حرکت و ورزش

ویژگی ها و شرایط ورزش مناسب

در طب سنتی درست ورزش کردن ویژگی ها و شرایطی دارد که رعایت آن ها ضروری است.

ورزش مناسب

  • ورزش مناسب اعضا و حرارت غریزی را تقویت می کند، پوست، سرخ و تنفس، تند و عمیق می شود و موجب تعریق است.

ورزش نامناسب

  • هرگاه تندی نفس و تعریق شدید گردد باید ورزش قطع شود، زیرا سبب ضعف حرارت غریزی می گردد. با توجه به این موضوع متوجه می شویم برخی اشکال ارزش که امروزه در جامعه ترویج می شوند مناسب نیستند و در طولانی مدت عوارضی در پی خواهند داشت.

البته همین حد ورزش برای افراد مختلف متفاوت است، مثلا در فردی که مدتها ورزش نکرده شاید با پنج دقیقه ورزش سبک، تنفس سریع و عمیق شده و ضربان قلب افزایش یابد اما فردی که روزانه ورزش می کند ممکن است بعد از نیم ساعت به این حد برسد.

بهترین وقت ورزش

  • بهترین اوقات ورزش، پس از خروج غذا از معده و کامل شدن هضم معدی یعنی حدود دو ساعت پس از غذا است. ورزش بلافاصله پس از غذا مضر است همچنین ورزش حین گرسنگی نیز به همه توصیه نمی شود. البته در برخی افراد که دچار رطوبت زیاد یا تجمع بلغم در اندام های مختلف از جمله معده هستند
  • پیش از ورزش باید مدفوع و ادرار دفع شود.

ورزش افراد گرم و خشک

  • اگر مزاج شخص گرم و خشک است باید از انجام ورزش های سنگین و طولانی خودداری نمایید زیرا سبب بروز بیماری می گردد.

ورزش در بهار

  • بهترین زمان ورزش در فصل بهار نزدیک ظهر، در تابستان اول روز و در زمستان آخر روز است، این ساعات معتدل ترین ساعات روز در فصل خود هستند.
  • ورزش را با حرکات آهسته شروع کرده و به تدریج حرکات سخت تر شوند و سپس دوباره به تدریج آهسته تر شود تا از ورزش باز ایستید.
  • در طب ایرانی توصیه شده است پیش از شروع ورزش، دست و پا و پشت فرد ورزشکار را با دست و یا با پارچه زبر به آهستگی بمالند و با روغن بادام یا روغن کنجد تازه مفاصل و عضلات را چرب کنند، چرا که این کار حرارت غریزی را اندکی بر می انگیزد و منافذ را گشاد می کند و مواد زاید را به سوی پوست می کشد تا با ورزش تحلیل یابد.

البته فردی که عضله های او نرم باشد و غذاهای غلیظ نخورده باشد به چنین مالشی نیاز ندارد.

بعد ورزش دوش بگیرید

  • توصیه شده وقتی ورزش تمام می شود فرد زیر دوش رفته و با آب ولرم که احساس خوشایندی ایجاد کند، خود را شستشو دهد و بار دیگر دست و پا و عضله های وی را به نرمی بمالند تا باقی مواد زاید که با حرکت ورزش گرم شده و زیر پوست آمده اند از طریق منافذ پوست خارج شوند و به تحلیل روند؛ روغن بابونه برای این کار مفید است.
  • برای انجام ورزش مناسب شرایط عضوی باید مورد توجه باشد. معمولا عضوی که دارای مشکل یا بیماری است باید کمتر از سایر اعضا حرکت نماید. به عنوان مثال فردی که به واریس عروق پا مبتلا است باید ورزش های مربوط به بالا تنه را بیشتر انجام دهد و از پیاده روی و دویدن طولانی پرهیز نماید.

حد مناسب ورزش

  • شروع ورزش باید با حرکات آهسته باشد و به‌تدریج، حرکات سخت‌تر شوند و به حدی برسد که قوّت فرد ورزشکار می‌تواند تحمّل کند و سپس دوباره به تدریج آهسته‌تر شود تا فرد از ورزش باز ایستد. در یک ورزش سالم عمومی، وقتی که عرقمان در آمد و نفس، عمیق و سریع شد، باید کم کم شدّت ورزش را کم و حرکاتمان را آهسته کنیم، سپس بنشینیم تا عرقمان خشک شود و ورزش را تمام کنیم. حد مناسب ورزش می تواند این سه مورد باشد: سرخی چهره، وجود نشاط حرکت، تنفس عادی
  • غذای ورزشکار بایستی در تابستان لطیف و زودهضم و در زمستان غلیظ و مقوی باشد.
  • در صورتی که مزاج فرد ضعیف است، ورزش سنگین نباید انجام دهد.
  • افرادی که بعد از سال ها تصمیم به ورزش کردن می گیرند باید تدابیر مربوطه را بیش از دیگران رعایت کنند.
  • اگر خسته، بیمار یا تب دار هستید ورزش نکنید.
  • اگر تنش یا استرس دارید، از انجام ورزش های سنگین یا رقابتی بپرهیزید.
  • رعایت تدابیر ویژه هر ورزش می تواند از عوارض احتمالی آن جلوگیری نماید. در این میان، مهم ترین نکته، استفاده از مواد غذایی سالم  و پرهیز از غذاهای صنعتی می باشد.

منبع

کتاب پاسداشت تندرستی با پزشکی ایرانی – نوشته ریحانه معینی، نرجس گرجی

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن