خوردن و آشامیدن

نکاتی پیرامون نوشیدن آب

بررسی نحوه صحیح و توصیه شده نوشیدن آب در طب سنتی

نوشیدن آب بیش از اندازه

  • نوشیدن آب بیش از نیاز طبیعی و واقعی بدن، عوارض زیاد و آزاردهنده‌ای همچون ضعف و سستی اعصاب، معده و کبد، بدرنگی پوست رخ و بدن، کاهش حافظه و کند ذهنی، آبریزش‌های مرضی و نزله‌ها، ورم دست‌ها و پاها و زیر چشم‌ها و گاهی مشکلات کبدی پیچیده را به همراه می‌آورد.
  • توصیه می شود افراد بر تشنگی صبر کنند تا هنگامی که مطمئن شوند تشنگی‌شان راستین است و سپس آب بنوشند.
  • بهترین ظرف برای آب نوشیدن، لیوان یا پیاله شیشه‌ای، چینی یا سفالی صاف، پاکیزه و سپیدرنگ است که سر آن گشاد و ته آن تنگ باشد تا حجم آن زیاد به نظر برسد ولی آب کمی در آن بگنجد.

آب جوشانده شده بخورید

  • در طب سنتی توصیه بر این است که آب جوشیده و خنک شده را بنوشید زیرا علاوه بر ضدعفونی شدن، سختی آب به علت رسوب املاح، کاهش پیدا کرده و آب سبکتری به دست می‌آید. آب جوشانده شده به خصوص برای افرادی که سنگ کلیه دارند مفید است.
  • علاوه بر جوشاندن، اضافه نمودن سرکه هم آب را سبک تر می کند.

بهترین روش برای خنک کردن آب

  • استفاده از ظروف سفالی جهت خنک کردن آب روش مناسبی است. به این صورت که آب در ظرف سفالی ریخته شود، سطح خارجی ظرف را کمی تر کرده و در هوای آزاد قرار داده شود.
  • همچنین استفاده غیر مستقیم از یخ روش دیگریست که توصیه می‌شود.به این صورت که یخ به طور مستقیم با آب در تماس نباشد و بر اثر مجاورت با آب، آن را خنک کند.
  • از نظر دکتر ناصر رضایی پور، هر چند آب سرد شده توسط یخ، لطیف و دلچسب است اما بهتر است برای داشتن آب سرد، به جای استفاده از تکه‌های یخ در آب، ظرف محتوی آب را خنک کنیم چرا که خوردن آب سردشده با یخ، باعث تحریک نزله و سرفه می‌شود و برای اعصاب و احشای داخلی زیان‌آور است.

بهترین شیوه نوشیدن آب

  • آب را باید دست‌کم در سه نفس نوشید و میان جرعه‌ها نفس کشید
  • و نوشیدن آب، دست‌کم از یک ساعت پیش تا یک ساعت پس از غذا و همچنین در بین غذا، به‌ ویژه در افراد با مزاج سرد، زیان‌آور است.

ویژگی‌های آب مناسب برای نوشیدن

  • دارای مزه‌ای شیرین و زلال باشد
  • دمای آب خیلی بالا یا خیلی پایین نباشد
  • به سرعت از معده عبور کند
  • در گوارش بهتر غذا و بهبود وضعیت اشتها مۆثر باشد
  • و پس از نوشیدن، موجب نفخ، سر و صدای شکم و احساس سنگینی در فرد نشود

عوارض ناشی از نوشیدن آب همراه با غذا

آب خوردن بین غذا باعث افزایش وزن می‌شود بنابراین توصیه می‌شود از ۲۰ دقیقه قبل و یک ساعت بعد از غذا، آب مصرف نشود چرا که در طب سنتی در مرحله هضم معده نباید آب و مایعات با غذا خورده شود و اگر چنین شود باعث شناور شدن غذا در آب شده و در نتیجه عدم هضم به همراه سردی معده پیش آمده و ماده‌ای که در معده می‌ماند باعث عوارض کبدی و چاقی می‌شود.

آب برای افراد با مزاج معتدل

دکتر ناصر رضایی پور، دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران، معتقد است، بهترین آب برای افراد تندرست دارای مزاج معتدل، آب سرد با حجم متوسط است.

بیش از حد آب سرد نخورید

خوردن مداوم آب سرد، مزاج معده و اعضاء مجاور مثل کبد را به سمت سردی می‌برد و باعث بروز بیماری می‌شود.

خوردن آب ناشتا

  • مصرف آب زیاد به صورت ناشتا اصلا توصیه نمی شود زیرا این کار می تواند اعضای اصلی بدن را دچار سوء مزاج کند.
  • درمورد آب عقایدی به اشتباه وارد فرهنگ مردم شده که حتی در پزشکی رایج هم تایید نشده است. برای مثال درمورد اینکه گفته می شود باید روزی ۷ تا ۱۰ لیوان آب بنوشیم، هیچ مقاله علمی در این خصوص وجود ندارد.
  • طب سنتی به طور خاص معتقد است اگر آب به صورت ناشتا به خصوص خنک مصرف شود به اعصاب صدمه می زند و در درازمدت می تواند باعث بیماری هایی مثل پارکینسون و لرزش دست شود، بنابراین آب حتما باید هنگام صبح به صورت گرم نوشیده شود.

خوردن آب سرد در حمام

  • نوشیدن آب سرد در حمام و بلافاصله پس از آن موجب می‌شود سردی ظاهری و مزاجی آب به سرعت به اعضای اصلی بدن مخصوصا قلب برسد و مزاج آنها را سرد کند.
  • حتی در کسانی که به سبب گرم و خشک بودن مزاجشان طاقت بر تشنگی ندارند توصیه شده که بعد از حمام اول کمی آب را در دهان مضمضه کنند تا سردی آن گرفته شود و حداقل مقدار آب را برای رفع تشنگی بنوشند.
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن