خوردن و آشامیدن

چگونه صحیح غذا بخوریم؟

راهکارها و شیوه هایی در رابطه با آداب غذاخوردن در طب سنتی

در این متن  نکاتی را برایتان آورده ایم که به شما کمک خواهد کرد از نعمت های الهی استفاده کنید. در عین حال به سلامت تن و روان خویش آسیب نزنید. چنانچه امیر مومنان علی (ع) میفرمایند: (( کسی که با شکم خالی و معده پاکیزه غذا بخورد و آن را خوب بجود و قبل از سیر شدن دست از خوردن بکشد و مانع تخلیه معده و روده خود نشود، تا زمان مرگ به هیچ مرضی مبتلا نمی شود.)) در این حدیث به وضوح رابطه صحیح غذاخوردن و حفظ سلامتی را می توانید ببینید.

آنچه پیش از غذا خوردن باید بدانید

  1. نیم ساعت قبل از غذاخوردن یک لیوان آب را در سه جرعه بنوشید.
  2. قبل از احساس گرسنگی واقعی به غذاخوردن نپردازید. اشتهای کاذب باعث تداخل غذای خورده شده با غذای داخل معده شده و در هضم صحیح غذا اخلال ایجاد می کند. و انواع بیماری ها را در کل بدن و به خصوص در کبد ایجاد می کند.
  3. قبل از خوردن غذا، دست های خود را بشویید و بدون خشک کردن دست ها سر سفره بنشینید.
  4. محیطی آرام و بانشاط را برای غذاخوردن انتخاب کنید.
  5. اندکی نمک را قبل از غذا بخورید. نمک ضد بلغم معده عمل کرده و هضم غذا را بهتر می کند.

نکات ضروری برای غذا خوردن

  1. غذاخوردن را با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کنید.
  2. رعایت ترتیب خورد غذاها و پرهیز از درهم خوری از دستورات مهم برای حفظ سلامتی است. اگر غذاهایی را که دارای زمان هضم متفاوت هستند با هم بخوریم  منجربه تولید اخلاط نامناسب در کبد می شود.
  3. افراط در مصرف غذاهایی با طبیعت گرم یا سرد سبب ایجاد سوء مزاج گرم یا سرد در کبد و کل بدن می شود.
  4. غذا، باید به آهستگی و آرام خورده شود. غذا را مزه مزه کنید و به آن نگاه کنید و سپس بخورید. اهمیت این موضوع به حدی است که طبق فرمایش معصومین، مدت زمانی که سر سفره غذا می مانیم، جز عمر ما محسوب نمی شود. این روایت تاکید می کند که غذاها را با آرامش و تأمل بخوریم و وقت بیشتری را صرف غذاخوردن کنیم. تند غذاخوردن سبب ترشح ناقص آنزیم های گوارشی شدهکه هضم را مختل می کند.
  5. غذا را خوب بجوید. این عمل سبب تحریک بیشتر مرکز سیری در مغز شده و حس سیر شدن را به انسان می دهد. همچنین موجب ترشح کامل غدد بزاقی شده که دو عمل هضم غذا و ضد عفونی کردن فضای دهان را بهبود می بخشد.
  6. با دست غذا بخورید. بهتر است غذا را با انگشت شست، اشاره و انگشت وسط میل کنید. تا بیشتر با غذا ارتباط برقرار کنید و با برداشتن لقمه های کوچک تر زودتر احساس سیری کنید.
  7. خواب پس از غذابسیار مضر است و خون غلیظ و سودایی تولید می کند.
  8. اگر می خواهید از پیر شدن فرار کنید غذاهای گرم و تر مصرف کنید. مزاج پیری سردی است، مصرف غذاهایی با مزاج سرد  مانند ترشی ها روند سرد شدن مزاج را تسریع می بخشد و بدن را زودتر پی می کند.
  9. از دیدگاه طب سنتی انسان ها در سنین مختلف مزاج های متفاوتی دارند بهتر است با توجه به مزاج سنی تان غذابخورید.
  10. غذاها را اینگونه نخورید سودازاست یعنی بدن را سرد و خشک می کند: الف) ایستاده غذا خوردن ب) پشت میز و صندلی غذاخوردن ج) کفش به پا داشتن در حین غذا خوردن
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن