درمان سنتی

درمان سنتی نفخ و باد معده با سیاهدانه

نکات ساده و کاربردی طب سنتی

مصرف غذاهای نفاخ و ضعف سیستم هضم سبب ایجاد صداهای شکمی (قراقر) در افراد می شود، در صورتی که با وجود تلاش دستگاه گوارش باد ایجاد شده در شکم، از راه دهان و از راه مقعد دفع نشود در شکم به گردش درآمده و موجب تولید صدا می شود. بطوریکه باد بوجود آمده در شکم حبس شده و با حرکت در طول روده ها به ویژه هنگام عبور از روده کوچک تولید صدا می نماید.

نکات ساده و کاربردی در درمان نفخ معده

  • صبر کردن بر گرسنگی
  • کاهش حجم غذا در هر وعده غذایی
  • خوب جویدن غذا
  • استفاده از غذاهای سبک و زودهضم
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی خام به همراه غذای پخته
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی همراه غذا
  • مصرف اندکی نمک قبل و بعد از غذا
  • استفاده از غذاها یا ادویه بادشکن مانند دارچین، نعنا، مربای گردو با عسل، آویشن، کرفس، زیره، انیسون و …
  • ورزش معتدل قبل از غذا

چهار خوراکی مفید برای درمان نفخ

  1. زنجبیل: به دلیل کمک به نرم کردن معده معروف است. همچنین در خالی کردن تورم معده از غذاهای گازدار مؤثر است.
  2. رازیانه: حاوی فیبر است و برخی از اسانس‌ های موجود در دانه‌ های رازیانه با بهبود عملکرد جذب و هضم مواد غذایی از نفخ شکم پیشگیری می‌ کند.
  3. مارچوبه: به دلیل داشتن خاصیت ادرارآوری طبیعی شناخته‌ شده است. این سبزی سرشار از فیبر است که به‌ سلامت معده و روده کمک می‌ کند.
  4. آناناس: حاوی آنزیمی طبیعی است که به مشکلات گوارشی از جمله باد شکم و سوء هاضمه کمک می‌کند. همچنین سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است.

راه درمان نفخ روزانه

اگر شما جزو افرادی هستید که دچار نفخ می شوند، می توانید هر روز چند قطره روغن سیاه دانه را به یک نوشیدنی گرم اضافه کرده و میل کنید. سیاهدانه از نفخ شکم جلوگیری کرده و آن را از بین می برد.

بهترین غذا برای درمان نفخ

بهترین غذا برای درمان باد معده و نفخ شکم «نخودآب» است.

جلوگیری از نفخ بعد از خوردن غذا

  1. غذا را با آرامش بخورید.
  2. در زمان خوردن غذا بجز غذا به چیز دیگری فکر نکنید.
  3. لقمه غذا را خوب بجوید.حتی سوپ را!
  4. سالاد را قبل از غذا مصرف کنید.
  5. بین غذا از مصرف هرگونه مایعات بپرهیزید، خصوصا دوغ
  6. کنار غذا ماست نخورید.
  7. بعد از غذا در جمع کردن وسایل کمک کنید.
  8. بعد از غذا میوه نخورید.

اگر ورم معده یا نفخ دارید این مواد را نخورید!

  • بادمجان
  • خیار و گوجه
  • ماست
  • نوشابه و ساندیس
  • کاکائو
  • قهوه و نسکافه
  • چیپس و پفک
  • پیاز و سیر خام
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۲ (۱ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
2 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن