مواد زائد و ضروری

استحمام با آب داغ ممنوع !!!

آشنایی با پیامدهای استحمام با آب داغ و رفتن ناگهانی به زیر دوش آب گرم

عادت به استحمام با آب داغ و یا ورود ناگهانی به زیر دوش آب گرم در فصول سرد به خصوص زمستان، شاید بسیار لذت بخش باشد، اما به یاد داشته باشید که این نوع حمام کردن، خطرات و مشکلات خاص خود را هم به دنبال خواهد داشت و ما اینجاییم تا شما را از این مشکلات آگاه کنیم:

استحمام

«استحمام» یکی از موارد نظافتی و یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های زندگی روزمره است که همانند سایر کارهایی که در طول شبانه‌روز انجام می‌گیرد، دارای آداب خاص خود از جمله زمان و دمای مناسب برای حمام کردن و دوش گرفتن است که عدم رعایت آن‌ها می‌تواند مشکلاتی را برای فرد فراهم کند.

یکی از این موارد که عدم رعایت آن مشکل ساز است، رفتن ناگهانی به زیر دوش آب گرم در بدو ورود به حمام و یا عادت به استحمام با آب گرم و داغ است که پیامدهای خاص خود را به دنبال خواهد داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ای می‌کنیم.

پیامدهای استحمام با آب داغ و رفتن ناگهانی به زیر دوش آب گرم

  • استحمام با آب داغ و رفتن ناگهانی به زیر دوش آب گرم، در وهله اول باعث وارد آمدن شوک به بدن به علت تغییرات دمایی حاصله می‌گردد، که قرار گرفتن در معرض شوک‌ها و تغییرات ناگهانی، عملی کاملاً اشتباه و باعث ایجاد اثر مخرب بر روی ماهیچه‌های قلب و نارسایی‌های بعدیِ قلبی و آریتمی می‌شود.
  • منجر به ضعف‌های عمومی شده و خطر ابتلاء به سکته قلبی را بالا می‌برد.
  • استحمام با آب خیلی گرم بدن را تحلیل برده و لاغر می‌کند ولی استحمام با آب نیمه گرم بدن را چاق می‌کند.
  • این نوع استحمام باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و لیپید‌ها و در نتیجه پیری زودرس پوست و خشک شدن آن می‌گردد.
  • آب داغ سبب می‎شود هیدراسیون مو‌ها از حالت تعادل خارج شده و موها خشک و شکننده شوند؛ وقتی که مو‌ها شکننده و خشک شوند شروع به ریزش می‌کنند.
  •  سستی و رخوت سراغ فرد خواهد آمد که تندی نبض، تنفس و افزایش گرمای بدن را در پی خواهد داشت.
  • از آنجایی که جهت ضدعفونی کردن آب شهری از کلر استفاده می‌شود، در اثر واکنش کلر با میکروارگانیزم‌های آلی، آلاینده‌های فراری چون کلروفرم، تتراکلرورکربن و … ایجاد می‌شود که این آلاینده‌های فرار زیر نقطه‌ی جوش آب تبخیر می‌شوند. بنابراین دوش گرفتن با آب داغ باعث تبخیر و آزادسازی این مواد مضر شده که به راحتی قادرند از طریق پوست و دستگاه تنفسی، مستقیماً وارد شش‌ها و خون گردند و به آن‌ها آسیب بزنند.

توصیه طب سنتی در خصوص ورود ناگهانی به زیر دوش آب گرم

«این کار خوبی نیست که یکباره از جای سرد به جای گرم وارد شویم یا از جای سرد وارد جای گرم شویم, باید بدن را آماده کنیم برای حمام و به همین علت توصیه شده که انسان قبل از وارد شدن به حمام باید ۵ جرعه آب گرم بنوشد و پنج کف آب ولرم و نیمه گرم روی سر بریزد که برای پیشگیری از سردرد هم این کار بسیار خوب است».

نکات پایانی…

  • از استحمام با آب داغ بپرهیزید و به‌صورت ناگهانی زیر دوش آب‌گرم قرار نگیرید.
  • مدت زمان استحمام نیز نباید بیش از ۱۰ و یا حداکثر ۱۵ دقیقه باشد. حمام طولانی مدت به ویژه اگر با آب داغ صورت گیرد سبب تندی ضربان قلب می‌شود.
  • برای شست‌ و شوی بدن خود به جای آب خیلی گرم یا آب خیلی سرد از آب ولرم با دمای مشابه دمای بدن (حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد) استفاده کنید.
  • خصوصیات یک استحمام خوب این است که در هنگام ورود به حمام ابتدا به تدریج آب نیمه گرم بر سر خود ریخته و سپس کاملاً زیر دوش آب قرار گیرد.
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن