خوردن و آشامیدن

جایگزین های طبیعی و خوشمزه نمک تصفیه شده در غذا

آشنایی با عوارض مصرف زیاد نمک و مواد طبیعی جایگزین آن در طب سنتی

نمک یکی از مواد اولیه در پخت اکثر غذاهاست و مزه‌ی غذاها را بهبود می‌بخشد و منبع مواد معدنی و در متعادل کردن سطح الکترولیت موثر است اما مشکل این جاست که ما معمولاً نمک زیاد مصرف می کنیم و آن هم نمک تصفیه شده (نه نمک طبیعی یا نمک دریا) می‌دانید که مصرف بیش از حد نمک تصفیه شده باعث بروز مشکلات غیر قابل جبرانی می‌شود که این امر می‌تواند سلامتی شما را تهدید نماید؟

به همین خاطر در این پست از مجله اینترنتی طبایع تصمیم گرفتیم جایگزین های طبیعی نمک تصفیه شده که امروزه به وفور در پخت غذاها از آن استفاده می‌شود را معرفی نمایم تا شاید مصرف این ماده که حاوی ید شیمیایی است، در سفره های خانواده های ایرانی به حد نرمال و طبیعی برسد.

با توجه به اینکه ذائقه ما به مصرف غذاهای اصطلاحاً خوش نمک عادت کرده است، به طور قطع نمی‌توانیم خوردن غذاها را بدون استفاده از هیچ ادویه‌ای تصور کنیم.

عوارض مصرف بیش از اندازه نمک تصفیه شده

  • فشار خون بالا
  • ناراحتی های معده
  • پوکی استخوان
  • ورم دست و پا
  • عملکرد نامناسب کلیه
  • آسم
  • سکته قلبی

نکته تامل برانگیز این جاست که مصرف نمک در کشور ما حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز بوده که چند برابر توصیه استاندارد جهانی مصرف نمک (۲ تا۳ گرم به ازای مصرف روزانه) است.

راهکارهایی جهت کاهش مصرف نمک تصفیه شده

قدم اول: اصلاح عادات غذایی و مصرف کمتر غذاهای فرآوری شده

  • آیا می‌دانید که بیشترین نمکی که در طول روز مصرف می‌کنیم از رستوران ها و غذاهای فرآوری شده ای است که هر روز بدون توجه به این نکته در حال استفاده هستیم؟
  • حتی نان، غلات، کیک، پنیر و …. همه اینا حاوی نمک هستند.
  • غذاهای بسیار رایج در بین مردم، که بدون اطلاع از مقدار نمک موجود در این غذاها، با مصرف آن‌ها مقدار بسیار زیادی نمک به بدن وارد می‌شود عبارتند از:
  1. نان
  2. پیتزا
  3. مرغ سوخاری
  4. سوسیس و کالباس
  5. سوپ های آماده
  6. همبرگر و ساندویچ مخلوط

قدم دوم: استفاده از جایگزین های طبیعی نمک تصفیه شده

استفاده از گیاهان دارویی، ادویه جات، ترشی جات و سایر طعم دهنده ها یک راه عالی برای طعم دار کردن غذا و کاهش وابستگی به نمک است.

۱) سیر و پیاز

  • خام یا پخته شده آن‌ها تقریباً هر غذای خوش طعم را خوش طعم تر می‌کنند.
  • سیر و پیاز با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی قوی وقتی جذب بدن می‌شود از انواع بیماری ها جلوگیری می نمایند.
  • بر خلاف نمک خاصیت ضد التهابی داشته و باعث کاهش مشکلات قلبی می‌شود.

۲) ادویه جات

فلفل سیاه و قرمز

این ماده غذایی با خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت و  عملکرد کلیه ها را بهبود می‌بخشد.

زنجبیل

یکی از بهترین جایگزین های نمک زنجبیل  است که با خاصیت ضد التهابی خود نقش مهمی در جلوگیری از التهاب مفاصل ایفا می‌نماید.

زردچوبه

زردچوبه با خوش رنگ کردن غذا می‎تواند تا حدود زیادی جایگزین نمک نیز باشد چرا که عطر و طعم خاصی به غذا داده و از طرفی خواص بسیار زیادی نیز دارد.

نمک دریا

  • نمک طبیعی که توسط بشر دستکاری نشده و در طبیعت وجود دارد مثل نمک دریا حاوی سدیم،کلر،پتاسیم،ید،منیزیم،روی و کلسیم به میزان لازم برای بدن است و با تعادل خود نه تنها مضر نیست بلکه مفید نیز هست! 
  • بنابراین طب اسلامی ایرانی مصرف نمک طبیعی به خصوص نمک دریا را توصیه و مصرف نمک های صنعتی و تصفیه شده را نهی می نماید.

۳) گیاهان دارویی

پونه

  • پونه با عطر و طعم بی نظیرش می‌تواند یکی از بهترین جایگرین های نمک باشد.
  • پونه یک ضد عفونی کننده و ضد التهاب قوی است که سیستم ایمنی را تقویت و مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد.

آویشن

این ادویه معروف که طعم مشخص و خاصی دارد به هضم غذا کمک کرده و در کاهش فشار خون و جلوگیری از سکته قلبی موثر است.

زیره سبز

این ادویه در کاهش کلسترول و کنترل مشکلات قلبی نقش بسیار مهمی دارد.

۴) آب مرکبات و صیفی جات

آب لیمو، آب پرتقال و گریپ فورت

مرکبات ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی دارند، علاوه بر آن دارای بوی خوب و طعم مطبوع بوده که می‌تواند یکی از جایگزین های طبیعی نمک طعام باشد.

سرکه

مصرف سرکه در انواع ترشی ‌ها، شورهاریال غذاها و سالادهای فصل باعث خوشمزگی، طعم‌دهندگی، تحریک اشتها و ترشح بیشتر شیره گوارشی شده و هضم غذا را بهتر می‌سازد.

پوره گوجه فرنگی

پوره گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان و مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین C و فیبر است که باعث خوش طعم و خوش زنگ شدن غذا می‌شود.

حرف آخر…

امیدواریم این جایگزین های طبیعی که معرفی شد، برای شما الهام بخش بوده و بتواند ذائقه شما را نسبت به استفاده از نمک تصفیه شده تغییر داده و برنامه ای جدید برای شروع آشپزی با مصرف نمک کمتر آغاز نماید. و پس از خواندن این پست توجه بیشتری به غذاهای مصرفی داشته باشید.

منبع: با تشکر از دکتر افسانه امین غفوری، متخصص گیاهان دارویی

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۳ (۲ رای)
برچسب ها
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
3 (2 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن