حرکت و ورزش

تدابیر ورزش سالمندان

طب سنتی چه توصیه هایی برای ورزش سالمندان دارد؟

برای دستیابی و حفظ تندرستی رعایت اعتدال در جنبه های مختلف زندگی ضروری است، یکی از جنبه های مهم زندگی حرکت و سکون بدنی است، هرچند جامعه امروزی به طور کلی دچار نوعی رخوت و کاهش فعالیت و تحرک بدنی است اما هستند کسانی که در اثر زیاده روی در حرکت نیز دچار مشکل می شوند. گرچه حرکت یک مفهوم کلی است اما منظور اصلی در این بخش ورزش است. ما در این مطلب قصد داریم شمار را با راهکارهایی برای ورزش سالمندان آشنا کنیم.

فواید ورزش در طب ایرانی

  1. ورزش باعث تولید و افزایش حرارت غریزی می شود.
  2. ورزش با تولید گرمای ملایم در بدن، مواد دفعی را رقیق کرده و به طور منظم و مرتب آنها را از جای خود حرکت داده و به خروج آنها از بدن کمک می کند و مانع تجمع مواد زاید و ایجاد بیماری می شود.
  3. بر اثر ورزش مفاصل، تاندون ها، رباط ها و عضلات محکم می گردند.
  4. اندام ها بر اثر ورزش برای پذیرش غذا آمادگی بیشتری می یابند، زیرا مواد دفعی آنها خارج شده و جای غذا خالی مانده است.
  5. نیروهای جاذبه و دافعه ی اعضای بدن بر اثر ورزش تقویت می شوند.
  6. رطوبت های بدن در اثر ورزش رقیق می گردند و مسامات (منافذ ریز بدن) باز می شوند.

ورزش سالمندان

در ورزش سالمندان باید اختلاف حالات جسمی و بیماری هایی را که معمولا به سراغ آن ها می آیند و عادت آن ها را در ورزش کردن در نظر گرفت. اگر جسمشان در اعتدال کامل باشد ورزش های معتدل برای آن ها مفید است. اگر یکی از اندام های آن ها در بهترین وضع اعتدال نیست باید در هنگام ورزش مراعات آن اندام بشود و دستور ویژه هر اندام درباره آن اجرا گردد.

چند نمونه ورزش برای سالمندان آسیب دیده

مثلا اگر سالمندان سر گیجه دارند یا صرع و یا مواد «مرضی» به سوی گردنشان ریزش می کند و یا بخارهای زیاد به سوی سر و مغزشان بالا می رود، نباید در موقع ورزش سرشان را خم کنند؛ ورزش چنین کسانی باید پیاده روی، مسابقه دو، سوار کاری و آن نوع ورزشی باشد که به نیمه پایین تن مربوط می شود. اگر در پاها آسیبی داشته باشند ورزش آن ها باید از نوع ورزش های مربوط به بخش های بالای تنه، از قبیل وزنه برداری و پرتاب سنگ باشد. اگر قسمت میانی تن آسیب داشته باشد مثلا طحال یا کبد و یا معده و یا روده ها در شرایط صحت نباشند، ورزش دو طرف تن سودمند است به شرطی که مانعی در کار نباشد؛ اما اگر آسیب اطراف سینه را گرفته باشد نباید به جز ورزش قسمت بالای تن انجام دهند.

اندام های آسیب دیده را باید تدریجا به ورزش درآورد تا از آن نیرو گیرند. ورزش دادن تدریجی اندام های آسیب دیده و ناتوان گرچه برای پیران خوب نیست، برای کسانی که در سایر مراحل عمر هستند مفید است. آنچه در این زمینه برای پیران ممنوع است برای پیرترانی که از پای افتاده اند جایز می باشد. از پای افتادگان (خانه نشینان) باید اندام های ناتوان را به تدریج با ورزشی که مناسب و سزاوار آن ها است مانوس کنند. اندام های بیمار شده را ممکن است بتوان در ورزش شرکت داد و یا نتوان به این امر واداشت. منظور این است که اگر اندام مورد نظر، گرم یا خشک باشد یا این که ماده ای در آن باشد که پخته نشده است و بیم آن می رود که بر اثر ورزش متعفّن شود، نباید آن اندام را به ورزش درآورد.

منبع

کتاب پاسداشت تندرستی با پزشکی ایرانی – نوشته ریحانه معینی، نرجس گرجی

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن