كه حادثه سخت قوى باشد و ناگاه افتد و هم قوت حيوانى ضعيف باشد و هم مرد كار ديده و آزموده نباشد. (ذخيره خوارزمشاهى ؛ کتاب سوم؛ بخش دوم؛ باب دوم از گفتار سوم).
تأثیر سلامت روح بر سلامت جسم از دیدگاه پبامبر اکرم (ص)
پیامبر اکرم نیز میفرمایند: هر كه غم بسيار دارد تنش بيمار است و هر كه بدخلق است خود را عذاب دهد. (تحف العقول/ترجمه كمرهاى؛ متن؛ ص57).
حرف آخر …
شناخت خدا، اعتقاد به قرآن و تقاضای شفابخشی از قرآن باید مورد بررسی عمیقتری قرار گیرد. باید به قدرت لایزال و بیمانند خدا پی ببریم و به مقدسترین کتاب فرستاده شده از طرف وی به عنوان راهنما در تمام اصول، اعتقاد راسخ داشته باشیم و از وی خواستار شفا و درمان شویم چراکه قرآن، نه یک درمانگر بلکه یک شفادهنده کامل است. چنین اعتقادی لازم است تا هر آیه آن شفای دردها باشد.