تدابیر تندرستیدرمان سنتی

حفظ سلامت قلب

تدابیر و توصیه‌های طب سنتی برای حفظ سلامتی قلب

سلامت قلب نقش موثری در سلامتی جسمی و روانی فرد دارد. به همین دلیل بیشترین توجه باید به حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بروز بیماری باشد. بنابراین برای کنار آمدن با بیماری‌های قلبی و یا برای پیشگیری از ابتلا به آن‌ها قدم اول تغییر سبک زندگی و حذف عادات غلط است.

پس اگر برای سلامت قلب خود ارزش قائل هستید، خواندن این پست را از دست ندهید:

مزاج قلب؛ گرم و خشک

  • قلب از گرم‌ترین و خشک‌ترین اندام‌های بدن است زیرا عضوی است که بیشترین فعالیت را در بدن انجام می‌دهد. اگر رطوبت عضوی زیاد شود نیاز به استراحت پیدا می‌کند، در حالی که قلب باید دائم کار کند بنابراین قلب به دلیل فعالیت زیاد به گرما و ثبات قلب به خشکی نیاز دارد.
  • قلب جایگاه حرارت غریزی است و اگر دچار سردی و تری شود، حرارت از بین می‌رود و در کل سیستم بدن و اندام‌ها اختلال ایجاد می‌شود. مزاج قلب در ارتباط با مزاج کبد هم است.

عوامل زمینه‌ساز بروز ناراحتی‌ها و بیماری‌های قلبی

بعد از سوانح و حوادث رانندگی، بیماری‌های قلبی _عروقی دومین دلیل رایج مرگ و میر در کشور هستند که عوامل زیادی در بروز آن‌ها دخیل می‎باشند از جمله:

  1.  بدی تغذیه به شکل پرخوری و استفاده بیش از اندازه از مواد قندی و چربی‌ها و استفاده از غذاهای فست‌فودی
  2. انواع استرس‌ها و اضطراب‌های بیش از حد مانند استرس‌های لحظه‌ای و ناگوار
  3. استشمام بوی مواد شیمیایی و اسیدی مانند جوهر نمک، وایتکس و آفت‌کش و حشره‌کش‌ها
  4. استفاده از سیگار و انواع دخانیات و هوای آلوده
  5. پرفشاری خون که خود به عوامل زیاد دیگری مرتبط است.
  6. فشارهای روانی و استرس‌ها و عوامل زمینه‌ساز استرس
  7. بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، دیابت و بیماری‌های کلیه و غدد
  8. کمی فعالیت‌های حرکتی و پشت‌میزنشینی و ورزش نکردن
  9. هیپرلیپیدمی و هیپرتری گلیسریدمی
  10. بیماری‌های واگیر و امراض عفونی

از دیگر عوامل فرعی که سلامت قلب را تهدید می‌کنند

  • یبوست
  • عصبانیت
  • مصرف زیاد زرده تخم‌مرغ
  • نداشتن زندگی زناشویی موفق
  • خودخوری، تکبر و غرور زیاد
  • مصرف نمک زیادو چربی‌های ترانس
  • نوشیدن چای سیاه و پُررنگ
  • بی‌خوابی یا خواب زیاد
  • شب کاری‌های مداوم و نداشتن ساعات کاری مشخص
  • و هر عملی که موجب اسیدی شدن و غلطت زیاد خون شود

مواردی که برای پیشگیری از آسیب به قلب باید پرهیز گردد:

  • افراط در سرد کردن یا گرم کردن زیاد
  • مواد غذایی تولیدکننده گاز
  • استنشاق بوهای بد
  • وسواس فکری و عملی
  • بیداری طولانی‌مدت
  • هیجانات ناگهانی و شادی‌های مفرط
  • غم و اندوه مزمن
  • هوای آلوده
  •  زیاده‌روی در فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین

توصیه‌های اختصاصی طب سنتی برای حفظ سلامت قلب

  • توجه به تقویت مزاج قلب
  • برطرف کردن یبوست تا قلب از بخارات مدفوع آسیب نبیند.
  • استفاده از غذاهای تقویت‌کننده قلب، مانند مفرحات و مقویات آن
  • تقویت دهانه معده تا از مشارکت آن به قلب آسیبی نرسد.
  • در صورت نیاز به داروهای قلبی گرم از زعفران و دارچین استفاده شود.
  • در صورت نیاز به ماده‌ای که خاصیت مفرح و مقوی قلب داشته باشد، گل گاوزبان استفاده شود.
  • در صورت نیاز به داروهای قلبی افزایش دهنده روح، باید از موادی استفاده شود که دارای تأثیر غذایی باشند و تولید خون لطیف کنند، مانند عصاره گوشت پرندگان سبک (کبک، دراج، تیهو، جوجه خروس)، گوشت گوسفند یکساله و زرده تخم‌مرغ نیم برشته (عسلی).
  • استفاده از سبزیجاتی مانند ریحان و نعناع و گشنیز و بوییدن آن‌ها و میوه‌هایی مانند آمله (انگورفرنگی)، سیب، گلابی، تمرهندی و انار.
  • بوییدن گیاهان و میوه‌های خوش‌بو مثل گل سرخ، شکوفه سیب، بیدمشک، ریحان و گلاب.
  • ورزش معتدل باعث تقویت اعضا و حرارت غریزی می‌شود.
  • دوری از اعراض نفسانی مانند همَ و غضب و خوف و خجالت و فرح مفرط.
  • در صورت غلبه یکی از اعراض نفسانی، خوردن مفرحات مقوی دل و شنیدن حکایات فرح‌بخش و نشاط افزا توصیه می‌شود.
  • نوشیدن آب در حمام، همچنین حضور طولانی‌مدت در حمام برای قلب ضرر دارد.
  • حذف هر نوع روغن جامد و مایع صنعتی و جایگزینی آن با روغن کنجد و زیتون.
  • از مصرف غذاهای کارخانهای، غذاهای غلیظ مانند ماکارونی، سالاد الویه، بادمجان و پیتزا اجتناب شود.

۱۰ گام ساده و کوچک برای سلامت قلب و سایر اعضاء بدن

  1. هر روز ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید
  2. هر روز چند مرتبه با یک وسیله یک کیلوگرمی مانند یک کتاب قطور چند دفعه حرکت «جلو بازو» بروید.
  3. هر روز یک عدد میوه و یا مقداری سبزیجات، اضافه بر برنامه غذایی همیشگیتان بخورید.
  4. هر روز صبحانه بخورید، روز را با خوردن میوه و غلات سبوس دار آغاز کنید.
  5. از نوشیدنی‌هایی با کالری بالا بپرهیزید.
  6. هر روز به اندازه یک مشت، آجیل مصرف کنید.
  7. در هفته حداقل در یک وعده غذایی خوراکی‌های دریایی را جایگزین گوشت قرمز کنید.
  8. هر روز برای چند دقیقه به آرامی و عمیق نفس بکشید.
  9. دستان خود را بشوئید، شستن منظم دست‌ها با آب و صابون یکی از بهترین راه ها برای محافظت از قلب و حفظ سلامتی شماست..
  10. مثبت بیاندیشید. هر روز چند لحظه به تمام چیزهایی که دارید فکر کنید.

نسخه گیاهی طب سنتی برای تقویت قلب و حفظ سلامت آن

  • مصرف گیاهان دارویی از جمله آمله (انگور فرنگی)، سنای مکی، قرنفل (گیاهی از خانواده میخک) و زیره برای تقویت عضله قلب مفید است.
  • مصرف روزانه سه استکان از ترکیب مساوی عرقیجات بیدمشک، کیالک، سنبل‌الطیب، اسطوخودوس و بادرنجبویه برای آرامش قلب و پاکسازی سموم از عروق قلبی مؤثر است.
  • بیماران قلبی ۲ قاشق غذاخوری گلاب را با ۲ قاشق غذاخوری عرق بیدمشک به همراه نصف مقداری آب جوش ولرم در یک لیوان با هم ترکیب سپس به این مخلوط مقداری زعفران اضافه و آن را همراه با کمی نبات یا عسل میل کنند (روزی ۲ لیوان).
  • دمنوش گل گاوزبان هر دو مزاج گرم و سرد قلب را اعتدال می‌بخشد.
  • شربت جلاب برای بیماران قلبی مفید است.
  •  آمله (انگورفرنگی) یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد است که به تنهایی و به صورت مربا می‌تواند قلب را تقویت کند
  • میوه «به» به صورت مربای «به»، سکنجبین سفرجلی و شربت سفرجل ساده قادر به تقویت قلب است.
  • گل سرخ با عطر خود و ترکیبات دارای گلاب نیز مقوی قلب هستند.
  • بادرنجبویه مقوی قلب و ملطف است.

حرف آخر…

از دیدگاه طب سنتی قلب به دلیل حساسیت و اهمیت مسئولیتی که برعهده دارد بسیاری از بیماری‌هایی که در سایر اعضا اتفاق می‌افتند و حتی بهبود می‌یابند را نمی‌تواند تحمل کند و مواجهه او با بعضی بیماری‌ها با فوت فرد برابری می‌کند، پس در حفظ سلامتی این منبع حیاتی که با رساندن خون اکسیژن دار به سایر اعضاء بدن، به آن‌ها حیات می‌بخشد، کوشا باشیم.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۱ (۱ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
1 (1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن