خوردن و آشامیدن

ملاحظات مصرف میوه در ماه مبارک رمضان

آشنایی با برخی از میوه های مناسب ماه رمضان و ملاحظات مصرف آن ها

میوه ها و تأمین رطوبت بدن

  • یکی از منابع مهم تامین کننده رطوبت بدن، در شرایط آب و هوایی گرم، میوه ها هستند.
  • در زمان گرمی هوا از یک طرف قوای هاضمه رو به ضعف رفته و از طرفی برای مقابله با گرمی هوا باید خوراکی هایی با خاصیت سرد و تر مصرف شوند.
  • اغلب میوه ها رطوبت بخش بوده و هضم آسانی دارند لذا در فصول گرم مصرف آن ها مناسب است.
  • شرایط روزه داری در آب و هوای گرم بدن را نیازمند رطوبت می‌کند. علاوه بر دمنوش ها، شربت ها و غذاهای آبکی می‌توان از میوه ها نیز برای تامین این رطوبت استفاده کرد. در این پست، ملاحظات مصرف چند میوه را برایتان ذکر می‌کنیم.

ملاحظات مصرف برخی از میوه ها در ماه رمضان

هندوانه

  • هندوانه طبع سرد و تر دارد و برای تعدیل حرارت بدن مفید است.
  • مصرف این میوه در ماه رمضان و در افراد روزه دار از جهاتی مفید و از جهاتی می‌تواند مضر باشد.

زمان و شرایط مناسب مصرف هندوانه در ماه رمضان

  • مصرف هندوانه با فاصله مناسب از افطار (حدودا دو ساعت بعد از غذای سبک) بهترین زمان مصرف آن است.
  • برای کاهش اثرات منفی هندوانه توصیه می‌شود آب هندوانه را بگیرید و با مقداری سکنجبین یا عسل مصرف کنید.
  • مصرف صحیح هندوانه برای پیشگیری از سنگ کلیه در افراد روزه دار مناسب است.

زمان و شرایط نامناسب مصرف هندوانه در ماه رمضان

  • خوردن هندوانه بلافاصله بعد از غذا موجب فساد غذا در معده شده و علاوه بر آسیب به معده باعث ضعف می‌شود.
  • هندوانه بخاطر مدر بودن آن می‌تواند در کنار سردی و تری که به بدن می بخشد باعث دفع آب بدن شده و بدن را با کمبود آب مواجه کند. برای رفع این مشکل نباید از آن در وعده سحر استفاده شود.
  • مصرف هندوانه زمانی که معده دارای ماده زائد باشد (وجود جرم سفید یا زرد، یا تیره رنگ روی زبان) مناسب نیست.
  • همچنین در زمان حرارت شدید بدن (مثلا بعد از حمام) یا بعد از تشنگی طولانی مصرف هندوانه باعث تبدیل آن به صفرا شده و حرارت بدن را تشدید می‌کند.

سیب

  • سیب و آب سیب، تقویت‌کننده معده، قلب و مغز است و مصرف سحرگاهی آن‌ها، موجب می‌شود که فرد در طول روزه داری از عطش و التهاب معده، کاهش تمرکز و بی‌حوصلگی دور باشد.
  • مصرف سیب در آخر شب و یک ساعت قبل از خواب باعث ایجاد شرایط مطلوب برای صرف وعده سحری می‌شود.
  • بعد از مصرف سیب تا زمان خارج شدن از معده نباید غذای جدیدی خورده شود.
  • سیب شیرین و خوش بو مقوی قوا بوده و باعث پاکسازی دستگاه گوارش از مواد زائد می‌شود.
  • سیب میخوش و سیب ترش برای افراد با مزاج گرم مناسب تر است.
  • در مورد سیب نیز مانند اکثر میوه‌ها نوشیدن آب پس از آن ممنوع است چرا که هضم آن مختل شده و باعث فساد در معده می‌شود.

موز

  • موز سالم و طبیعی غذاییت زیادی دارد و برای کسانی که معده قوی و هضم خوبی دارند مناسب است.
  • موز، مفرح و نشاط آور است و ضعف کلیه را برطرف می‌کند.
  • مصرف موز در افراد دارای مشکل گوارشی برای معده مضر بوده و خون غلیظ تولید می‌کند.
  • افرادی که با مصرف این میوه یبوست می‌گیرند باید احتیاط کرده و از ملین هایی مثل خاکشیر نیز استفاده کنند.
  • موز به شرط آنکه کاملاً رسیده، نرم و شیرین باشد خواص زیادی دارد. موزهای وارداتی که کال وارد شده و با مواد شیمیایی ظاهر مناسبی پیدا می‌کنند بسیار مضرند.
  • موز های کال و سبز رنگ نیز دیرهضم بوده، معده را ضعیف کرده و خون را غلیظ می‌کنند.

نکته آخر در خصوص مصرف میوه در ماه رمضان و شرایط روزه داری

  • میوه‌ها را باید با فاصله پس از شام یا افطار یا حدفاصل افطار تا سحر مصرف کرد و روزه‌داران نباید بلافاصله افطار را با میوه شروع کنند،
  • مصرف میوه در وعده سحر نیز به دلیل اختلال در هضم زیاد توصیه نمی‌شود.
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن