حرکت و ورزش

ویژگی ورزش در فصل بهار

زمان و نوع ورزش بهاری در طب سنتی

حرکت و سکون در طب سنتی

حرکت و سکون هر دو برای بدن ضروری هستند. ورزش ، حرارت بدن را افزایش می دهد و موجب کاهش رطوبت بدن می گردد و در مقابل استراحت کردن رطوبت را به بدن باز می گرداند و نیروی لازم برای زندگی را به بدن می بخشد.

  • اما تعادل در این وضعیت باید متناسب با فصل و مزاج شما صورت پذیرد. رعایت تناسب شدت و مدت ورزش با فصول مختلف سال مهم است. مثلا ورزش در فصل بهار باید قوی و دارای زمان کوتاه و در زمستان طولانی تر و سبک تر باشد.
  • در طب سنتی، اثرات و فواید ورزش بر بدن، شامل دفع بیماری‌ های مادی، تقویت حرارت غریزی، بهبود هضم، جذب بیشتر غذا توسط اندام‌ها، استحکام مفاصل و اندام‌ها، تقویت قوای بدنی، دفع بهتر مواد زائد بدنی و باز شدن روزنه‌های پوست است.
  • بهترین زمان برای ورزش در فصل‌ها: بهار (اواسط روز)، تابستان (ابتدای روز) و زمستان (اول یا آخر روز در مکان گرم) است.

ویژگی ورزش در فصل بهار

  1. ورزش در فصل بهار باید متعادل باشد. ورزش سنگین باعث هیجان بیشتر مواد و تشدید بیماری های بهاری و سکون زیاد در این فصل نیز باعث حفظ رطوبت و مواد زائد در بدن و بروز بیماری های متعدد می شود.
  2. زمان مناسب برای ورزش کردن در فصل بهار در زمان اعتدال هوا یعنی هنگام صبح تا ظهر و نزدیک به ساعت ۱ بعد از ظهر می باشد.
  3. پیاده روی در هوای سرد صبح بهاری، حرارت، تشویش، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.
  4. تنفس و قدم زدن در هوای خنک سر صبح و حتی هنگام غروب برای تعدیل حرارت بدن بسیار مفید است.
  5. کوهنوردی در فصل بهار به دلیل تنفس هوای سالم و اعتدال ورزش کوهنوردی توصیه می شود.
  6. در شرایطی که ویروس کرونا گریبان مردم جهان را گرفته است، انجام ورزش های مناسب قرنطینه خانگی از جمله حرکت های کششی و دراز و نشست مطلوب است و این مساله نباید بهانه ای شود برای عدم تحرک!
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن