خوردن و آشامیدن

دست کشیدن از غذا قبل از سیری

از آداب صحیح غذاخوردن این است که قبل از سیر شدن دست از غذا بکشیم.

امروزه ثابت شده ریشه بسیاری از بیماری‌ها در عادات غذایی ناصحیح دارد. رعایت این اصول، علاوه بر حفظ سلامتی فرد در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها و همچنین لذت بردن از غذاخوردن نیز موثر است.

هرگز با شکم سیر غذا نخورید

متاسفانه بر خلاف اهمیت این موضوع، در طب جدید آنگونه که باید و شاید به آن توجه نشده و تاحدودی از آن نیز غفلت شده است:

  1. هرگز با شکم سیر غذا نخورید، برخلاف عادات غلط و رایجی که با رسیدن وقت غذا، باید غذا خورد، بهترین زمان غذاخوردن، زمانی است که فرد احساس گرسنگی و میل به غذاخوردن داشته باشد.
  2. قورت دادن لقمه غذا با آب و مایعات اشتباه است، باید ضمن اعتدال در مصرف آب و نوشیدنی همراه با غذا، تا حد امکان از خوردن مایعات از نیم ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت پس از غذا خودداری کرد.
  3. فراموش نکنید که مصرف نوشیدنی‌های غیرطبیعی و غیربهداشتی مانند انواع نوشابه های گازدار ممنوع است.
  4. افراد باید لقمه غذا را کوچک بگیرند و از برداشتن لقمه بزرگ خودداری کنند. با لقمه بزرگ، فرآیند جویدن کامل نخواهد بود، طعم غذا به خوبی احساس نمی‌شود، استعداد به چاقی افزایش یافته و احتمال ابتلاء به بیماری‌های گوارشی و سوء هاضمه بیشتر خواهد شد.
  5. وجود بزاق و مخلوط شدن کامل لقمه غذا با آن برای هضم کامل غذا ضروری است و اینکار تنها با جویدن کامل غذا امکانپذیر می‌شود که اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید میزان بزاق دهان شما کافی نیست، حتماً آن را با پزشکتان در میان بگذارید.
  6. پس از آنکه لقمه را داخل دهان گذاشته و مشغول جویدن شدید ، قاشق را بر زمین بگذارید و به فکر تدارک و آماده سازی لقمه بعدی نباشید؛ با اینکار بدون عجله کردن در فروبردن لقمه غذا، آن را بطور کامل جویده و از غذاخوردن لذت بیشتری خواهید برد.
  7. موقع غذاخوردن بیش از آنکه به سفره و محتویات آن فکرکرده و ذهنتان به آنها مشغول شود، به لقمه ای که در دهان گذاشته و آن را می جوید، باشید.

بهترین زمان برای قورت دادن لقمه غذا

  1. بهترین زمان برای قورت دادن لقمه غذا، زمانی است که آن را بطور کامل جویده و با بزاق کافی مخلوط کرده و به مایعی نسبتاً رقیق تبدیل شده باشد و بلع آن آسان باشد .
  2. در زمان خوردن غذاهای رقیق و آبکی، از قاشق کوچکتری استفاده کنید و قبل از قورت دادن، آنها را خوب در دهان بچرخانید تا علاوه بر مخلوط شدن با بزاق، دمای آن نیز تعدیل و به دمای دهان و لوله گوارش نزدیک شود.
  3. اگر با گرسنگی کامل به غذاخوردن مشغول شده و اصول بالا را رعایت کنید، معمولاً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برای سیری کافی خواهدبود و احساس لذت بخشی از غذاخوردن و سیرشدن به شما دست خواهد داد.
  4. این درحالی است که از نظر کمیت و میزان، با رعایت اصول صحیح غذاخوردن، غذای خورده شده، بسیار کمتر ( گاه تا یک چهارم ) از زمانی است که این اصول رعایت نمی شوند که این موضوع در افراد چاق و پرخور، مهم است.
  5. نوع نشستن سر سفره غذا و یا میز غذاخوری نیز مهم است، نشستن ناصحیح علاوه بر ایجاد دردهای مزمن در ناحیه پشت و کمر، افزایش گودی کمر، افزایش قوز پشت، ایجاد خستگی و کاهش لذت از غذاخوردن می‌تواند باعث بلع بی‌اختیار و زودهنگام لقمه غذا شود. بهتر است زمان غذاخوردن سر و شانه را کمی جلو بگیرید.
  6. یادتان نرود با احساس سیری و حتی چند لقمه قبل از آن، دست از غذا خوردن کشیده و ادامه ندهید. بیشتر خوردن، باری اضافی برای معده و سیستم گوارش شماست که باید منتظر عواقب ناگوار آن باشید.

منبع

هاله تاج الدینی، متخصص طب سنتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن