خوردن و آشامیدن

مناسب‌ ترین زمان‌ برای نوشیدن چای

بررسی زمان های مناسب برای صرف چای به همراه فواید آن

چای نوشیدن یکی از عادات محبوب ما ایرانیان به خصوص در شبانگاه است که مانند هر نوشیدنی دیگری، فواید و مضرات خاص خود را دارد، اما برای این که از شدت ضرر و زیان‌های آن کاسته شود و فواید آن بیشتر نمود کند، باید به اندازه و در زمان‌ مناسب نوشیده شود، پس در این پست با ما همراه باشید تا شما را با مناسب‌ترین و بهترین زمان‌های صرف چای از منظر طب سنتی آشنا نماییم:

طبیعت و مزاج چای

طبیعت و مزاج چای در درجه دوم گرمی و خشکی قرار دارد، از این رو، مصرف آن در زمان‌های مناسب، سودمندتر خواهد بود.

برخی طبع چای را به جهت تسکین عطش و کاهش حرارت و التهاب داخلی بدن سرد دانسته‌اند در صورتی که اصلاً این موضوع صحت ندارد و چای با تلطیف اخلاط بلغمی غلیظ و پاکسازی اخلاط لزج از سطح دستگاه گوارش منجر به این امر می‌شود.

زمان‌های مناسب صرف چای به همراه فوایدی که به دنبال دارند

  • یک ساعت پس از خوردن غذاهای چرب و سنگین: کمک به هضم غذا و به‌ ویژه چربی‌ها، بهبود جریان خون در عروق معده و بدن، ایجاد حس آرامی معده
  • پس از فعالیت‌های بدنی یا فکری: رفع خستگی و تسکین ناراحتی‌ها
  • بین وعده های غذایی: نشاط آور
  • پس از برخی داروها با مشورت پزشک: به تسریع اثر دارو
  • هنگام احساس تشنگی بعد از خوردن غذاهای شور، کله پاچه و ماهی: برطرف کننده تشنگی کاذب
  • هنگام احساس سنگینی و ماندن غذای قبلی در معده و در هنگام احساس آروغ و نفخ زیاد: کمک به هضم غذا و احساس سبکی در معده

مدت زمان مفید برای نوشیدن چای دم کرده

چای دم کرده ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از دم کشیدن عطر و رنگ دلنشین خود را حفظ می‌کند بنابراین بهترین مدت زمان برای نوشیدن چای حداکثر تا نیم ساعت پس از دم کشیدن آن و به شکل رقیق شده است.

نکات و توصیه‌های مفید در خصوص نوشیدن چای

  • بهترین چای برای مصرف، چای سفید و پس از آن چای سبز است که خواص آن‌ها بیشتر و قوی‌تر از انواع دیگر چای است.
  • چای سبز علی رغم خواص مفید، طبق دستور طب ایرانی سودازا بوده و مصرف زیاد و طولانی‌مدت آن توصیه نمی‌شود.
  • چای سیاه نیز نوشیدنی مفیدی است اما باید توجه کنید که در آن از رنگ مصنوعی و طعم‌دهنده‌های مصنوعی استفاده نشده باشد.
  • هنگام مصرف چای سیاه باید چای به صورت کمرنگ میل شود.
  • مصرف چای کمرنگ مفید بوده اما به دلیل اینکه مزاج آن گرم و خشک است، مصرف زیاد آن باعث سودازایی بدن خواهد شد.
  • از مصرف چای در زمان وعده های غذایی اجتناب کنید، موجب کمبود شدید آهن و کم خونی می‌شود.
  • چای را صبح خیلی زود و با معده‌ی خالی مصرف نکنید. کافئین آن منجر به کم آبی بدن، تحریک ترشح اسید معده و در نهایت منجر به ناراحتی‌های معده یا زخم معده می‌شود.
  • مصرف چای همراه با صبحانه مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه تا حدودی به هشیاری صبحگاهی هم کمک می‌نماید، اما بهتر است در وعده صبحانه، آبمیوه‌های طبیعی یا آب ولرم جایگزین چای شوند (معمولاً در الگوی غذایی ایرانیان صبحانه اصلاً وعده حاوی آهن به شمار نمی‌آید که نگران عدم جذب آن در اثر نوشیدن چای باشیم).
  • از نوشیدن چای جوشیده و کهنه بپرهیزید.
  • طبق تحقیقات دانشمندان، نوشیدن مایعات داغ به ویژه چای داغ موجب تخریب بافت پوششی گلو و در نتیجه ابتلا به سرطان مری می‌ شود…

منبع: کتاب مجموعه مقالات مکتب طب ایرانی، استاد محمد عبادیانی/ بخشی از سخنان دکتر ناصر رضایی پور

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن