خوردن و آشامیدن

نوشیدن آب هنگام غذا مفید است یا مضر؟

عوارض نوشیدن آب هنگام غذا و تعیین زمان مناسب نوشیدن آب

یکی از آشناترین و رایج ترین تصاویری که در روز می‌بینیم تصویر یک لیوان پر از آب در کنار ظرف غذاست، متاسفانه امروزه، نوشیدن آب هنگام خوردن غذا، آن هم آب سرد، به یک عادت رایج بدل شده است. اما واقعیت این است که این عادت ممکن است، اثرات بدی روی سلامت شما داشته باشد. در ادامه درباره این موضوع صحبت می‌کنیم که آیا نوشیدن آب حین خوردن غذا برای سلامت بدن مضر است یا خیر و آن را از منظرهای گوناگون بررسی می‌کنیم.

عوارض نوشیدن آب هنگام غذا

نوشیدن آب به همراه غذا عوارض زیادی برای سلامتی دارد و در درازمدت صدمات جبران ناپذیری ایجاد می‌کند. از جمله:

  • تأثیرات منفی روی میزان طبیعی صفرا و اسید معده گذاشته و مشکلاتی از قبیل: یبوست، چاقی، پف بدن، رفلاکس معده و … به وجود می‌آورد و سرعت هضم را کاهش می‌دهد.
  • کاهش سرعت هضم، نفخ، اختلال در هضم و حتی عدم جذب مواد مغذی را به دنبال خواهد داشت.
  • در ضمن بدون هضم درست غذا، اجتماعی از مواد سمی در بدن شما ایجاد می‌شود.
  • حتی نوشیدن آب حین خوردن غذا ممکن است کمی باعث کاهش کالری دریافتی نیز شود.
  • اگر آب یا نوشیدنی مصرفی سرد یا یخ باشد اوضاع بدتر شده و علاوه بر کاهش سرعت هضم، در بعضی افراد باعث دل درد خواهد شد.
  • نوشیدن آب از نیم ساعت قبل از غذا و مابین غذا مناسب نیست، زیرا معده را پر کرده و ممکن است در کوتاه‌‎مدت اشتها را کم کند.

بهترین زمان نوشیدن آب و فواید آن

  • بهترین زمان نوشیدن آب، ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا و ۲ ساعت پس از مصرف آن است.
  • نوشیدن آب ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا باعث می‌شود بدن آب کافی داشته باشد،
  • این مسئله همچنین به هضم بهینه و درست غذا کمک زیادی می‌نماید،
  • این مسأله تأثیر مثبتی روی کبد دارد، چرا که وجود آب کافی در بدن به عملکرد درست کبد کمک می‌کند.
  • همچنین نوشیدن آب ۱.۵ تا ۲ ساعت پس از خوردن غذا، با تأمین آب بدن، به بخش های پایانی هضم کمک کرده و جایگزین مواد مایعی می‌شود که در طول فرآیند هضم از بین رفته‌اند.
  • علاوه بر این، نوشیدن آب حدود ۲ ساعت بعد از غذا می‌تواند به دفع فضولات ایجاد شده از معده و روده کمک نماید.

استثناء های نوشیدن آب در هنگام غذا

  • اگر شخص تشنه شود، تا حد امکان باید جلوی تشنگی خود را بگیرد؛ یا ابتدا تشنگی خود را رفع کند و نیم ساعت بعد غذا بخورد یا تحمل کند.
  • البته این نکته را هم باید بگوییم که کسانیکه معده‌های گرمی دارند، می‌توانند بعد از غذا مقدار کمی آب خنک بنوشند تا معده آنها متعادل شده و عمل هضم شان آسان شود.
  • اما بر عکس کسانیکه معده‌های سرد یا رطوبتی دارند، آب خوردن برایشان بد است.

توصیه دکتر میثم شیرزاد در مورد نوشیدن آب همراه غذا:

  • به افراد توصیه می‌شود ۳۰ دقیقه قبل و ۲ ساعت پس از مصرف غذا مایعات مصرف نکنند (افراد گرم مزاج و اطفال از این قاعده مستثنی هستند)
  • اما برای نوشیدن مایعات باید دقت شود تنها در صورت بروز عطش آب را مصرف کنند زیرا مصرف بی‌رویه آن موجب تضعیف دستگاه گوارش می‌شود.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن