مزاج‌شناسی

گرم مزاجان بخوانند

توصیه های کاربردی برای افراد گرم مزاج

از گرم مزاجی و افراد گرم مزاج چه می‌دانید؟ گرم مزاجی مانند سایر مزاج‌های علم مزاج شناسی، از روی ظاهر، خصوصیات فیزیکی، ویژگی‌های شخصیتی و حالات روحی افراد قابل تشخیص و شناسایی است.

در واقع شناخت و آگاهی از نوع مزاج که در طب سنتی هم جایگاه ویژه‌ای دارد، غالباً برای تشخیص و درمان مشکلات جسمی و روحی افراد مورد استفاده قرار می‎گیرد. بنابراین در این پست قصد داریم شما را با گرمی مزاج، خصوصیات گرم مزاجان و نکات و توصیه‌هایی که این افراد باید برای بهبود وضعیت جسمی و روحی خود کار ببندند، آشنا نماییم.

گرم مزاجی

گرم مزاجی یعنی حرکت و جنبش و خستگی ناپذیری، خوشرویی و مهربانی علامت گرما است و سرما باعث انقباض در بدن می‌شود و حرکات را کُند می‌کند.

گرم مزاجان

در طب سنتی افراد از لحاظ مزاج گرم به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. گروهی از افراد دارای مزاج و طبع گرم و تر هستند که در گروه طبع بهاری یا دموی قرار می‌گیرند
  2. گروهی مزاج گرم و خشک دارند که به گروه صفرا مزاج‌ها مشهورند.

خصوصیات افراد با مزاج گرم و تر

افراد با مزاج گرم و تر یا دموی دارای خصوصیات زیر هستندک

  • حجم خون بالایی دارند.
  • اشتهای زیادی برای غذا خوردن دارند و به همین دلیل معمولاً دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند.
  • رنگ چهره آن‌ها متمایل به قرمز است.
  • این افراد از نظر شخصیتی، روحیه‌ای مهربان و برون‌گرا دارند و بسیار اجتماعی هستند.

توصیه های کاربردی به افراد دارای مزاج گرم و تر (دموی مزاج)

  1. کم خوری و استفاده از غذاهای کم‌کالری و ساده، بخصوص در ماه‌های گرم سال برایتان مفید است.
  2. از هوا، محیط و فعالیت‌هایی که موجب افزایش گرما و رطوبت می‌شوند پرهیز کنید.
  3. انجام حجامت سالی ۲ الی ۳ بار برای شما خیلی مفید می‌باشد.
  4. از غذاهای با فیبر بالا استفاده نمایید تا اجابت مزاج طبیعی داشته باشید.
  5. هر روز ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی و یا دویدن صبحگاهی داشته باشید.
  6. شش تا هفت ساعت خواب در شبانه‌روز برای شما کافی می‌باشد.
  7. در تابستان نیم ساعت استراحت یا چرت بعد از غذا بسیار مفید است.
  8. باید از غذاهایی با طبع لطیف برای کاهش غلظت خون خود استفاده کنند.

تدابیر تغذیه ای افراد دموی مزاج

پرهیزات

  1. از غذاها و نوشیدنی هایی که دارای مزاج گرم و تر هستند کمتر استفاده نمایید و در صورت ضرورت و نیاز، حتما با مصلحات آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنید.
  2. بهتر است از مصرف زیاد ادویه‌های تند و انواع شور، گوشت زیاد، غذاهای نشاسته‌ای (ماکارونی، برنج، سیب‌زمینی)، پرهیز کنید.
  3. باید در خوردن گرمی جات و شیرینی جات احتیاط به خرج دهید.
  4. پرهیز از افراط در مصرف شیرینی‌های چسبنده مانند ارده، شیره و خرما که ممکن است تدریجاً در افراد مستعد با مزاج گرم و تر، فشار خون را بالا ببرد.
  5. باید مصرف آب یخ، نوشابه، تخم‌مرغ، بادنجان، نوشیدنی همراه با غذا، ترشی، سرکه، سیر و چای را کم کنید.

غذاهای و نوشیدنی های مفید

  1. مصرف خاکشیر، تخم ریحان، سوپ یا آش جو، نان جو، برگ زردآلو، هلو و انجیر برای این شما مناسب است.
  2. خوردن آب و چای را حتی‌المقدور با چند قطره آب لیموشیرین تازه همراه کنید و آب زرشک بخورید.
  3. کاهو، خیار، میوه ها به خصوص سیب درختی همراه با پوست و دانه های آن، انار، نارنگی، پرتقال، گلابی برایتان مفید است.
  4. نارنج، تمر هندی، لیمو شیرین، سنجد، غوره، آلو بخارا، لیموترش تازه، استفاده از سالاد فصل، روغن زیتون را نیز فراموش نکنید.
  5. از میان حبوبات و غلات جوانه زده (جوی دوسر، ماش و عدس ) و از میان بذرهای ملین (مانند اسفرزه، بارهنگ، خاکشیر) با مزاج شما سازگاری بهتری دارند.
  6. انواع توت تازه به خصوص شاه توت به مقدار کم، کدو خورشتی، آلبالو و …. نیز مناسبند.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف مستمر یا زیاده‌روی در آن‌ها برای افراد با مزاج گرم و تر مناسب نیست:

  • گوشت‌ها و غذاها: گوشت گوسفند، بره، بوقلمون، جگر، اردک، تخم اردک و مرغابی، رشته‌فرنگی، ماکارونی، کیک‌ها و بیسکویت‌ها
  • سبزیجات: زیتون، زنجبیل تازه، پیاز، سیر، نعناع، شوید
  • آجیل و میوه‌جات: خرما، انبه، بادام، پسته، موز، فندق، انجیر، انگور
  • دانه‌ها و حبوبات: گندم
  • روغن‌ها: روغن کرچک، روغن‌زیتون، روغن آفتابگردان
  • ادویه‌جات: فلفل سیاه، فلفل سفید، زنجبیل خشک‌شده، رازیانه، آویشن
  • نوشیدنی‌ها و شیرین‌کننده‌ها: عصاره انبه، آب انگور، آب گرم، عسل، شکر، نمک، چای‌های گیاهی با طبع گرم و اغلب غذاهای شور و شیرین.

مزاج گرم و تر و استعداد بیماری ها

افراد دموی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری های ذیل دارند:

  • سردرد
  • پرخوابی
  • هماچوری
  • خستگی
  • چاقی
  • تپش قلب
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • سکته مغزی

خصوصیات افراد صفرا مزاج یا گرم و خشک

افراد با طبع گرم و خشک، از خصوصیات زیر برخوردارند:

  • این افراد لاغراندام هستند و رنگ چهره‌شان سفید است.
  • این افراد دچار دهانی خشک هستند.
  • کم‌خواب می‌باشند
  • و به مصرف ترشی جات از جمله مصرف لواشک و سرکه و غذاهای سرد مثل خیار و کاهو علاقه دارند.
  • زود عصبانی می‌شوند و زود هم آرام می‌گیرند.
  • این افراد پرجنب‌وجوش و پرانرژی هستند.

توصیه های کاربردی به افراد با مزاج گرم و خشک (صقراوی مزاج)

  • از هوای تازه استفاده کنید، بخصوص در فصل تابستان از هوای پاکیزه و خنک کوهستان بیشتر بهره ببرید.
  • در فصل تابستان، در حمام از آب سرد استفاده کنید و فصل‌های دیگر از آب ولرم رو به گرم.
  • در رژیم غذایی خود بیشتر از حبوبات بخصوص جو، میوه‌جات و سبزیجات بهره ببرید تا از گوشت و فرآورده‌های حیوانی.
  • خوردن کاهو، کدو، گشنیز، خرفه و اسفناج مناسب است.
  • در فصل تابستان بساط کاهو سکنجبین فراموش نشود.
  • مصرف آب و مایعات را افزایش دهید.
  • شش الی هفت ساعت خواب شبانه توصیه می‌شود.
  • فعالیت جسمی و ورزش را در هوای خنک انجام دهید.
  • ورزش خفیف انجام دهید مانند پیاده‌روی.
  • از خوردن چای و قهوه و کشیدن سیگار پرهیز کنید.
  • در شرایطی که تحت فشار عصبی قرار می‌گیرید، وضو بگیرید یا دست و پای خود را با آب خنک بشویید.
  • از خوردن مواد گرم و خشک و غذاهای گرم و تر خودداری کنید.

تدابیر تغذیه ای صفراوی مزاج ها

پرهیزات

  1.  نباید پرخوری کنید و باید مصرف شیرینی جات را کم نمایید.
  2. همچنین غذاهای پرحجم مثل آش رشته و ماکارونی برایتان مفید نیست.
  3. مصرف بالای سیر، پیاز، ادویه‌های تند، گوشت قرمز، موز، خربزه،‌ آناناس، انجیر، غذاهای سرخ‌کرده، گردو، پسته، فندق و نارگیل برای شما مضر است.
  4. مصرف زیاد مواد غذایی فوق، بدنتان را از حالت تعادل خارج می‌کند و آن‌ را دچار علائمی مثل خشکی پوست، اضطراب، بی‌خوابی و تپش قلب می‌نماید.

غذاها و نوشیدنی های مفید

  1. میوه‌هایی مثل انار و شاتوت، زرشک، تمشک، زردآلو، هلو، سیب، گلابی و خیار برای شما مفید است.
  2. مصرف هویج، انار، سیب، گلابی، آلبالو، زرشک، گوجه سبز، کاهو و نخودفرنگی به شما توصیه می‌شود.
  3. و اما شربت‌های مناسب برای شما نیز شربت لیمو، آلو، نارنج، ماءالشعیر، سکنجبین و دوغ ترش است.
  4. مصرف سوپ جو و گوشت مرغ، آش تشکیل شده از ماست،‌ کدو، اسفناج و گشنیز برای شما مناسب است.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن