پخت و پزسوپ و آش

طرز تهیه اسپیدباج یا آش سفید غذایی مفید برای سالمندان

آشنایی با فواید و نحوه طبخ اسپیدباج در طب سنتی

«شوربا» از غذاهای فراموش شده است که خاصیت زیادی برای افراد به‌خصوص سالمندان دارد. در این میان، اسپیدبا، اسپیدباج یا اسفیدباج نیز شوربا سفیدی است که از خاصیت بالایی برای افراد به خصوص سالمندان برخوردار است و ما در این پست قصد داریم شما را با طرز تهیه این آش مقوی و پرخاصیت آشنا نماییم.

آموزش طبخ اسپیدباج

اسپیدبا یا اسپیدباج، آش سفیدی است که به آش سیزیجات نیز معروف است و باعث ایجاد تعادل در بدن می‌شود و شیوه طبخ آن بدین صورت است:

مواد لازم

  • بال و گردن مرغ یا ماهیچه گوسفند یا گوشت بلدرچین: به مقدار لازم
  • برنج: یک یا سه چهارم پیمانه (اگر محلی باشد بهتر است)
  • جو: نصف پیمانه
  •  آب: ۸ پیمانه
  • تره، جعفری، شنبلیله و گشنیز تازه: به مقدار کم
  • روغن زیتون: یک یا دو قاشق غذاخوری
  • ادویه : به مقدار کم (در صورت دلخواه)

طرز تهیه

  1. ابتدا بال جوجه یا مرغ یا ماهیچه گوسفند یا گوشت بلدرچین (بسته به ذائقه و در دسترس بودن) را بپزید تا لعاب دهد.
  2. یک استکان برنج محلی را در ۸ لیوان آب ریخته و بجوشانید تا آب آن تبخیر شود و لعاب دهد و ۱ لیوان آن بماند.
  3. علاوه بر برنج، جو هم می‌توان به آن اضافه کرد (جو هم باید مانند برنج لعاب دهد.)
  4. برنج را به لعاب مرغ اضافه کرده و بعد به مواد فوق گشنیز، تره، جعفری و شنبلیله (مقدار کمی تازه) اضافه کنید
  5. در پایان کمی ادویه و روغن زیتون اضافه می‌کنیم و روی شعله ملایم می‌گذاریم تا به قوام آید و لعاب دهد.
  6. غذای مذکور را در طول روز میل نمایید.

نکات مهم در پخت اسپیدباج

  • در این آش، از سبزی‌هایی مثل تره و گشنیز, جعفری و شنبلیله استفاده می‌شود و گشنیز جزو اصلی‌ترین سبزی‌هایی است که داخل این آش می‌ریزند.
  • در این آش، برای فردی که در دوره نقاهت باشد، گوشت اضافه نمی‌کنیم ولی کسی که به‌عنوان وعده غذایی این آش را مصرف میکند، می‌تواند با این ترکیبات اسپیدبا را تهیه کند.
  • به این آش نمک و ادویه  نمی‌زنند یا بسیار اندک می‌زنند؛
  • که می‌توان بسته به ذائقه، از کمی زردچوبه برای رنگ‌دهی و طعم این آش استفاده کرد.

اسپیدباج، علاوه بر سالمندان برای چه افرادی مناسب است؟

  • اسپیدبا برای کسانی که می‌خواهیم به بدنشان رطوبت دهیم و خشکی پوست و تشنگی‌شان را کاهش دهیم, مناسب است.
  • افراد مبتلا به فشارخون، «اسپیدبا» انتخاب بسیار خوبی برایشان است.
  • افرادی که دارای سرماخوردگی ساده غیرعفونی هستند، نیز از خوردن این غذا نفع می‌برند.

برخی از مواد غذایی مفید برای سالمندان

  • سوپ چغندر در فصل خودش غذای بسیار خوب برای سالمندان است.
  • البته افراد سالمند می‌توانند از انواع آش استفاده کنند به‌شرط اینکه از مواد غذایی نفاخ تهیه نشده باشد.
  • ترکیب نان و انگور غذای کامل و معتدلی برای سالمندان است که به بدن رطوبت می‌دهد، ضمن اینکه هضم و جذب بسیار خوبی برای اکثر افراد دارد.
  • کسانی که با خوردن انگور یا انجیر که هر دو غذای کاملی هستند به‌قول ابن‌سینا اگر با اینها نفخ می‌کنند یک ساعت بعد از مصرف انگور و انجیر می‌توانند یک استکان شربت سکنجبین استفاده کنند معمولاً نفخشان را از بین می‌برد و هضم غذا را بهتر می‌کند.

منبع: با تشکر از همکاران محترم، دکتر حسین رضایی زاده و دکتر غزاله حیدری راد

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۵ (۱ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن