درمان سنتی

علل شایع بروز کمردرد

بررسی علل و علائم شایع کمردرد و ارائه‌ راهکارهای سنتی برای کاهش درد

شایع‌ترین بیماری در جهان، پس از سرماخوردگی «کمردرد» است، که تقریباً اکثر مردم، حداقل یک نوبت کمردرد را در طول عمر خود تجربه کرده‌اند. این احساس درد که در ناحیه کوچکی از کمر یا کل آن رخ ‎می‌دهد گاهی با سوزش و گرفتگی عضلات همراه است و بسته به دلیل آن علائم و نشانه‌های متفاوتی داشته و گاهی کم و مبهم و گاهی شدید و سخت است.

که در این پست از مجله اینترنتی طبایع، قصد داریم شما را با انواع، علائم و علل شایع کمردرد و راهکارهای سنتی برای کاهش درد آن، آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

انواع کمردرد

  1. کمردرد خفیف: کمردردی که با احساس درد کم، مبهم و خفیف همراه است و بعد از ۱ یا ۲ روز استراحت در رختخواب بهبود می‌یابد.
  2. کمردرد حاد: کمردردی که با دردی طولانی مدت و پایدار و یا ناگهانی و شدید همراه است و معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد.
  3. کمردرد مزمن: کمردردی که با دردی طولانی مدت و پایدار و یا ناگهانی و شدید همراه باشد و بیش از سه ماه طول بکشد، کمردرد مزمن نامیده می‌شود.

علائم رایج کمردرد

  • درد، گرفتگی و اسپاسم عضلانی
  • احساس درد کشنده و ضربان‌دار
  • تیرکشیدن پا
  • دردی که از مفصل باسن شروع و از پشت ران به پایین و به پا انتشار پیدا کند.
  • انعطاف پذیری محدود کمر
  • محدودیت حرکت کمر

شایع‌‌ترین علل بروز درد در کمر

شایع‌ترین علل به وجود آمدن کمردرد در افراد، که می‌تواند باعث بروز درد در ناحیه و بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن آن هم شود، بدین قرار است:

  • فتق دیسک یا ایجاد فاصله بین مهره‌های ۴ L و ۵ L یا ۵ L و ۱ S
  •  لخته شدن خون (غلبه خلط سودا)
  • غلبه خلط بلغم و تجمع رطوبت در بدن
  • تنگی کانال نخاع
  • عوارض شغلی و بد نشستن
  • بلند کردن اجسام
  • چرخش نامناسب کمر
  • فعالیت شدید بعد از صرف غذا و در حالت پری شکم
  • فعالیت روانی شدید همچون بحث و مجادله کردن
  • حمام رفتن و فعالیت جنسی بعد از غذا خوردن

توصیه‌ها و راهکارهای طب سنتی برای کاهش یا درمان دردکمر

در طب سنتی از بیماری کمردرد، تحت عنوان عرق‌النساء یاد می‌شود که برای بهبود و درمان آن راهکارهای زیر توصیه شده است:

  • توصیه می‌شود که بعد از صرف غذا، به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه استراحت کنید.
  • روزانه کمر خود را با ترکیب روغن بادام تلخ و اسانس یا عصاره نعناع، یا روغن زیتون ماساژ دهید.
  • در وعده صبحانه، یک لیوان شیر گاو تازه با یک قاشق عسل میل کنید.
  • هفته‌ای یکبار، از گوشت گوسفندی که با شیر گاو پخته شده باشد، مصرف کنید.
  • از سویق سنجد و سویق نخود هر روز دو قاشق از هر کدام یک قاشق صبح و یک قاشق شب استفاده کنید.
  • انتهای ستون مهره‌ را حجامت یا بادکش درمانی کنید.
  • شب‌ها بر روی زمین تخت بخوابید.
  • در طی روز ورزش ملایم و تحرک کافی داشته باشید.
  • از غذاهای سرد و تر تا حدامکان بپرهیزید.
  • همراه غذا میوه و سالاد میل نکنید.
  • گفته شده است که نوشیدن پخته سنا، در چهار برابر خود، روغن زیتون که به نصف رسد جهت درد کمر مفید است.
  • برگ ژاله را بپزید و پس از سائیدن آنرا بر کمر بمالید که نافع است.
  •  زرده ۴ تخم مرغ و زیره کرمانی و گل بابونه نرم را کوبیده، مخلوط نموده  و خمیر نمائید و روی پارچه کرباس آب ندیده مالیده و گرم گرم بر کمر بچسبانند مسکن درد کمر و برای تقویت کمر مفید است.
  • خوردن نارگیل و ماساژ و ضماد با روغن نارگیل بهبود بخش و تقویت کننده کمر می‌باشد.
  •  از مصرف غذاهایی که حالت خام و خمیری دارند همچون ماکارونی، پاستا، لازانیا، آش رشته‌دار، سیب زمینی، سوپ خامه‌دار و خوردن خمیر داخل نان بپرهیزید چراکه سبب تشدید کمردرد می‎شود.

نکته مهم:

البته باید به این موضوع توجه کرد که اگر درد کمر شدید باشد با روش‌های سنتی ممکن است تا حدی تسکین یابد، اما به طور کل بهبود پیدا نمی‌کند. پس بهتر است از طب سنتی برای تسکین درد و بهبود عارضه کمک گرفت نه درمان کامل بیماری.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن