خوردن و آشامیدن

توصیه های غذایی در ماه مبارک رمضان

توصیه های اطبای طب سنتی پیرامون تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان

برای بهره مندی از معنویت و روزه داری لازم است تا غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان داشته باشید.

  • سعی کنید بیشتر از غذاهای آبکی مانند انواع آش ها و خورش ها استفاده کنید.
  • استفاده از انواع سبزی در آش ها برای حفظ لینت مزاج (نرمی و روان بودن طبع) لازم است.
  • استفاده از کدو، آلو و سبزیجات در انواع خورشت ها به دلیل اثر لینت بخشی این مواد، در طول ماه رمضان بسیار مفید است.
  • به هیچ عنوان روزه را با خوراکی‌های سرد باز نکنید زیرا به سرعت جذب بدن شده و عوارضی مانند درد مفاصل و استخوان، تغییر مزاج معده و… را در پی دارد.
    • همچنین مصرف تخم‌ شربتی در دم افطار توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند سبب اسپاسم عضلات و کمردرد شود.
  • سیب و آب سیب، تقویت‌کننده معده، قلب و مغز است و مصرف آب سیب قبل از خواب، موجب می‌شود که فرد در طول روزه‌داری از عطش و التهاب معده، کاهش تمرکز و بی‌حوصلگی دور باشد.
  • بهترین گوشت برای مصرف معمول، گوشت گوسفند است. اما افراد سردمزاج می‌توانند گوشت شتر را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانند.
    مصرف گوشت های سردمزاج مانند مرغ های پرورشی، ماهی و گاو، ضعف بدنی روزه دار را افزایش می دهند.
  • شاه توت، آلبالو، گیلاس، هلو،خربزه، زردآلوی رسیده بهترین میوه های افطار تا سحری است.
  • از نان های سبوسدار استفاده کنید. چنانچه به نان های سبوس دار دسترسی ندارید می توانید از جوانه گندم یا سبوس گندم در کنار وعده های غذایی تان استفاده کنید. سبوس در اندازه کم، غذاییت خوبی داشته و در حفظ لینت مزاج مفید است.
  • بهره گیری از روغن های طبیعی مانند روغن ارده کنجد و روغن زیتون در طبخ غذا و حذف روغن های نباتی جامد و مایع صنعتی در تقویت بدن و پیشگیری از بروز یبوست موثر است.
  • مصرف غذاهای سرخ کردنی و پرچرب باعث تولید صفرا شده و تشنگی و گرمی زیاد بدن را بدنبال دارد. سعی کنید در ماه مبارک رمضان سرخ کردنی ها را کنار بگذارید.
  • استفاده زیاد از قندهای ساده مثل، شکر، زولبیا و بامیه باعث افزایش ناگهانی قندخون و سردرد هنگام افطار می‌شود و نوسان شدید قندخون به رگ‌های مغز آسیب وارد می‌کند.
  • استفاده زیاد از برخی از موادغذایی چون چای پررنگ، قهوه، کاکائو، ادویه جات و برخی از انواع آش مانند آش رشته همراه با نعنا سرخ کرده و پیاز داغ و روغن فراوان و سایر تنقلات مضر در ماه مبارک رمضان، موجب ایجاد یا تشدید مشکلات گوارشی و سوء هاضمه در افراد می‌گردد.

پرهیز از پرخوری

از پرخوری در افطار و سحری پرهیز کنید. پرخوری باعث اختلال در هضم می شود. این مسئله یکی از علل اصلی ضعف در افراد روزه دار است. پرخوری در بروز تشنگی نیز نقش دارد. هر اندازه بیشتر غذا مصرف کنید نیازتان به آب بیشتر خواهد شد. پرخوری در وعده سحری تشنگی طول روز را به همراه خواهد داشت.

افطار مانند صبحانه

 ویژگی غذای انسان در ابتدای افطار از بعضی جهات شبیه به مصرف صبحانه است:

  1. گرم بودن معده و کبد
  2. طولانی شدن مدت گرسنگی
  3.  وجود مواد زائد در معده

لذا مصرف مواد غذایی با دمای بسیار کم مانند آب سرد و بستنی، مصرف میوه هایی مانند هندوانه و خربزه، مصرف شیر، پنیر و امثال اینها به هیچ وجه برای شروع افطار مناسب نیست.

چه نوع آبی در افطار بنوشیم؟

در طب سنتی توصیه فراوان به مصرف آب ولرم در ابتدای افطار شده است.ممکن است تصور شود یک نوشیدنی سرد مانند آب یخ اثر بیشتری در رفع تشنگی دارد، ولی برخلاف این تصوّر، آب ولرم در رفع تشنگی و برای سلامتی مفیدتر است.

مصرف حلیم در افطار

 درست است که در وعده افطار و سحر پرهیز از مصرف غذاهای سنگین و دیر هضم مانند آش‌های سنگین، ماکارونی، حلیم، غذاهای خیلی شور یا شیرین به عنوان یک تدبیر عام، توصیه شده است، اما این تدابیر برای تمام افراد صدق نمی‌کند و در مزاج های مختلف فرق دارد.

به طور مثال به روزه داران توصیه می شود که در وعده غذای سحری بهتر است، غذاهای دیرهضم و سنگین مانند حلیم استفاده نشود اما اگر یک کارگر ساختمانی بطورمتوسط حداقل هشت ساعت باید کار فیزیکی انجام دهد توصیه می شود حتما از این نوع غذاها برای وعده سحری استفاده کند تا توان انجام کار فیزیکی در این حد را داشته باشد.

پس اگر‌چه حلیم به عنوان غذای دیرهضم شناخته می‌شود ولی مصرف کم آن یک غذا کامل محسوب می شود.

سالاد در سحری

بعضی معتقدند مصرف سالاد کاهو و خیار به علت طبع سرد و تامین رطوبت بدن، مواد غذایی مناسبی در ماه رمضان برای وعده سحری است. این مطلب از یک جهت درست و از بسیاری جهات نادرست است. اول اینکه مصرف خیار همراه غذا باعث سوء هضم شده و به دلیل عدم تولید خون خوب ضعف طول روز را به همراه خواهد داشت. دوم اینکه میوه و سالاد سبک بوده و با اندکی فعالیت طی روز در اثر سوخت و ساز بدن می‌سوزند و قوت بدن تا غروب را تامین نمی‌کنند. سالاد سبزیجات تازه یا سالاد جوانه گندم با روغن زیتون را جایگزین سالاد گوجه، خیار و کاهو کنید.

پیشگیری از ضعف در ماه رمضان

مصرف مواد غذایی طبیعی و مناسب از جمله سویق جو، انواع مغزها، مصرف حلیم در وعده افطار، مصرف سمنو، استفاده از برنج و روغن طبیعی و با کیفیت در برنامه غذایی، انواع حلواهای طبیعی، خرما، شربت عسل و … در این مورد مفید است.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن