خوردن و آشامیدن

تدابیر مصرف صبحانه در فصل زمستان

از نظر طب سنتی چه صبحانه ای برای فصول سرد سال مناسب است؟

از بین وعده های غذایی روزانه، خوردن صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است، به طوری که حذف این وعده ی غذایی می تواند ضرر های جبران ناپذیری به بدن وارد کند. ارزش بسیار زیاد این وعده غذایی باعث شده است که پزشکان برای هر فصل سال توصیه کنند تا از چه مواد غذایی برای صبحانه استفاده شود. در این مقاله دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی، غذاها و نوشیدنی‌های مناسب برای صبحانه در فصل زمستان را معرفی می‌کند.

صبحانه؛ فقط صبح زود

  • یک تصور غلط اما رایج وجود دارد که فرد هر گاه از خواب بیدار شود و خوراکی بخورد، یعنی صبحانه خورده است. در حالی که صبحانه در طب سنتی غذایی است که صبح زود (تقریبا از پنج و نیم تا هشت صبح) تناول می‌شود و بعد از آن هم خوابی در کار نیست؛ یعنی بلافاصله کار و فعالیت روزانه شروع می‌شود.
  • از نظر طب سنتی مهم‌ترین وعده‌های غذایی، صبحانه و شام هستند و خوردن یا نخوردن ناهار اهمیت چندانی ندارد. علم پزشکی هم این مطلب را ثابت کرده است؛ هورمون‌های کاتابولیزان که چربی‌های بدن را آب می‌کنند و در خون می‌ریزند، صبح و غروب بیشترین میزان ترشح را دارند.

غذای مناسب برای یک صبحانه سالم

  • بعضی خیال می‌کنند دستگاه گوارش هنگام خواب کار نمی‌کند و به همین علت از خوردن صبحانه بلافاصله بعد از بیدار شدن، امتناع می‌کنند. واقعیت خلاف این است؛ وقتی خواب هستیم، دستگاه گوارش تقویت می‌شود. بنابراین صبح‌ها حتی می‌توان خوراکی‌هایی را خورد که هضمشان دشوار است.
  • صبح‌ها باید غذاهایی با مزاج گرم بخورید تا بدن بتواند انرژی بالای لازم را برای یک روز پر نشاط تامین کند. درست است که باید در خوردن چربی و شیرینی احتیاط کرد. ولی صبح‌ها اشکالی ندارد اگر غذاهایی را میل کنید که چرب و شیرین هستند.
  • خوردن کره و خامه و عسل که در فرهنگ غذایی قدیم جامعه هم بوده، مفید است. مصرف مقدار کمی گوشت هم بد نیست و فوایدی دارد. مصرف سبزی ها و میوه‌ ها نیز در ساعات ابتدایی صبح ممنوع است.

نوشیدنی‌ مناسب صبح

یک نوشیدنی گرم می‌تواند خواب‌آلودگی را از بین ببرد و برای انجام امور روزانه انرژی ببخشد.

نوشیدنی‌هایی که طبع گرم دارند، بهترین گزینه‌ها هستند. در طب سنتی دو نوع نوشیدنی گرم وجود دارد؛ گرم بالفعل و گرم بالقوه.

  1. نوشیدنی گرم بالفعل: یک نوشیدنی گرم بالفعل، به صورت فیزیکی حس گرما را منتقل می‌کند. مثل تمام دم‌کردنی‌های داغ که گرمایشان محسوس و ملموس است. چای هم که محبوب‌ترین و متداول‌ترین نوشیدنی صبحگاهی به‌شمار می‌آید. همچنین شیر _به شرطی که گرم شود_ جزو این دسته طبقه‌بندی می‌شوند.
  2. نوشیدنی گرم بالقوه: نوع دیگر یعنی نوشیدنی گرم بالقوه، مزاج گرمی دارد ولی می‌تواند ویژگی بالفعل (داغ بودن) را هم داشته باشد. مثل چای دارچین یا چای زنجبیل.

مصرف قهوه در وعده صبحانه

  • اگر کسی تمایل دارد قهوه بنوشد، بهترین زمان صبح است. به عبارت دیگر اگر قرار است قهوه بنوشید حتما صبح این کار را انجام بدهید. چون قهوه باعث حفظ قوا می‌شود. به همین دلیل در زمان‌های قدیم از قهوه در درمان برخی ناراحتی‌های جسمانی استفاده می‌کردند.
  • با توجه به اینکه قهوه در ایران کشت نمی‌شد و از سرزمین‌های دیگر وارد می‌شد، به آن داروی فرنگی می‌گفتند. اما یادتان هم باشد قهوه را نباید با شیر میل کنید؛ چرا که در صورت ترکیب با شیر مضراتی پیدا می‌کند مثلا باعث به وجود آمدن لک‌هایی روی پوست می‌شود. نوشیدن انواع و اقسام آب‌میوه‌ها نیز در صبحانه ممنوع است.

صبحانه گرم در فصل سرد

  • صبحانه گرم چه از نظر طبیعت چه از نظر دما در فصل سرد سال انتخاب مناسبی است، پیاله‌ای عدسی با گلپر و یک قاشق سرکه، فرنی، پیاله‌ای شیربرنج داغ یا آش سبزی، تخم‌مرغ عسلی، نان و کره و عسل، حلوا ارده صبحانه‌های زمستانی خوبی هستند.
  • در روزهای سرد سال از خوردن نان و پنیر به همراه خیار و گوجه فرنگی خودداری بفرمایید.
  • گاهی نیز صبح را با سیب شروع کنید خوردن، چند برش سیب، یک موز و … شروع خوبی است و صبحانه را به دو ساعت بعد از خوردن سیب موکول کنید تا سیب کاملا هضم شده باشد.
  • تنوع در خوردن مواد غذایی سالم در حفظ سلامتی شما موثر است.
  • وقتی شب به موقع به خواب رفته باشید صبح‌تان را با حوصله و لذت بیشتری شروع می‌کنید و برای صبحانه‌تان برنامه‌ریزی خواهید داشت.

منبع

  • سایت طب شیعه
  • دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۵ (۱ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن