خوردن و آشامیدنمزاج‌شناسی

۱۲ توصیه برای روزه داری افراد صفراوی با مزاج گرم و خشک

صفراوی مزاج ها باید غذاها و میوه ها با طبع سرد میل کنند!

از آنجایی که روزه داری باعث افزایش حرارت بدن می شود، این افراد می بایست غذاها و میوه های سرد و چیزهایی که حرارت را فرو می نشانند، بیشتر استفاده کنند. از طرفی مصرف مواد غذایی با طبع گرم و هر آنچه باعث گرمی بدن می شود، در هنگام روزه داری برای ایشان بسیار مضر است.

غلبه بر خلط صفرا

خلط صفراء معمولا در اثر مصرف غذای های صفراوی و گرم و خشک در بدن افزایش می یابد و بیماری هایی را در فرد به وجود می آورد. افراد صفراوی به طور کلی نباید از غذاهایی که گرم و علی الخصوص از غذاهای گرم و خشک مثل غذاهای تند و پر ادویه، شیرینی جات و…  بیشتر استفاده کنند و باید بیشتر از غذاهای سرد، علی الخصوص سرد و تر مثل کاهو، شیر و… استفاده کند تا گرمی و خشکی مزاج را جبران کند.

ماه رمضان و افراد با طبع گرم و خشک

  • نوشیدن یک تا سه لیوان آب زرشک نیم ساعت قبل از سحری و دو و نیم ساعت بعد از افطار و صرف شام فوق العاده مفید است.
  • افراد صفراوی مزاج در سفره های افطاری می توانند به جای مصرف نوشابه که متاسفانه در مهمانی ها و مراسمات به غلط رسم شده است، از سرکه انگبین استفاده کنند.
  • متاسفانه برخی از اشخاص در ماه مبارک رمضان شب ها را نمی خوابند که این امر موجب افزایش خلط صفراء در بدن شده و ایجاد بیماری می کند.
  • توصیه می کنیم از انواع ترشی جات و سالاد ها استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید که مصرف سالاد باید قبل از مصرف غذا باشد.
  • افراد صفراوی مزاج می توانند با مصرف یک الی سه لیوان شربت خاکشیر در سحری از تشنگی مفرط در طول روز جلوگیری کنند. این افراد می توانند با حجامت میزان زیادی از گرمی و خشکی مزاج خود را اصلاح نمایند.
  • این افراد نباید به طور سریع و سرپایی غذا بخوردند و باید با آرامش تمام و نشسته غذا بخورند و غذا را بسیار بجوند. همچنین پیاده روی سبک دو ساعت بعد از افطار برای صفراوی مزاجان بسیار مفید می باشد.

رعایت موارد زیر به افراد گرم و خشک توصیه می شود

  1. مصرف غذاهای معتدل یا با طبع سرد در وعده سحری و افطار
  2. پرهیز از به کاربردن ادویه، سیر و پیاز در غذاها
  3. پرهیز از مصرف سرخ کردنی ها
  4. مصرف خورش های ترش و ملین مثل خورش آلو و تمرهندی
  5. پرهیز از مصرف زیاد گوشت مگر در غذاهای آبکی
  6. مصرف عرقیات سرد و نوشیدنی های سرد مانند عرق کاسنی و شاه‎تره، شربت خاکشیر، شربت آبلیمو و … در فاصله افطار تا سحری
  7. پرهیز از فعالیت زیاد در طول روز و انجام ورزش های سنگین
  8. داشتن خواب کافی (به ویژه نزدیک ظهر یا بعد از ظهر)
  9. استراحت کافی در مکان های خنک
  10. پرهیز از پیاده روی در آفتاب
  11. استفاده از حمام با آب ولرم
  12. دوری از فضاهای تنش زا و ناراحت کننده و پرهیز از عصبانیت

آشنایی با تدابیر و توصیه های طب سنتی برای سایر مزاج ها در ماه رمضان

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۴ (۲ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4 (2 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن