حالات روحی و روانیحرکت و ورزش

نقش ورزش در پیشگیری از افسردگی

ورزش می‌تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی در روند بهبود؛ موثر باشد

اگر بخواهیم اهمیت ورزش در سلامتی انسان را بررسی کنیم رد پای اثرات مفید فعالیت‌های ورزشی را در پیشگیری، درمان و کنترل بسیاری از بیماری‌ها خواهیم یافت، به گونه‌ای که امروزه تحقیقات نشان داده است انجام تمرینات ورزشی منظم اثر محافظتی در برابر برخی بیماری‌ها از جمله استرس؛ افسردگی و دردهای عضلانی دارد و همیشه دارو تنها راه پیشگیری و درمان بیماری نیست.

بنابراین تأثیرات مثبت ورزش کردن بر کاهش افسردگی چیست؟ و چه ورزش‌هایی برای درمان افسردگی مناسب‌ترند؟ موضوعاتی هستند که در این پست از مجله اینترنتی طبایع مورد بحث قرار خواهند گرفت.

فواید ورزش درمانی بر سلامتی بدن

امروزه تاثیرات و فواید مفید ورزش بر زندگی و سلامت جسمی _ روحی انسان بر هیچ کسی پوشیده نیست که از جمله این فواید می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • ورزش مشکلات جسمی را کاهش می‌دهد و موجب احساس بهتر فرد نسبت به خودش می‌شود.
  • ورزش، خواب را بهبود می‌بخشد.
  • استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.
  • ورزش وزن را کنترل می‌کند و این یکی از راه‌هایی است که از طریق آن ورزش روحیه و اعتماد به نفس را در فرد بالا می‌برد، ورزش در کل می‌تواند اعتماد به نفس را در افراد زیاد کند.
  • ورزش عملکرد قلب را بهبود بخشیده و سبب تقویت ماهیچه‌های قلب می‌گردد.
  • فشار خون را کاهش و در مقابل سطح انرژی را افزایش می‌دهد.
  • توده‌ی عضلانی و قدرت بدنی را بهبود بخشیده و توده‌های چربی را کاهش می‌دهد.
  • و تناسب اندام و ایجاد ظاهری زیبا نیز از مهم‌ترین فایده‌های آن است.

حال با توجه به نتایج و اثرات مثبت ورزش منظم که در بالا به آن‌ها اشاره شد، شاید این سؤال در ذهن‌تان مطرح شود که آیا ورزش می‌تواند درمان مناسبی برای افسردگی باشد؟

اثرات مثبت ورزش بر سلامت روحی

در واقع ورزش منظم سلامت جسمی و روحی را حفظ می‌کند، به این صورت که با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن امید به زندگی را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد شور و نشاط و رفع افسردگی جهت انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. ورزش صحیح به بدن کمک می‌کند تا در کنترل سیستم عصبی، به‌دست آوردن اعتماد‌به نفس، کارکردن و تصمیم‌گیری صحیح در شرایط بحرانی موفق‌تر عمل کند.

از لحاظ علمی نیز، اندورفین آزاده شده در حین فعالیت‌های ورزشی، عملکردی مشابه مرفین دارد یعنی نوعی مسکن است و می‌تواند کاهش‌دهنده‌ی درد باشد. از طرفی به عنوان یک آرام‌بخش هم شناخته می‌شود.

نقش ورزش بر بهبود افسردگی

مطالعات اخیر نشان داده است که ورزش می‌تواند به اندازه داروهای ضد افسردگی موثر باشد، گرچه اثرش دیرتر ظاهر می‌شود. البته این بدان معنی نیست که ورزش تنها راه درمان برای اختلالات روحی روانی است، بلکه  حاکی از این است که ورزش می‌تواند در کنار روان درمانی و تجویز دارو، در بهبود افسردگی نیز نقش بزرگی را ایفا کند.

زمینه ایجاد بیماری‌های روانی از جمله افسردگی، بحث پیرامون انتقال دهنده‌های عصبی و عدم کارکرد صحیح آن (کاهش یا افزایش دوپامین و سروتونین و…) در بروز بیماری‌های روانی انکارناپذیر است و یکی دیگر از تأثیرات مثبت ورزش تنظیم در میزان انتقال دهنده‌های عصبی در سلول عصبی و در نتیجه تعادل و توازن در کارکرد عصبی شخص و کاهش حالت نابهنجاری‌های روانی است.

آیا می‌توان گفت انجام هر ورزشی به بهبود افسردگی کمک می‌کند؟

اگرچه انجام هر نوع ورزشی به طور مستمر و از روی برنامه قابلیت غلبه بر افسردگی را افزایش می‌دهد، اما می‌توان گفت: هرچه ورزش دارای حالت استقامتی باشد نقش بیشتری درکاهش افسردگی ایفا می‌کند.

 اما اگر قرار باشد چند نوع فعالیت بدنی مشخص را به شما معرفی کنم، باید بگویم فعالیت‌های بدنی متوسطی هستند که تأثیرات قابل ملاحظه‌ای در بهبود افسردگی دارند از جمله :

  • دوچرخه‌سواری
  • رقص و ایروبیک
  • ورزش‌های هوازی
  • یوگا
  • پیاده روی و دویدن آرام
  • شنا کردن
  • فعالیت‌های مربوط به باغبانی، چمن‌زنی یا تمیز کردن حیاط

ورزش مستمر به طوریکه بدن شروع به تعرق کند و به طور کلی ورزش توام با تعریق و افزایش ضربان قلب، کاهش اضطراب و افسردگی را سبب می‌شود همچنین باعث افزایش ترشح آنزیم‌های اندورفین، دانپورفین و انکفالین شده که اثر تسکین دهنده و آرامش بخش دارند.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن