خوردن و آشامیدنزیبایی و تناسب اندام

کاهش وزن با آهسته غذا خوردن

بررسی اثرات آهسته غذا خوردن بر کنترل اشتها و کاهش وزن

قطعاً برای شما هم پیش آمده که گاهی اوقات به دلایل مختلف از جمله عجله زیاد یا مشغله فراوان، به جای آهسته غذا خوردن ، سریع و بی‌توجه غذا خورده باشید اما اگر این سبک غذا خوردن به یکی از عادات تغذیه‌ای شما بدل شود و در شرایط معمولی نیز سریع غذا بخورید ممکن است به مرور مشکلات سلامتی متعددی را برایتان به دنبال داشته باشد.

آیا می‌دانستید سریع غذا خوردن یکی از عوامل مهم افزایش وزن و بروز چاقی بوده و در مقابل آهسته غذا خوردن فواید زیادی برای سلامتی دارد؟ در این پست از مجله اینترنتی قصد داریم درباره این موضوع صحبت کرده و با مزایای آهسته غذا خوردن آشنا شویم:

چرا سریع غذا خوردن باعث افزایش وزن می‌شود؟

از زمان شروع غذا، ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا پیام سیری به مغز برسد. بنابراین وقتی که سریع و تند غذا می‌خوریم، مغز فرصت دریافت سیگنال‌های سیری را نداشته و اشتها افزایش پیدا کرده و بیش از نیاز غذا خورده می‌شود. این امر نه‌تنها باعث ناراحتی معده می‌شود، بلکه زیادخوردن غیرعمدی یکی از عوامل چاقی و افزایش وزن است مشکلات سلامتی مزمن را بیشتر می‌کند و کمیت و کیفیت زندگی ما را کاهش می‌دهد.

از طرفی دیگر، وقتی شما تند غذا می‌خورید، غذا را کامل و به‌درستی نمی‌جوید و همین امر باعث می‌شود غذا به خوبی هضم نگردد و احساس سنگینی در معده داشته باشید.

اما چرا آهسته غذا خوردن از افزایش وزن جلوگیری می‌کند؟

  • اشتها را کاهش می‌دهد

آهسته غذا خوردن باعث می‌شود پیام سیری در زمان درست به مغز برسد و در نتیجه زودتر از غذاخوردن دست بکشید، در واقع با افزایش ترشح هورمون‌های سیری به کاهش غذای مصرفی در یک وعده کمک می‌کند.

  • مصرف کالری را کاهش می‌دهد

زمانی که آهسته تر غذا می‌خورید، چون حجم غذای دریافتی تان کمتر است، متقابلاً کالری کمتری نیز دریافت می‎کنید و از طرفی مدت طولانی‌تری احساس سیری کرده و میزان گرسنگی تان بعد از گذشت یک ساعت از وعده غذایی کمتر خواهد بود.

این کاهش مصرف کالری به مرور زمان سبب آب شدن چربی‌های دور کمر و کاهش وزن می‌گردد.

  • جویدن را بهبود می‌بخشد

هنگامی که آهسته غذا می‌خوریم فرصت کافی برای جویدن درست مواد غذایی پیدا می‌کنیم، جویدن کامل غذاها باعث هضم درست و درنتیجه کاهش کالری مصرفی و وزن می‌شود و از سوی دیگر به افزایش ترشح هورمون‌های سیری در بدن کمک می‌کند.

البته نباید جویدن غذا بیش از ۲۰ الی ۳۰ ثانیه باشد، چون ما را خسته کرده و لذت غذا خوردن را از ما می‌گیرد.

سایر فواید آهسته غذا خوردن

آهسته غذا خوردن علاوه بر کاهش وزن به حفظ سلامت بدن کمک کرده و کیفیت زندگی ما را بهبود می‌بخشد، از جمله این مزایا می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • آهسته خوردن سبب می‌شود از غذای خود لذت بیشتری ببرید.
  • آهسته غذا خوردن به هضم بهتر غذا و جذب بهتر مواد غذایی کمک می‎کند.
  • با آهسته غذا خوردن، غلبه بر استرس و ارزش قائل شدن برای زمان را تمرین می‌کنید و در نتیجه سطح استرس شما پایین آمده و به آرامش دست می‌یابید.
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۵ (۱ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن