حالات روحی و روانی

راه های مدیریت و رهایی از اضطراب

کنترل و مدیریت اضطراب با راهکارهای ساده طب سنتی

گاهی در زندگی رخدادها و شرایط مختلفی (مشکلات مالی، نیازهای عاطفی، دغدغه‌های کاری، دغدغه ازدواج، کنکور و امتحان و …) بر ما حاکم می‌شوند که باعث می‌گردند در بازه‌ای از زمان حجم متفاوتی از استرس و اضطراب را تجربه کنیم، اما همانطور که می‌دانیم استرس یک بخش اجتناب ناپذیر زندگی ماست و ما اینجاییم تا به شما بگوییم که با یک رژیم غذایی سالم و استفاده از برخی راهکارهای ساده به خوبی می‌توانید استرس و اضطراب را از خود دور نموده و آن را مدیریت کنید، پس این پست از مجله اینترنتی طبایع را از دست ندهید.

چه حسی را در بدن اضطراب می‌نامند؟

اضطراب رایج‌ترین اختلال روانی در دنیا است که زنان را بیش از ۲ برابر مردان درگیر می‌سازد. در واقع احساس عصبی بودن و ترس را در بدن اضطراب می‌نامند که مکمل واژه استرس (نوعی پاسخ فیزیکی است به آنچه که احساس کرده یا از آن می‌ترسید) است، اضطراب و استرس با وجود تفاوت در معنا، گاهی به جای هم به کار می‌روند.

این احساس در عین حال خوشایند، اگر نرمال بوده و بیمارگونه نباشد می‎تواند به انسان کمک کند که با موقعیت‎های چالشی و خطرناک مواجه شود.

عوامل ایجاد

عوامل زیست شناختی و جسمانی

عوامل ایجاد اختلال در هورمون بدن و تولید هورمون اپینفرین در این دسته قرار می‌گیرند:

  • ایجاد بارداری
  • کم کاری یا پر کاری تیروئید
  • پایین بودن قند خون
  • وجود غده‌ای در غدد فوق کلیوی

عوامل محیطی و اجتماعی

  1. اجتماعی: مشکلات مالی و خانوادگی، احساس جدایی و طرد شدگی
  2. محیطی: زلزله، بیماری، مرگ یکی از نزدیکان

عوامل ژنتیکی و ارثی

یکی از مهم‌ترین عوامل اضطراب ژنتیک است و احتمال اضطراب در فرزندان افراد مضطرب بسیار بالا است.

علائم بروز اضطراب در بدن

این علائم که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود، علائمی هستند که در حقیقت با بروز آن‌ها، بدن خود را برای مواجهه با موقعیت‌های استرس زا آماده می‌کند.

  • افزایش ضربان قلب
  • تندتر شدن تنفس تندتر
  • سفت شدن ماهیچه‌ها
  • بی قراری
  • لرزش بدن

مشکلات و عوارض ناشی از اختلالات اضطراب

  • فقدان انگیزه
  • تحریک پذیری
  • فشار خون بالا
  • خشم غیر ضروری
  • غم و اندوه و افسردگی
  • انزوای اجتماعی
  • کاهش اشتها یا اختلالات خواب
  • ترس از حضور در مکان‌های عمومی
  • خودداری از صحبت در جمع
  • ترس از قضاوت شدن توسط سایر افراد

درمان اضطراب در طب مدرن

در طب مدرن، عموماً برای درمان بیماری‌ها، داروهای شیمیایی تجویز می‌گردد، اما اضطراب، درمان داروئی ندارد و داروهای مورد استفاده در درمان این بیماری داروهای ضد افسردگی و اضطراب است که علاوه بر داشتن عوارض جانبی، تنهاً می‌توانند علائم فیزیکی از جمله افزایش ضربان قلب یا لرزش ناشی از این اختلالات را کاهش دهند.

برای رهایی کامل از این اختلال روانی نیز، اسفاده از جلسات مشاوره روانکاوی و روان درمانی توصیه می‌گردد.

رهایی از اضطراب با طب سنتی

همانطور که گفته شد طب سنتی و طب جدید مکمل یکدیگرند؛ از این رو برای خلاصی از اضطراب، می‌توان از روش‌ها و تکنیک‌های طب سنتی که روش‌های ایمن و بی‌خطری هستند در کنار جلسات روانکاوی و روان درمانی استفاده کرد. بنابراین اگر فردی استرسی و مضطرب هستید این روش‌ها را امتحان کنید.

  • تنفس آرام و عمیق

 موقعیت‌‌های اضطراب‌ آور، با کشیدن نفس عمیق که با شمارش آن را کنترل می‌کنید قابل مدیریت هستند:

  1.   نفس را از راه بینی، به داخل ریه‌ها بفرستید.
  2. سپس به آرامی با انگشتانتان تا ده بشمارید
  3. سپس از راه دهان بازدم را به بیرون فوت کنید.
  4. این‌کار را ده بار انجام دهید.

با این تکنیک، تپش قلب شما آرام شده و افکار اضطرابی از ذهن شما خارج می‌شود.

  • کتاب خوانی

یکی دیگر از راه‌های بسیار کاربردی در کنترل وسواس فکری، خواندن کتاب است. کتاب به خصوص در ساعاتی که به وقت خواب شما منتهی می‌شود به فکر شما نظم می‌دهد و افکار تکراری را مدیریت می‌کند.

  • داشتن تحرک و ورزش کردن

ورزش چه با شدت پایین، چه با شدت بالا یا به صورت ایروبیک (هوازی) باشد، در همه حالات به عنوان یک تسکین دهنده بزرگ استرس عمل می‌کند.

پیاده‌روی تند نیز در خسته نمودن جسم شما و ایجاد نشاطی دل‌انگیز موثر است.

  • استفاده از دمنوش‌های آرامبخش

دم‌نوش بادرنجبویه را نیز امتحان بفرمائید.

دمنوش چای سفید: چای سفید و چند پره زعفران را در قوری روی بخار کتری دم بفرمایید. این دم نوش مقوی مغز و قلب شما است و به حافظه نیز کمک می‌کند.

دمنوش زنجبیل: یک قاشق چایخوری هل یک قاشق چایخوری دارچین یک قاشق چایخوری چای به یک قاشق غذاخوری به ازای هر نفر آب در حال جوش اضافه کرده، یک ربع ساعت دم بکشد. در فنجان شیشه‌ای سرو کنید، ابتدا از عطرش لذت ببرید سپس بنوشید.

چای سبز: چای سبز حاوی آمینو اسید ال تیانین است که تولید امواج مغزی آلفا را در مغز افزایش می‌دهد و این امواج به نوبه خود منجر به کاهش اضطراب و استرس، افزایش آرامش، بهبود تمرکز و هوشیاری ذهنی می‌شود.

دمنوش بابونه: ماهیت آرام بخش و تسکین دهنده بابونه، به شل شدن عضلات، رفع اضطراب و خواب بهتر کمک می‌کند.

  • ماساژ درمانی

  ماساژ کمک می‌کند تا چاکراه‌های انرژی مسدود بدن، باز شوند و به کاهش اضطراب و بهبود سلامتی کمک کنند.برای استفاده از ماساژ درمانی، می‌توانید از روغن کنجد؛ زیتون یا نارگیل استفاده کنید.

  • مصرف ویتامین‌های گروه B

از غذاهای غنی از ویتامین B شامل غلات سبوس دار، لوبیا، نخود، بادام زمینی، اسفناج، کلم پیچ، آووکادو، سیب زمینی، موز، حبوبات، تخم مرغ و محصولات لبنی استفاده نمایید.هر ۸ نوع ویتامین B،عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی را ارتقا می‌دهند و همچنین به افزایش آرامش و مبارزه با استرس و خستگی کمک می‌کنند.

حرف آخر…

همیشه به خاطر داشته باشید انسان در زندگی یک پشتوانه بسیار بزرگ دارد و آن خداوند است. با وجود او نیازی نیست که شما نگران هیچ مسئله ای باشید چراکه هیچ مشکلی از دستان گره گشای پروردگار بزرگ‌تر نیست. از لحاظ علمی به اثبات رسیده ارتباط با خالق و توکل کردن به او و سپردن جریان زندگی به چنین پشتوانه ای در کنترل و درمان تمامی اضطراب‌ها و افسردگی‌ها و حتی وسواس‌ها نقش بسیار موثری دارد.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن