درمان سنتی

چگونه خروپف را درمان کنیم؟

علت اصلی خروپف، نزله سرد و تر در انتهای گلو، اطراف حنجره، گوش و دهان است

شما ممکن است جزء افراد بزرگسالی باشید که گاهی خروپف می‌کنند یا حداقل اینکه احتمالاً کسی را که این عمل را انجام می‌دهد بشناسید. زمانی که شخصی به این مشکل دچار می‌شود و دائماً خروپف می‌کند ممکن است خواب شبانه را برای سایرین نیز خراب کند.

اما نگران نباشید، راه‌حل‌های طبیعی و تغییر شیوه زندگی و برخی از تدابیر طب سنتی ممکن است به شما کمک کند تا از خروپف جلوگیری کنید.

خروپف ؛ تنفس پر سر و صدای مزاحم

  • خُر و پُف نوعی عکس‌العمل بدن برای جبران کاهش اکسیژن خون است و در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود؛
  • خُر و پُف غیر مداوم بیماری نیست،
  • اما خروپف مداوم یک بیماری محسوب می‌شود و در برخی مواقع نشان‌دهنده یک بیماری جدی مانند فشار خون بالا، ناراحتی قلبی و تنفسی، سکته مغزی، دیابت و چربی کبد است؛
  • خروپف می‌تواند از نظر روانی اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار بدهد و آنها را دچار فشارهای عصبی و بی‌خوابی کند.
  • اگر میزان خروپف و شدت آن بیشتر شود، عوارض خود را در طول روز نشان خواهد داد.
  • همچنین اگر درمان نشود، به مرور موجب ایجاد بیماری خواهد شد.
  • از نشانه‌های خروپف می‌توان به بینی خشک و غذا خوردن سریع افراد اشاره کرد.
  • همچنین خروپف سبب می‌شود که فرد پس از بیدار شدن از خواب احساس خواب‌آلودگی، کسالت و خستگی کند، زیرا اکسیژن کافی به شخص در هنگام خواب نرسیده است.

واقعاً چرا در خواب خروپف می‌کنیم؟!

خر و پف، به عنوان تنفس پر سر و صدایی که هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان مشکل ساز است، ممکن است به دلیل مختلفی صورت گیرد:

  • علت اصلی خروپف در طب سنتی ایرانی، وجود نزله به ویژه نزله سرد و تر در انتهای گلو، اطراف حنجره، گوش و دهان یا معده است.
  • پس در نتیجه افرادی که دستگاه گوارش سردتری دارند؛ به علت تصاعد بخارات سرد، سرشان مرطوب می‌شود و چون مسیر بینی افراد خشک  است ماده مرطوب خارج نمی‌شود.
  • و با تجمع آن در قسمت‌هایی از حنجره که به آن اشاره شد موقع خواب مانع تنفس می‌شود.
  • حال اگر فرد به حالت طاق باز خوابیده باشد؛ دهان باز می‌ماند و خر و پف شروع می‌شود.

عوامل موثر در بروز یا تشدید خروپف

  • مصرف داروهای خواب‌آور، ضدسرماخوردگی، آنتی‌هیستامین‌ها
  • بزرگ شدن لوزه‌ها
  • به پشت خوابیدن و استراحت کردن بر روی بالشی که بیش از حد نرم، سفت و یا خیلی بزرگ است.
  • داشتن وزن زیاد (چاقی شکم)
  • ابتلا به پولیپ بینی، سینوزیت و مشکلات تنفسی مانند آسم
  • استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان
  • نوشیدن مشروبات الکلی
  • خشکی هوا
  • پُرخوری کردن
  • نوشیدن آب یخ
  • مصرف شیرینی‌جات، غذاهای زیاد سرخ شده و نشاسته‌ای

چرا بعضی مواقع، افرادی که در خواب خرخر می‌کنند، در گلوی خود احساس برآمدگی می‌کنند؟

این برآمدگی در گلو هنگام خروپف کردن خلط چسبنده‌ای است که به مقدار کم یا زیاد پشت گلو حس می‌کنند و غالبا این افراد نفخ یا ورم معده و دستگاه گوارش دارند.

اقدامات فیزیکی برای رفع خروپف در خواب

۱. وضعیت خواب خود را تغییر دهید

  • دراز کشیدن بر روی پشت، (طاق بازخوابیدن)،  باعث تجمع خلط و بخارات سرد و در نتیجه ارتعاش صدا در هنگام خواب می شود.
  • افراد باید به پهلو بخوابند، خوابیدن به یک طرف از بدن ممکن است به جلوگیری از خروپف کمک کند.
  • حتی می‌توانید یک بالش بدن (بالش قدی که تمام بدن شما را محافظت کند) فراهم کنید و ثابت بودن را آسان کنید.
  • برای تنظیم وضعیت سر و گردن خود، شما می‌توانید در رختخواب خود دراز بکشید و ارتفاع بالش خود را طوری تنظیم کنید که سرتان بالا و کشیده باشد که باعث باز شدن مجرای تنفسی بینی شود و می‌تواند به جلوگیری از خروپف کمک کند.
  • علاوه بر اصلاح موارد فیزیکی مانند ارتفاع بالش، گرم کردن ناحیه سر و گلو برای کاهش خروپف نیز بسیار موثر است.

۲. وزن خود را کم کنید

  • کاهش وزن به برخی از مردم کمک می‌کند اما نه همه.
  • اگر شما چاق شدید و خروپف شما آغاز شد و قبل از چاقی خروپف نداشتید، ‌لاغر شدن می‌تواند کمک کند.
  • اگر چاقی در ناحیه گردن باشد، کلفتی داخلی گلو باعث گرفتگی در هنگام خواب می‌شود و درنتیجه تبدیل به خروپف می‌شود.

۳. از خوردن الکل پرهیز کنید

  • نوشیدن الکل باعث شل شدن عضلات مجاری هوایی و افزایش احتمال خرخر می‌شود.
  • نوشیدن الکل چهار تا پنج ساعت قبل از خواب یا در شب خروپف ناجوری را ایجاد می‌کند
  • افرادی که معمولاً خروپف نمی‌کنند پس از نوشیدن الکل خروپف می‌کنند.

۴.بهداشت خواب خوب را رعایت کنید

  • عادات خواب ضعیف (همچنین بعنوان بهداشت خواب ضعیف شناخته می‌شود) می‌تواند اثر مشابه نوشیدن الکل را داشته باشد.
  • کار بسیار زیاد بدون خواب برای مثال، به مفهوم این است که شما در نهایت وقتی بسیار خسته هستید به رختخواب می‌روید.

۵. بالش خود را تعویض کنید

  • وجود آلرژن ها و عوامل حساسیت زا در بالش شما ممکن است به ایجاد خروپف کمک کند.
  • گرد و غبار بالش ها را از بین ببرید و حتماً بالش خود را تعویض کنید.
  • غبار در بالش تجمع می‌یابد و می‌تواند باعث واکنش های آلرژیک شود که می‌تواند به خرخر منجر شود.
  • اجازه دادن به حیوانات خانگی که به روی تخت خواب شما بروند و بر روی آنها بخوابند یکی دیگر از محرک‌های شایع و عامل خروپف است.
  • هر شش ماه یکبار بالش خود را با بالش دیگری جایگزین کنید و غبار و آلرژن را به حداقل برسانید و حیوانات خانگی را بیرون از اتاق خواب خود نگهدارید.

۶. مایعات زیاد بنوشید

  •  مقدار زیادی مایعات بنوشید. ترشحات بینی شما  زمانی که شما دچار کم آبی هستید چسبنده می‌شوند که این می‌تواند باعث خروپف شود.

 طب سنتی برای درمان خروپف چه نسخه هایی تجویز می‌کند؟

رعایت موارد زیر در یک دوره ۴۰ روزه نتیجه قابل قبولی به جا می‌گذارد:

  • تخلیه سینوس‌ها با بخور اکالیپتوس یا چکاندن روغن بنفشه در بینی
  • بخور ترکیب گیاهان تخم‌گشنیز، اکالیپتوس و مرزنجوش در هنگام سرماخوردگی
  • مالش روغن کنجد و سیاه‌دانه بر روی ملاج سر، گردن، داخل و اطراف بینی، پیشانی، زیرگلو و پشت گوش‌ها، شب ها قبل از خواب.
  • خوردن خوراک‌های گرمی و مزمزه کردن کندر و عسل در هنگام شبانگاه
  • ترکیب عرقیجات بادرنجبویه، گل گاوزبان و اسطوخودوس به نسبت مساوی و میل کردن یک استکان از این مخلوط قبل از خواب؛ ترکیب این عرقیجات خاصیت آرامبخشی دارد و از ورود نزله‌ها از معده به سمت سر هنگام خوابیدن جلوگیری می‌کند.
  • حجامت کردن ناحیه تیروئید
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن