خوردن و آشامیدن

اهمیت وعده صبحانه از دیدگاه طب سنتی

اهمیت بخشی به وعده صبحانه + آداب خوردن صبحانه از نگاه طب سنتی

یکی از مشکلاتی که امروزه نسل جدید را تهدید می‌کند، مسئله قوای جسمی و جنسی است. در روایات ما آمده است: «لقمه الصباح مسمار البدن»، لقمه صبح استحکام بدن را برقرار می‌کند. پس  وعده صبحانه در طب سنتی و اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار ست. 

وعده صبحانه

  • صبحانه یکی از وعده های غذایی است که در طب سنتی جایگاه بسیار ویژه ای دارد، خوردن صبحانه ی کامل و صحیح موجب افزایش تمرکز و انرژی در کودکان و بزرگسالان می شود،
  • در طب سنتی توصیه می شود که از لبنیات در صبحانه استفاده نشود و بهتر است به دلیل خاصیت آرامش بخشی آن قبل از خواب از آن استفاده شود،
  • همچنین اگر از لبنیات در صبحانه استفاده کنید موجب کسالت شما در طول روز خواهد شد.

صبحانه فقط کله سحر!

  • تصوری غلط ولی رایج در مورد اینکه هر وقت از خواب بیدار شوید؛ می‌توانید صبحانه بخورید، وجود دارد.
  • در حالی که صبحانه در طب سنتی غذایی است که صبح زود خورده می‌شود (حدودا از ساعت ۵:۳۰ تا ۷:۳۰) و بعد از آن هم نباید بخوابید. یعنی بلافاصله بعد از خوردن صبحانه، کار و فعالیت روزانه شروع می‌شود.

اهمیت صرف صبحانه

  • متأسفانه ۹۰ درصد خانم‌های ایرانی نه خودشان صبحانه کامل می‌خورند و نه به فرزندان و همسرانشان صبحانه کامل می‌دهند و این به یک عادت برای تک تک افراد تبدیل می‌شود.
  • که این امر، باعث تضعیف قوای بدنی شده و وقتی هنگام ظهر می‌شود، حتی فعالیت اقتصادی جامعه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.
  • ژاپنی‌ها تحقیق کرده‌اند غذای ظهر و ضمن کار سبب می‌شود راندمان اقتصادی‌ آن‌ها کم شود، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم صبحانه کامل بخورید.

صبحانه چه بخوریم؟

  • خیلی ها در وعده صبحانه، پنیر می‌خورند اونم بدون گردو. عده کمی هم گردو همراه می‌کنند که مثلا حق مطلب را ادا کرده باشند.
  • اما باید گفت که، پنیر قدرت سیر کنندگی خیلی کمی دارد و فرد را زود گرسنه و مجبور به خوردن ناهار می‌کند.
  • افرادی نیز پنیر و چای سیاه و خیار و گوجه را با هم می‌خورند که همه دارای مزاج سرد هستند که از اول صبح تا شب، بدن را سرد، بی حال و خسته می‌کند.
  • پنیر در وعده صبحانه عوارضی چون فراموشی، چاقی، ناتوانی جنسی میاره، سفیدی موها و درد مفاصل را به دنبال خواهد داشت.
  • در صورت مصرف پنیر، از مصلحات آن مانند گردو، سیاهدانه، آویشن و زنیان استفاده شود.

پنیر بخورید، اما در شب!

  • فردی به امام رضا (علیه السلام) مراجعه کرد و پرسید: «شما فرموده بودید پنیر مکروه است». امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «ما گفته بودیم در روز پنیر نخورید، شب بخورید».
  • در علم امروز یکی از دلایلش این است که وقتی کلسیم در بدن بالا می ‌رود، فسفر مغز تخلیه می ‌شود و چون میزان فسفر و کلسیم باید در خون مناسب باشد، در نتیجه خواب ‌آلودگی ایجاد می‌شود.

پس جایگزین پنیر برای وعده صبحانه چیست؟

  • صبح‌ها باید غذاهایی با مزاج گرم بخورید تا بدن بتواند انرژی بالای مورد نیاز را برای یک روز پرنشاط تامین کند.
  • یک غذای کامل مثل حلیم، اوتمیل، عدسی، حریره بادام، شیربرنج با کمی دارچین یا زعفران، تخم مرغ آبپز، سیب زمینی نمک پز و… مناسب صبحانه‌اند.
  • سرشیر و مربا یا عسل، کره طبیعی و مربا یا عسل به همراه چای به، مغزیات تازه با خرما، انجیر خشک، انگور یا کشمش نیز گزینه های خوبی هستند.
  • مربای بالنگ، مربای به، مربای هویج و مربای پوست پسته برای معده‌های سرد یا ضعیف و مربای آلبالو و مربای زرشک برای معده‌های گرم.

خط قرمز در خوردن صبحانه : سبزیجات و میوه‌ها در ساعات ابتدایی صبح.

صبحانه چی بنوشیم؟

  • نوشیدنی‌هایی که طبع گرم دارند، بهترین گزینه برای شروع روز هستند.
  • گرم بودن معده و کبد، جذب شدن سریع غذا بدلیل مدت زمان گرسنگی از شب تا صبح، وجود مواد زائد در معده و …از شرایط معده در آغاز صبح است.
  • لذا مصرف نوشیدنی های سرد مانند آب سرد، مصرف میوه هایی مانند هندوانه و خربزه، مصرف شیر، پنیر و امثال این‌ها به هیچ وجه برای وعده صبحانه مناسب نیست.

از نوشیدنی های مناسب صبحانه می‌توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • آب ولرم رو به گرم
  • مخلوط آب گرم، عسل و آب لیموی تازه
  • چای کم رنگ ایرانی

خط قرمز در نوشیدنی صبحانه : نوشیدن انواع آبمیوه‌ها، شیر (باعث ایجاد خلط فاسد در بدن می‌شود)

آداب صرف وعده صبحانه از نگاه طب سنتی

  1. قبل از شروع صبحانه، وضو می‌گیریم.
  2. با لباس تمیز سر سفره می‌نشینیم.
  3. با بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم شروع می‌کنیم.
  4. صبحانه‌مان را با ۲۱ عدد مویز شروع می‌کنیم یا کسانی که بیماری دیابت دارند یک نخود کندر صبح ناشتا بعد از مسواک زدن بخورند. این سبب می‌شود معده که از شب مزاجش سرد بوده است، وارد گرما شود. این گرما سبب می‌شود غذا بهتر هضم و جذب شود.
  5. از آب ولرم یا شربت عسل و آبلیموی تازه استفاده می‌کنیم.
  6. چای را هم به این دلیل پیشنهاد نمی‌کنیم؛ که چای سبب از بین رفتن آهن خون می‌شود و در ایران کم‌خونی زیاد داریم و مخصوصاً در بین خانم‌ها
  7. وعده اصلی صبحانه باید کامل با مزاج گرم باشد.
  8. حداقل لقمه غذای صبح ۴۰ لقمه است که با سرانگشت شست، سبابه و انگشت کنار آن خورده می‌شود.
  9. سپس صبحانه را با تشکر و سپاسگزاری از خداوند به پایان می‌بریم.

اگر به این شکل صبحانه بخوریم و پس از غذا خوردن استراحت کوتاهی کنیم، آماده فعالیت در طول روز می‌شویم و حتی تا شب هم ضعف نداریم.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن