خوردن و آشامیدن

طرز تهیه پیتزای سنتی

چگونگی تهیه یک پیتزای سالم در طب سنتی

غذاهای فست فود مورد علاقه جوانان شامل پیتزا، انواع ساندویچ، هات داگ، چیپس و پنیر و مرغ سرخ کرده است که معمولاً در کنار آنها سیب زمینی  سرخ کرده و تنوری و انواع سالاد کلم و سالاد فصل به عنوان مخلفات میل می شود. ساندویچ یکی از همان غذاهای جمع و جور و شیک مورد علاقه جوانان است که از دو لایه نان که در وسط آنها گوشت، سبزیجات و پنیر و انواع سس و ادویه اضافه شده، تشکیل شده است. جوانان ساندویچ را غذای مناسبی برای مدرسه، محیط کار ، دانشگاه و محل ورزش می دانند. در این نوشته درباره فست فودها و مضرات آن مطالبی را خوانید. اینجا سعی داریم یک نمونه پیتزای سنتی را آموزش دهیم که نسبت به فست فودها بسیار سلامتی بالاتری دارد.

پیتزای سنتی

توجه کنید تهیه این پیتزا برای کسانی که غلبه شودا و غلظت خون دارند توصیه نمی شود.

مواد لازم

  • بادمجان متوسط ۳ عدد
  • هویج پخته و خورد شده نصف لیوان
  • گوجه فرنگی ۴ عدد
  • کدو سبز پخته و خرد شده نصف لیوان
  • گل کلم پخته و خورد شده یک لیوان سر خالی
  • کلم برگ سفید خام خرد شده نصف لیوان
  • لوبیا سبز پخته و خورد شده ۱ لیوان
  • فلفل دلمه ای متوسط ۱ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • آبغوره یا آبلیمو تازه ۳ قاشق غذا خوری
  • روغن کنجد یا روغن زیتون ۸-۹ قاشق غذا خوری
  • ادویه خورشی
  • زردچوبه نصف قاشق غذا خوری
  • دارچین نصف قاشق غذا خوری
  • پنیر لیقوان رنده شده ۱۰۰ گرم
  • خمیر نان سنگک ۱ عدد

طرز تهیه

مرحله اول

گوجه فرنگی ها را درون قابلمه روی حرارت بگذارید تا بپزد. قابلمه مناسب را در اینجا پیدا کنید. ضمن پختن، نمک، فلفل قرمز، زردچوبه، ادویه خورشی، دارچین و پودر آویشن شیرازی را به مخلوط اضافه کنید و در اواخر پخت هم ۲ قاشق غذاخوری روغن به همراه ۳ قاشق غذاخوری آبغوره و یا آب لیمو ترش تازه به آن بیفزایید و در قابلمه را بردارید تا مخلوط کاملا غلیظ گردد. بدین ترتیب سس گوجه فرنگی آماده می شود.

مرحله دوم

بادمجان را روی شعله پخش کن اجاق کباب کرده و پوست بکنید و ساطوری کنید. سپس آنها را به همراه ۲ قاشق غذا خوری  سس گوجه فرنگی آماده شده و نصف لیوان آب و ۲ قاشق غذاخوری روغن به مدت ۱۵ دقیقه بپزید تا کاملا له شوند.گل کلم، هویج، لوبیا سبز و کدو سبز را بخار پز کنید و جداگانه هر کدام را خرد و ریز کنید و کنار هم بگذارید.

کلم برگ سفید خام را هم ریز خرد کنید و به همراه فلفل دلمه ای خرد شده و کمی آب بپزید. در ضمن پختن، ۲ قاشق غذاخوری روغن را به همراه نمک و فلفل و ۱ قاشق چای خوری پودر آویشن به مخلوط اضافه کنید و پخت را ادامه دهید تا آب آن کاملا تمام شود. پنیر لیقوان را هم رنده کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم

حال با چرب کردن و یا خیس کردن دست خود خمیر نان سنگک را روی یک سینی چرب شده پهن کنید. دقت کنید قطر خمیر زیاد نباشد.

از سس گوجه فرنگی به مقدار لازم روی خمیر بریزید و پخش کنید. حال مخلوط بادمجان را روی آن بریزید و به طور یکنواخت پخش کنید. پس از آن به ترتیب گل کلم، کدو سبز ، لوبیا و هویج را روی مخلوط بادمجان پخش کنید و در آخر مخلوط کلم برگ سفید و پیاز و فلفل دلمه ای را اضافه کنید و کمی پودر آویشن روی آن باشید.

مرحله چهارم

پیتزا را در فری که از قبل گرم کرده اید بگذارید تا ۱۵ دقیقه با دمای متوسط بپزد. سپس سینی پیتزا را از فر درآورید و پنیر لیقوان رنده شده را روی پیتزا بپاشید. مجدادا سینی پیتزا در فر بگذارید تا ۵ دقیقه دیگر بپزد.

سینی پیتزا را پس از ۵ دقیقه از فر خارج کرده و پس از سرد شدن میل کنید. می توانید طرز تهیه انواع سس های سالم را نیز در اینجا مطالعه کنید و با این پیتزا نوش جان کنید.

منبع: کتاب تغذیه در طب ایرانی، اسلامی

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن